شناسهٔ خبر: 67597745 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

تصمیم اردوغان برای دیدار با بشار اسد سوری‌های ساکن ترکیه را به شدت نگران کرد

تصمیم تازه رجب طیب اردوغان برای دعوت از همتای سوری خود، بشار اسد و گفتگو با او پس از ۱۳ سال قطع روابط، نگرانی عمیقی در میان مهاجران سوری در ترکیه ایجاد کرده است، زیرا آنها از این می‌ترسند که به سوریه بازگردانده شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ یورو نیوز نوشت: تصمیم تازه رجب طیب اردوغان برای دعوت از همتای سوری خود، بشار اسد و گفتگو با او پس از ۱۳ سال قطع روابط، نگرانی عمیقی در میان مهاجران سوری در ترکیه ایجاد کرده است، زیرا آنها از این می‌ترسند که به سوریه بازگردانده شوند.

اردوغان برنامه خود برای دعوت از اسد را به طور ناگهانی و یک هفته پس از آن اعلام کرد که موجی از خشونت‌ها در ترکیه علیه مهاجران سوری در گرفت.

آنکارا در سال ۲۰۱۱ پس از آغاز جنگ داخلی سوریه با حمایت از نیروهای ضد اسد در شمال، روابط خود را با دمشق قطع کرد. اما در دو هفته گذشته اردوغان بر لزوم آشتی با همسایه ترکیه تأکید کرده است.

با گذشت سال‌ها از آغاز جنگ خانمان برانداز سوریه که آمریکا، روسیه، ترکیه، ایران و چندین گروه مسلح به ویژه داعش در آن دخیل بودند، روز یکشنبه ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) به نقل از اردوغان اعلام شد که او در اولین فرصت از اسد دعوت خواهد کرد تا برای بازگشت به وضعیت روابط گذشته با دمشق گفتگو کند.

سمیر عبدالله، کارشناس مسائل منطقه در استانبول به خبرگزاری رویترز گفت: «این نگرانی وجود دارد که اردوغان با اسد معامله کند و سوری‌ها را به مناطق تحت کنترل دمشق بازگرداند».

او در مورد بیش از سه میلیون مهاجر جنگ سوریه در ترکیه گفت: «کسانی هم هستند که می‌ترسند تابعیت ترکیه از آنها سلب شود.»

ترکیه با نزدیک به ۴ میلیون نفر، بیشترین تعداد پناهجو و پناهنده در جهان را دارد و سوریه با نزدیک به ۷ میلیون نفر، مهاجرفرست‌ترین کشور جهان است.

شمار بالای شهروندان سوریه که به ترکیه وارد می‌شود، ترک‌ها را نگران کرده است زیرا آنها نمی‌دانند که آیا این مهاجران دیگر هرگز به خانه‌شان باز می‌گردند یا نه. همین امر باعث شد تا اردوغان وعده مذاکره با دمشق و بازگرداندن داوطلبانه و «شرافتمندانه» بیشتر افراد مهاجر سوری را بدهد.

احمد، ۱۹ ساله، دانشجوی سوری در منطقه ایوب سلطان استانبول به خبرگزاری رویترز گفت که خانواده‌اش به دلیل خشونت‌ها علیه مهاجران، در حال بررسی فروش املاک خود در ترکیه هستند.

او که به دلایل امنیتی از آوردن نام خانوادگی‌اش خودداری کرد، گفت خانواده‌اش با وجود این که تابعیت ترکیه را دارند، از برگردانده شدن به سوریه می‌ترسند.

ساکنان منطقه پرجمعیت سلطان بیگ‌‌لی استانبول که پناهجویان سوری زیادی در آن زندگی می‌کنند، گفته‌اند که مهاجمان شیشه‌های یک آرایشگاه متعلق به سوری‌ها را شکستند و شعارهای ضد مهاجرتی سر دادند. یک زن سوری گفت که پسر ۸ ساله‌اش «می‌خواهد در خانه بماند چون می‌گوید ممکن است مردم به ما آسیب برسانند».

رجب طیب اردوغان گفته است که نظم عمومی «خط قرمز» کشورش است.

سوریه گفته است که هر گونه عادی‌سازی روابط تنها پس از موافقت ترکیه با خروج هزاران نیرو از مناطق تحت کنترل شورشیان اتفاق می‌افتد، پیش شرطی که آنکارا با اشاره به نگرانی‌های امنیتی در مورد شبه نظامیان کرد سوری، آن را امکان‌ناپذیر خوانده است.

شبکه حقوق بشر سوریه، نهاد حقوق بشری مستقر در بریتانیا، روز جمعه اعلام کرد سوریه برای بازگشت میلیون‌ها پناهجو از ترکیه، امن نیست.

اردوغان که از پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته موضع خود را در قبال مهاجران سخت‌تر کرده است، گفت که ۶۷۰ هزار نفر به شهرک‌های شمال سوریه بازگشته‌اند و انتظار می‌رود یک میلیون نفر دیگر نیز به آنجا بازگردند.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما