شناسهٔ خبر: 67536926 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

یادداشت مدیر پیشگیری از بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان؛

توصیه های مربوط به تب خونریزی دهنده کنگو

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است. مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت کنه‌های سخت است، زمانیکه این کنه‌ها حیوان را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند و دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا کردستان. چنانچه در طی این مدت، دام توسط انسان بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسائل حفاظت فردی ذبح شود و در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

وسایل مورد استفاده در پاک کردن گوشت را ضدعفونی کنید

از راه های پیشگیری از این بیماری می‌توان به استفاده از لوازم حفاظت فردی هنگام تماس با دام، فراورده های دامی و کار در اماکن دامی (دستکش لاستیکی مناسب، ماسک، روپوش، شیلد یا عینک محافظ، چکمه، پیشبند پلاستیکی)، شستشوی دست ها با آب و صابون پس از تماس با دام ، فراورده های دامی ، شستشو و ضد عفونی کردن وسایل مورد استفاده در پاک کردن گوشت نام برد.

کنه روی پوست را دستکاری نکنید/ سر کنه را با پنس جدا کنید

از دیگر موارد جدا کردن سر کنه از پوست با استفاده از پنس و سپس شستشو و ضد عفونی کردن محل گزش ، خودداری از دستکاری و کندن کنه با دست یا له کردن کنه بر روی پوست، استفاده از دستکش مناسب هنگام قطعه قطعه کردن گوشت بویژه در صورت خراشیدگی یا آسیب دیدگی پوست دست، پوشیدن لباس های روشن و پوشاننده (آستین دار، جوراب بلند و ... ) هنگام حضور در سبزه زارها و جنگل ها، استفاده از دور کننده حشران (Repellant) بر روی پوست و یا اسپری پرمترین بر روی لباس و کفش می باشد.

نحوه نگهداری گوشت در یخچال و سم‌پاشی دام‌ها

نگهداری گوشت در یخچال، ۴ درجه به مدت ۲۴ ساعت و امعا و احشا به مدت ۴۸ ساعت قبل از مصرف و بسته بندی، سم پاشی هدفمند دام ها (۲ هفته قبل از کشتار)، بهسازی اماکن دامی، خودداری از ذبح دام در معابر و خارج کشتارگاه، ضد عفونی محل و وسایل ذبح به مدت ۱۵دقیقه با محلول سفید کننده خانگی با رقت یک به ده

نظر شما