شناسهٔ خبر: 67566801 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اظهارات جدید استولتنبرگ درباره عضویت اوکراین در ناتو

امیرمحمد سهرابی

دبیرکل ناتو گفت هیچ‌کسی تضمین نداده که اوکراین دقیقا ۱۰ سال دیگر عضو ائتلاف نظامی ناتو خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو این مساله را در برنامه «فیس دِ نیشن» از تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا بیان کرد، درحالیکه سه روز پیش در جریان مصاحبه‌ای با یک رسانه آلمانی ابراز امیدواری کرده بود که اوکراین طی ۱۰ سال آینده عضو ناتو خواهد شد.

استولتنبرگ که در حال‌ کناره‌گیری از سمت خود است، در ادامه مصاحبه با سی‌بی‌اس بیان کرد: «هیچ‌کس نگفته که دقیقا ۱۰ سال طول می‌کشد اما مشخص است که عضویت اوکراین در ناتو مساله‌ای بسیار جدی است زیرا اوکراین هم‌اکنون در جنگ به سر می‌برد. بنابراین، مهم‌ترین کار افزایش حمایت‌ها از اوکراین است تا مطمئن شویم که این کشور پیروز خواهد شد؛ این یک پیش‌شرط برای عضویت آتی اوکراین در ناتو است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش کرد رهبران ناتو قصد دارند روز سه‌شنبه در اجلاس آتی سران این ائتلاف نظامی به ارسال تسلیحات و مهمات به اوکراین در سطح کنونی دست‌کم برای یک سال دیگر متعهد شوند اما ظاهرا مسئله عضویت اوکراین در ناتو در دستورکار نیست.

دبیرکل ناتو درباره این نشست سه روزه در واشنگتن دی‌سی گفت: «من قطعا مطمئن هستم هنگامی که رهبران ناتو اینجا گرد هم جمع می‌شوند، اجلاس خوبی خواهد شد. ما تاسیس هفتاد و پنجمین سالگرد موفق‌ترین ائتلاف تاریخ را جشن خواهیم گرفت و چند روز پیش با رئیس‌جمهور بایدن در کاخ سفید دیداری داشتم؛ دیداری که خوب و مفید بود و ما تصمیمات مهمی را در حوزه دفاع و حمایت از اوکراین آماده کردیم.»

ینس استولتنبرگ در ادامه مجددا با اشاره به جلسه‌ای که با جو بایدن داشته است، افزود: «ما جلسه مفیدی داشتیم و البته هیچ راهی برای اتخاذ تصمیمات بزرگ درخصوص چگونگی گسترش و تقویت ناتو و هم‌چنین اعضای جدید بدون داشتن رهبری قدرتمند ایالات متحده وجود ندارد.»

او هم‌چنین به سفر اخیر «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به مسکو و گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه واکنش نشان داد و گفت: «سفر اوربان موضع ناتو را در قبال کمک به اوکراین تغییر نمی‌دهد. نخست‌وزیر اوربان صراحتا گفت که به نمایندگی از ناتو به مسکو سفر نکرده است. متحدان مختلف ناتو به طرز متفاوتی با روسیه ارتباط برقرار می‌کنند.»

استولتنبرگ با بیان اینکه سفر اوربان اهداف مشترک ناتو را برای کمک به اوکراین تغییر نمی‌دهد، تاکید کرد: «برای من مهم این است که همه متحدان توافق کرده‌اند که ما باید کمک‌های بیشتری را به اوکراین هم از طریق آموزش‌های جدید و هم کمک‌هایی که ناتو در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد، ارسال کنیم. من هم‌چنین انتظار دارم که تا روز آغاز نشست، متحدان از کمک‌های دفاع هوایی و مهمات بیشتر خبر دهند.»

دبیرکل ناتو در این مصاحبه با اشاره به رئیس‌جمهور روسیه و عملیات نظامی این کشور در اوکراین ادعا کرد: «تنها راهی که پوتین را متقاعد می‌کند که در میدان نبرد پیروز نخواهد شد، کمک‌های نظامی خارجی به اوکراین است؛ بنابراین راه‌حل مذاکره که برای اوکراین پایدار است، حمایت نظامی از این کشور را می‌طلبد.»

انتهای پیام

نظر شما