شناسهٔ خبر: 67576269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

فعال کسب‌وکار خانگی مطرح کرد؛

عدم ارتباط مؤثر بین تولیدکنندگان و بازار فروش، حلقه مفقوده توسعه کسب‌وکارهای کوچک است

شهناز قاسمی، یکی از فعالان کسب و کار و مشاغل خانگی در زمینه گلیم بافی، عدم ارتباط مؤثر بین تولیدکنندگان و بازار فروش را حلقه مفقوده توسعه کسب و کار های کوچک و خانگی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، شهناز قاسمی یکی از فعالان کسب و کار و مشاغل خانگی که در زمینه گلیم بافی مشغول فعالیت است در خصوص نحوه فعالیت و ارتباط بین تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات تولیدی داخل سخن گفت.

وی با اشاره به علاقه مندی خود به حرفه گلیم بافی گفت: برای اولین بار برای ثبت نام فرزند خود به کتابخانه امامی شهرستان نمین مراجعه کردم و با مشاهده حضور بانوان در کارگاه آموزشی گلیم بافی، علاقه مند شدم در این کارگاه های آموزشی شرکت کنم.

وی گفت: حضور فرزندم در کلاس های آموزشی و کتابخوانی، قصه گویی، نقاشی، اوریگامی از یک طرف و حضور خودم در کارگاه های آموزشی در اوقات فراغت تابستان موجب شد که بیشتر اوقات خود را به همراه فرزندم در کتابخانه عمومی امامی نمین بگذرانم.

عدم ارتباط مؤثر بین تولیدکنندگان و بازار فروش، حلقه مفقوده توسعه کسب‌وکارهای کوچک است

وی ادامه داد: شهرستان نمین به ویژه شهر عنبران به عنوان شهر گلیم به ثبت جهانی رسیده و تولید گلیم در این شهرستان دارای سبقه تاریخی است. گلیم های تولیدی در شهرستان نمین دارای اصالت در طرح و رنگ و مواد و مصالح بوده و از طرفی بیشتر خریداران این گلیم، جاجیم و دست بافته ها به این شهرستان مراجعه می کنند و فروش این محصولات از رونق نسبی برخوردار است. لذا سابقه تاریخی بافت گلیم و دست بافت ها از یک طرف و بازار فروش نسبتاً مناسب و کسب آموزش های رایگان گلیم بافی در کتابخانه های عمومی موجب گرایش و علاقه مندی من به این حرفه شد. در حال حاضر با تهیه مصالح مورد نیاز به تولید گلیم در داخل خانه مشغول هستم و با فروش صنایع دست خودم به تامین قسمتی از مایحتاج خانواده کمک می کنم.

شهناز قاسمی نشان کرد: یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در توسعه این کسب و کار در شهرستان نمین عدم ارتباط منطقی بین تولید و فروش است. به عبارت دیگر تولید کنندگان از نظرات خریداران اطلاعات خاصی ندارند و از طرف دیگر تجار اطلاعات کاملی از این کالاهای تولیدی ندارند که به نظر می رسد، حل این مسئله نیازمند ایجاد یک هماهنگی توسط دستگاه های ذیربط بین تولیدکنندگان و خریداران است. همچنین برگزاری نمایشگاه های فصلی فروش و انجام تبلیغات توسط فعالان رسانه ای می تواند این صنعت را بیش از پیش معرفی کرده و موجب رونق کسب و کار گلیم بافان نمین شود.

شهناز قاسمی اظهار داشت: حمایت کتابخانه ها در حوزه آموزش و ایجاد بستر های لازم برای مهارت آموزی و در مواردی راه اندازی نمایشگاه های فروش با توجه به خیل عظیم مراجعان، قابل تحسین است؛ اما حمایت از تولید نیازمند مؤلفه های تأثیرگذار دیگر از جمله اختصاص حمایت های مالی برای توسعه کسب و کار و مشارکت در گسترش بازار های داخلی و خارجی و سایر ملزومات مربوط به دستگاه های مختلف از جمله هماهنگی بین بخشی دستگاه های مختلف است که نیازمند عزم مسئولان است.

نظر شما