شناسهٔ خبر: 67543922 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تداوم تظاهرات ضداسرائیلی در لندن

کمتر از یک روز پس از پیروزی حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» در انتخابات سراسری انگلیس، هزاران تن از حامیان فلسطین در تداوم اعتراض به جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، در لندن تظاهرات کردند تا به دولت جدید این کشور درباره ادامه مسیر شکست خورده دولت سابق در زمینه حمایت از تل‌آویو هشدار دهند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، شرکت‌کنندگان از ملیت‌ها و مذاهب مختلف بار دیگر در خیابان‌های مرکز لندن سرازیر شدند تا ضمن محکوم کردن رژیم صهیونیستی، با ملت فلسطین اعلام همبستگی کنند. معترضان ابتدا در میدان «راسل» تجمع و پس از سردادن شعارهای ضد اسرائیلی به سمت پارلمان انگلیس راهپیمایی کردند.

آن‌ها ضمن اهتزاز پرچم‌های فلسطین، خواستار توقف جنگ در غزه و آزادی سرزمین‌های اشغالی شدند. حامیان فلسطین همچنین در شعارهای خود، اجرای دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری و کیفری درباره جنگ غزه و بازداشت سران اسرائیل را خواستار شده و بر لزوم توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم سفاک از خاک انگلیس، تاکید کردند.

بن جمال رئیس پویش همبستگی با مردم فلسطین و از برگزارکنندگان اصلی تظاهرات امروز (شنبه) به ایرنا گفت: در چند هفته اخیر ما تلاش کردیم تا موضوع فلسطین را در انتخابات برجسته کنیم و دیروز اقدامات ما نتیجه داد. اکنون نمایندگانی انتخاب شده‌اند که قضیه فلسطین برای آن‌ها مهم است.

وی افزود: ما فراموش نکردیم که کی‌یر استارمر (نخست وزیر جدید انگلیس) چند ماه پیش به نمایندگان حزب کارگر دستور داد که از آتش‌بس در غزه حمایت نکنند، اما او تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد که موضع خود را تغییر دهد.

جمال ادامه داد: تظاهراتی که ما در لندن و شهرهای مختلف طی ۹ ماه اخیر برگزار کردیم بخشی از همین فشار بوده و بیشتر هم خواهد شد. ما خواهان توقف جنگ، توقف فروش سلاح به اسرائیل و حمایت از دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری و کیفری درباره جنگ غزه هستیم.

وی خطاب به نخست وزیر جدید انگلیس گفت که دولت او باید حمایت از رژیم صهیونیستی را متوقف کند و مطمئن شود که در سرکوب مردم فلسطین همدست نیست.

انتخابات سراسری انگلیس روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد و حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر موفق شد با کسب ۴۱۲ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام، سکان دولت را در دست گرفته و به ۱۴ سال حکومت حزب محافظه‌کار پایان دهد.

تظاهرات امروز در لندن نخستین حرکت اعتراضی حامیان فلسطین در سایه دولت جدید انگلیس است. افراد شرکت کننده در این تظاهرات با اشاره به شعار آقای استارمر برای تغییر کشور تاکید داشتند که این وعده باید از سیاست خارجی و توقف حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی آغاز شود.

این درحالیست که سیاست‌های نخست وزیر جدید انگلیس در حوزه روابط بین‌الملل با دولت پیشین تفاوت چندانی ندارد. در جریان جنگ غزه استارمر موضع مشابهی را نسبت به ریشی سوناک اتخاذ کرد و از همان روزهای آغاز جنگ مدعی شد: «اسرائیل حق دارد هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) را سالم و سلامت بازگرداند».

وی همچنین برای جلوگیری از تصویب طرح پیشنهادی یکی از احزاب سیاسی پارلمان درباره حمایت از آتش‌بس در غزه، طرح دیگری را به رای‌ گذاشت که در آن به رغم حمایت از توقف جنگ، دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم کشتار مردم فلسطین باز می‌گذارد. در این طرح ادعا شده است که در صورت ادامه مبارزات حماس «نمی‌توان از اسرائیل انتظار داشت جنگ را متوقف کند.»

نظر شما