شناسهٔ خبر: 67604481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

بررسی ترجمه آثار شاخص دنیا در حوزه فلسطین-۲

بنویسید غرب، بخوانید غزه/ امروزه همه رسانه‌های جهان در مورد فلسطین صحبت می‌کنند

محمدحسن زورق، نویسنده و مدرس دانشگاه گفت: در ادبیات سیاسی امروزین غرب که بر جهان نیز حاکم شده، هر کلمه یا حتی هر گزاره‌ای معنای دیگری یافته است. بخوان قفس‌های سیاسی کوچک و بزرگ و رنگارنگ و بالاخره روشن‌تر و آشکارتر از همه و همیشه؛ بنویس غرب… بخوان غزه.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدحسن زورق، بیش از دو دهه است که در حوزه تاریخ اسلام مشغول به تحقیق و پژوهش است. از جمله تألیفات وی کتاب «اسلام و سکولاریسم» است. ایده‌ه‌ای که در این کتاب مطرح می‌کند و در دیگر آثار او نیز قابل ردگیری است، در این عبارت خلاصه می‌شود که؛ «غربِ امروز، میراث دار امویانِ دیروز است». زورق آثار دیگری هم در حوزه تاریخ اسلام دارد که «امامت و جهان امروز»، «نخستین رویارویی‌های اسلام و سکولاریسم»، «شهر گمشده» و «فلسفه تاریخ» از جمله این آثار است.

محمدحسن زورق با اشاره به ترجمه آثار شاخص دنیا در حوزه فلسطین گفت: قدیمی‌ترین کتابی که پیش از انقلاب در این زمینه ترجمه شد، «سرگذشت فلسطین» یا «کارنامه سیاه استعمار» نوشته اکرم زعیتر است که در سال ۱۳۴۳ از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ترجمه شد و جزء کتاب‌های ممنوعه تا قبل از انقلاب بود. این کتاب دو بار مخفیانه چاپ شد و از ابتدای برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها تا شکل‌گیری اسرائیل را دربردارد.

وی با بیان اینکه امروزه همه رسانه‌های جهان در مورد فلسطین صحبت می‌کنند، افزود: «بنویسید غرب… بخوانید غزه» کتابی است که من به تازگی در مورد فلسطین نوشتم و از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

زورق درباره بخش‌های این کتاب بیان کرد: در ادبیات سیاسی امروزین غرب که بر جهان نیز حاکم شده، هر کلمه یا حتی هر گزاره‌ای معنای دیگری یافته است. بنویس استعمار و بخوان بهره‌کشی؛ بنویس آزادی و بخوان بردگی، بنویس صلح و بخوان سرکوب، بنویس هولوکاست و بخوان سرنوشت اندوه‌بار ملت فلسطین، بنویس کمک‌های بشردوستانه و بخوان غارت منابع طبیعی؛ بنویس اومانیسم و بخوان صهیونیسم؛ بنویس نهضت پروتستان و بخوان جنبش وهابیت مسیحی؛ بنویس رنسانس و بخوان تولد تمدن انسان یک‌چشم؛ بنویس حقوق زنان و بخوان تجارت و اسارت زنان؛ بنویس دفاع اسرائیل از موجودیت خود و بخوان کشتار صبرا و شتیلا به‌منظور توسعه ارضی؛ بنویس استقرار صلح و ثبات و بخوان انفجار در هیروشیما و ناکازاکی؛ بنویس حقوق بشر و بخوان گرفتن مجال نفس کشیدن از کشورهای دیگر برای استیلا بر جهان؛ بنویس دموکراسی و بخوان خیمه‌شب‌بازی سیاسی برای اغوای مردم؛ بنویس جهان آزاد اطلاعات و بخوان حاکمیت مطلق امپریالیسم بر مجاری اصلی اطلاع‌رسانی در جهان؛ بنویس کشف آمریکا و بخوان فتح آمریکا؛ بنویس سفر به ماه و بخوان دروغ بزرگ؛ بنویس یازده سپتامبر و بخوان اجرای برنامه حمله به افغانستان و عراق؛ بنویس بهار عربی و بخوان برنامه تخریب جهان عرب و دنیای اسلام به نام اسلام با فتوای مفتیان فریب‌خورده یا حتی دین‌فروش به وسیله گروه‌های تروریستی؛ بنویس Nation - State و بخوان قفس‌های سیاسی کوچک و بزرگ و رنگارنگ و بالاخره روشن‌تر و آشکارتر از همه و همیشه؛ بنویس غرب… بخوان غزه.

وی افزود: فلسطین نمایشگر تاریخ ملتی است که سرزمین او و نیاکانش به زور تصاحب شده تا مردمی بیگانه و غاصب که هیچ حقی بر این سرزمین نداشته و هیچ پیشینه تاریخی در آن ندارند جای ملت فلسطین و آباء و اجداد او را بگیرند. در سرزمین این ملت، دولتی بیگانه، متعصب، نژادپرست، تروریست و سلطه‌گر بر پا شده که نمایانگر استعمار و استثمار منحصر به فرد در تاریخ است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: اقلیت بر غرب حاکم شده و به تزویر خود را نماینده اکثریت معرفی می‌کند. تنها یک راه وجود دارد و آن آگاهی است. باید به هوشیاری تاریخی رسید و در کل اینکه این کتاب درک تسلسل هر رویداد به صورت علت و معلولی است. امیدوارم این کتاب ما را با پدیده‌ای که رخ به رخ آن ایستاده‌ایم، آشنا می‌کند.

نظر شما