شناسهٔ خبر: 67519490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کارشناس سیاستگذاری عمومی در گفت و گو با افکارنیوز مطرح کرد:

لزوم آسیب شناسی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

دانش آموخته دکتری سیاست گذاری عمومی دولتی از دانشگاه ویرجینیاتک تاکید کرد:قطعا حالت ایده آل در دموکراسی های پیشرفته هم وجود ندارد و بسیاری از کشورهای غربی هم با مسئله اکانت های فیک و قلابی و تولید اخبار جعلی دست و پنجه نرم می کنند،بی تردیدبسیاری از مردم اخبار خود را از فضای مجازی گرفته و رسانه های جریان اصلی، مرجعیت خود را از دست داده اند که این مسئله در ایران به مراتب شدیدتر است.

صاحب‌خبر -

دانش آموخته دکتری سیاست گذاری عمومی دولتی از دانشگاه ویرجینیاتک تاکید کرد:قطعا حالت ایده آل در دموکراسی های پیشرفته هم وجود ندارد و بسیاری از کشورهای غربی هم با مسئله اکانت های فیک و قلابی و تولید اخبار جعلی دست و پنجه نرم می کنند،بی تردیدبسیاری از مردم اخبار خود را از فضای مجازی گرفته و رسانه های جریان اصلی، مرجعیت خود را از دست داده اند که این مسئله در ایران به مراتب شدیدتر است و شاهد پمپاژ اخبار غلط برای انحراف افکار عمومی توسط فضای مجازی و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور هستیم.

این دانش آموخته دکتری سیاست گذاری عمومی دولتی  ضمن پرداختن به مسئله سواد رسانه ای و نقش آن در نحوه رای دهی مردم و با اشاره به شکل گیری مسئله دوقطبی در انتخابات ها،گفت:در واقع با توجه به جایگاه و اختیارات ریاست جمهوری، نسبت به دادن وعده های خارج از چارچوب توسط کاندیداها و پیامدهای آن و همچنین با توجه به دور دوم  انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، حالت ایده آل این است که مردم اطلاعات کافی و تحلیل دقیق نسبت به شرایط داشته و آگاهانه در انتخابات شرکت کنند.

 وی در ادامه تاکید کرد:قطعا حالت ایده آل در دموکراسی های پیشرفته هم وجود ندارد و بسیاری از کشورهای غربی هم با مسئله اکانت های فیک و قلابی و تولید اخبار جعلی دست و پنجه نرم می کنند،بی تردیدبسیاری از مردم اخبار خود را از فضای مجازی گرفته و رسانه های جریان اصلی، مرجعیت خود را از دست داده اند که این مسئله در ایران به مراتب شدیدتر است و شاهد پمپاژ اخبار غلط برای انحراف افکار عمومی توسط فضای مجازی و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور هستیم.

عزیزی در ادامه ضمن اشاره به مسئله نظرسنجی ها، اشاره داشت:به نظر می رسد نظر سنجی ها در ایام انتخابات، اهمیت ویژه ای پیدا کرده، اما بعضا نتایج نظرسنجی هایی منتشر می شود که روش و اصول آن چندان مشخص نیست و به گمانه زنی و نظرسازی بیشتر شباهت دارد تا نظرسنجی،این نظرسازی در روزهای آخر منتهی به انتخابات، به رای مردم جهت می دهد، چرا که برخی از مردم همواره دوست دارند که طرف برنده باشند و با نگاه به نتایج نظر سنجی به کسی رای می دهند که در نظرسنجی ها بالاتر است. 

این دانش آموخته دکتری سیاست گذاری عمومی با اشاره به دوقطبی شدن فضای انتخابات،  بیان داشت : ایجاد دوقطبی های کاذب، احساسی کردن فضا و القای این مسئله که به طور مثال، اگر فلانی رای بیاورد کار مملکت تمام می شود، از جمله مسائلی است که در رسانه ها بدان دامن زده می شود و اینجا نقش سواد رسانه برای مردم اهمیت پیدا می کند که  این اخبار را راستی آزمایی کرده و اسیر فضاهای احساسی نشوند.

وی با بیان اینکه برای این که هر انتخاباتی شورانگیز باشد، قاعدتا می بایست فضا دوقطبی یا چند قطبی شود،گفت: اگر این دوقطبی ها حول سیاست های اقتصادی، اجتماعی و نحوه حکمرانی باشد، مطلوب است و می تواند تاثیر مثبت در رای دهی مردم داشته باشد اما متاسفانه بسیاری از این مسائل مهم کشور، حتی وارد فضای انتخابات و مناظرات نمی شود و کاندیداها به آنها نمی پردازند، بلکه با تخریب و رقیب هراسی، تلاش می کنند که آراء سلبی رقیب خود را فعال نموده و از آن طریق به سبد رای خود اضافه نمایند، البته کاندیداها می توانند نسبت به برنامه های یکدیگر نقد داشته باشند، اما نباید با تخریب و بعضا مقایسه های غلط، وجهه کشور را نزد افکار عمومی جهانی تضعیف نمایند. 

لزوم آسیب شناسی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

عزیزی در پایان ضمن اشاره به دادن وعده توسط کاندیداها، خاطرنشان کرد:بدیهی است که رئیس جمهور باید ذیل قانون اساسی کار کرده و اختیارات محدودی دارد و نمی توان اینگونه تلقی کرد که رئیس جمهور همه کاره است. بلکه می بایست در هماهنگی با سایر قوا و مبتنی بر اسناد بالادستی عمل نماید. لذا وقتی وعده هایی داده می شود که در حوزه اختیارات رئیس جمهور نیست و یا بر اساس واقعیات موجود کشور امکان تحقق ندارد، موجب دلزدگی مردم نسبت به حاکمیت می شود. 

 

 

 

نظر شما