شناسهٔ خبر: 67528042 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ادبیات دیگران؛

رابرت ایروین شرق‌شناس بریتانیایی درگذشت

رابرت ایروین نویسنده بریتانیایی که متخصص ادبیات عرب بود، از دنیا رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک سلر، رابرت ایروین نویسنده، ویراستار و محقق ۷۷ ساله، در لندن درگذشت.

ایروین نویسنده چندین کتاب پرفروش است که مهمترین آنها اولین رمان او به نام «کابوس‌های عربی» است که سال ۱۹۸۳ به بازار آمد. وی بیشتر در زمینه ادبیات عرب می‌نوشت و از مخالفان آرای ادوارد سعید بود. کتاب او با عنوان «دانش خطرناک» که به زبان فارسی هم منتشر شده، نقدی است بر «شرق‌شناسی» ادوارد سعید.

رابرت گراهام ایروین ۲۳ آگوست ۱۹۴۶ در گیلدفورد بریتانیا به دنیا آمد. او در کالج اپسوم تحصیل کرد، تاریخ را در دانشگاه آکسفورد خواند و زیر نظر برنارد لوئیس در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی (سواز) تحصیل کرد و پایان‌نامه‌اش را درباره پیروزی‌های مملوکیان بر صلیبی‌ها نوشت. وی پس از آن به الجزایر سفرکرد و در آنجا به اسلام گروید و مدتی در خانقاه‌های دراویش الجزایر ماند. ایروین از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ به تدریس در رشته تاریخ قرون وسطی در دانشگاه سنت اندروز پرداخت و پس از آن برای تمرکز بر داستان‌نویسی از کار تمام وقت دانشگاهی فاصله گرفت. او به‌عنوان ویراستار مجله «تایمز لیترری ساپلمنت» خاورمیانه نیز کار می‌کرد.

از دیگر رمان‌های او می‌توان به «محدودیت‌های بینش» (۱۹۸۶)، «اسرار الجزیره» (۱۹۸۸)، «جسد نفیس» (۱۹۹۵)، «نیایش مسندهای تن» (۱۹۹۷)، «شیطان مرا می‌خواهد» (۱۹۹۹)، «شگفتی‌ها را هرگز پایانی نیست» (۲۰۱۶) و «زندگی من مانند قصه پریان است» در سال ۲۰۱۹ از جمله آنهاست. «خط رونی تاثیرگذار شد» در سال ۲۰۲۱ و ادامه آن با عنوان «نسخه تام» در سال ۲۰۲۳ از آخرین آثار اوست.

ایروین یک نویسنده آکادمیک پرکار بود و کتاب‌های پژوهشی مختلفی درباره هنر اسلامی و ادبیات کلاسیک عربی منتشر کرد که «افسانه جانور عربی» (۱۹۹۲)، «شب‌های عربی: یک همراه» (۱۹۹۴)، «در اشتیاق دانستن: شرق شناسان و دشمنان آنها» (دانش خطرناک) (۲۰۰۶)، «چشم‌اندازهای جن: تصویرگران شب‌های عربی (۱۳۹۰)، «خاطرات درویشی: صوفیان، عارفان و دهه شصت» (۱۳۹۰) را دربرمی گیرد. او مصحح «شب و اسب‌ها و صحرا: گلچین ادبیات کلاسیک عرب» در سال ۱۹۹۹ هم بود و «حیات فکری ابن خلدون» را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد.

کتاب‌های دیگری از وی به فارسی منتشر شده که «تحلیل بر هزار و یک شب» و «هنر اسلامی» از جمله آنهاست.

نظر شما