شناسهٔ خبر: 67490823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

وزیرعلوم: دولت چهاردهم مهارت‌محور کردن آموزش را دنبال کند

وزیر علوم گفت: دولت چهاردهم احکام مصوب برنامه هفتم توسعه پیشرفت کشور از جمله مهارت‌محور کردن آموزش را عملیاتی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، محمدعلی زلفی‌گل، در اجتماع سه هزار نفری دانشگاهیان در آئین بزرگداشت1757 سال سنت آموزش عالی در ایران که در محل مصلی دانشگاه تهران برگزار شد، یکی از اتفاقات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را توسعه همه‌جانبه شخصیت علمی کشور دانست و اظهار داشت: از سال 1365 با تأسیس دوره دکتری در دانشگاه شیراز، سایر دانشگاه‌ها با تاسی از این دانشگاه دوره دکتری را توسعه دادند. در واقع نهال درخت تولید علم کشور که امروز خودنمایی می‌کند، در سال 1365 کاشته شد.

وی اظهار کرد: پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، دوره اول را می‌توان دوره ترویج علم نامید، دورانی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور آموزش داده می‌شد. در دهه دوم با تأسیس دوره دکتری، تولید علم کشور شکل گرفت و در دهه سوم استانداردسازی و استانداردپذیری در حوزه علمی شکل گرفت و این سوال مطرح شد که تولیدات علمی ما علاوه بر کمیت باید از کیفیت لازم هم برخوردار باشد و باید استانداردهای علم‌سنجی را بپذیریم.

زلفی‌گل ادامه داد: در دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع مطرح شد که دانشگاه‌های کشور باید نیازمحور و مهارت‌محور عمل کنند و باید دانشگاه‌های فناورمحور و تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان داشته باشیم. لذا به اینجا رسیدیم که چه کنیم دانش‌آموختگان دانشگاهی از توان لازم برای کارآفرینی برخوردار شوند. خوشبختانه با تأسیس پارک‌های علم و فناوری در کشور و توسعه شهرک‌های علمی و تحقیقاتی امروز شاهد آن هستیم که استادان و دانش‌آموختگان ما در عرصه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور بسیار موفق بوده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد اشتغال برای جامعه تحصیلکرده در مقابل افراد کم‌سواد از هزینه بیشتری برخوردار است زیرا فرد تحصیل کرده انتظار دارد کاری داشته باشد که از دانش خود بتواند در شغل خود استفاده کند. به همت دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی در قانون توسعه هفتم کشور احکام ویژه‌ای در زمینه استفاده بهینه از علم و فناوری مصوب شده است.

زلفی‌گل افزود: بر همین اساس انتظار می‌رود دولت محترم چهاردهم احکام مصوب برنامه هفتم توسعه پیشرفت کشور را از جمله بحث مکلف کردن وزارتخانه‌های متولی آموزش و پژوهش به هدایت جامعه دانشگاهی در راستای تحقیقات نیازمحور و دیگری مهارت‌محور کردن آموزش را عملیاتی کند.

تمدن ایرانی همیشه در خدمت رفاه و آسایش بشر است

 محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم  گفت: در پی پیشنهاد دانشگاه تهران و بر اساس مصوبه مجمع عمومی یونسکو در سال 2017 که دانشگاه جندی شاپور را به عنوان قدیمی‌ترین نهاد علم در دنیا شناخته است، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب نمود که این میراث به قدمت دانشگاه بزرگ و پرافتخار یعنی دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منضم شود.

وی افزود: بر اساس نامه‌ای که رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی رضوان الله علیه در همان صبح روز شهادتشان به دانشگاه تهران ابلاغ کرد، امروز شاهد برگزاری مراسم نکوداشت سنت دانشگاهی در ایران و جهان هستیم و این بیانگر این واقعیت است که ایران عزیز ما مهد تمدن دنیاست و دانشگاه تهران نگین این تمدن پرافتخار است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: همانطور که رهبر عزیزمان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دانشگاه تمدن‌ساز را محور تمدن نوین اسلامی قلمداد می‌کنند، دانشگاه تهران با عنایت به مصوبه‌ای که یونسکو در 2017 میلادی داشت و ایرانیان را صاحب قدیمی‌ترین نهاد علم در دنیا به نام دانشگاه جندی‌شاپور شناخت، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دانشگاه تهران را به عنوان نماد آموزش عالی ایران، میراث‌دار این تاریخ دانست.

رئیس دانشگاه تهران افزود: امروز ایران عزیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از یک دوره فترت طولانی دوباره سر برآورده و امید داریم که از طریق نماد آموزش عالی ایران، در تمدن‌سازی کشور عزیزمان و احیای این تمدن و همچنین خدمت به این تمدن بشری، گام‌های اساسی برخواهد داشت.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: تمدن ایرانی همیشه ثابت کرده است که وقتی اعتلا پیدا می‌کند، در خدمت رفاه و آسایش بشر است و امروز که به شدت نیازمند آرامش و صلح جهانی هستیم، قطعاً دانشگاه تهران این نقش را برعهده خواهد گرفت و دانشگاه‌های جهان را زیر چتر 1757 برای اعتلای صلح جهانی قرار خواهد داد.

وی با قدردانی از حضور محمدباقر قالیباف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: دکتر قالیباف یکی از مفاخر دانشگاه تهران هستند و دانشگاه به وجود مدیر جهادی و عالم و دانشمندی که من مطلع هستم که جنبه علمی دکتر قالیباف زیر سایه جنبه اجرایی ایشان فراموش شده است، افتخار می‌کند. آقای قالیباف یکی از تئوریسین‌های بزرگ حکومت‌های محلی است و من هم از کتاب‌های ارزشمند ایشان و نکات و دیدگاه‌های ایشان بهره‌مند شدم.

حمل پرچم 1757 سال سنت آموزش عالی ایران، توسط 500 فارغ‌التحصیل و دانشجوی در آستانه فارغ‌التحصیلی دانشگاه تهران با لباس‌های ویژه فارغ‌التحصیلی، اجرای سرود  و موسیقی زنده از دیگر برنامه های این مراسم بود.

برچسب‌ها:

نظر شما