شناسهٔ خبر: 67534573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

بررسی آماری نتایج انتخابات

برتری قاطع پزشکیان با ۵۴ درصد آرا

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی:با پایان یافتن اخذ رأی در انتخابات مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، شمارش آراء آغاز شد و ستاد انتخابات کشور از ساعت ۲:۳۰ بامداد شنبه ۱۶ تیر، اعلام نتایج را مرحله‌به‌مرحله آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، نتایج نهایی حوالی ۶:۵۰ صبح اعلام شد و بر اساس آن:
مجموع آرا: ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی معادل مشارکت ۴۹٫۸ درصد واجدان شرایط
مسعود پزشکیان: ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی معادل ۵۳٫۷ درصد
سعید جلیلی: ۱۳ میلیون و ۵۳۸هزار و ۱۷۹ رأی معادل ۴۴٫۳ درصد
آرای باطله و سفید: ۶۰۷هزار و ۵۷۵ رأی معادل ۲ درصد

در نمودار ۱، وضعیت نتایج اعلام‌شده را طی ۸ مرحله مشاهده می‌کنید. شبیه به روند انتخابات مرحله اول، در شعبه‌های کم‌جمعیتی که کار شمارش آن‌ها زودتر از بقیه به پایان می‌رسد و نتایج آن زودتر اعلام می‌شود، فاصله پزشکیان و جلیلی کم است. این شعبه‌ها عمدتا به مناطق روستایی تعلق دارد.

نمودار ۱ -
با ادامه شمارش آرا و اعلام نتایج صندوق‌های مستقر در شهر، اختلاف آرا بیشتر می‌شود. در نخستین مرحله اعلام شمارش، پزشکیان ۴۹٫۶ درصد آرا و جلیلی ۴۸٫۹ درصد آرا در اختیار داشتند و سهم آرای باطله ۱٫۵ درصد بود؛ اما با ادامه شمارش آرا، اختلاف آن‌ها افزایش یافت تا در آخرین مرحله اعلام نتایج به ۵۳٫۷ درصد (پزشکیان) و ۴۴٫۳ درصد (جلیلی) و سهم آرای باطله به ۲ درصد رسید. در نمودار ۲، سهم آرای پزشکیان،‌ جلیلی و باطله را در نتایج نهایی می‌بینید.

نمودار ۲ -
در نمودار ۳، روند خطی تغییرات آرا را می‌بینید که الگوی آن شبیه به روند نتایج مرحله اول است، با این تفاوت که آرای پزشکیان حول ۵۴٫۶ درصد نوسان می‌کند و آرای جلیلی حول ۴۳٫۴ درصد. سهم آرای باطله نیز ۲ درصد است که در مقایسه با مرحله اول، کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. نوسان‌های مشاهده‌شده در محدوده نویز طبیعی است.

نمودار ۳ -

برچسب‌ها:

نظر شما