شناسهٔ خبر: 67488497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهم‌ترین مرکز امنیتی رژیم صهیونیستی بررسی کرد؛

ابعاد شکست تل‌آویو در غزه و نقشه راه تحولات آینده

مهم‌ترین مرکز امنیتی رژیم صهیونیستی گزارشی را در خصوص شکست‌های تل‌آویو در عملیات هفتم اکتبر و جنگ غزه منتشر کرد و راهکارهای جدید برای تعامل با این شکست را برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبر الخنادق، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (INSS) به عنوان یکی از معتبرترین مراکز سیاستگذاری این رژیم مقاله‌ای را به قلم «عازار جات» در خصوص شکست‌های رژیم صهیونیستی در جریان عملیات هفتم اکتبر و جنگ غزه منتشر کرده و نوشت که مفهوم اعتماد مفرط به ارتش در میان افکار عمومی رژیم صهیونیستی در روز ۷ اکتبر از بین رفت.

وی ادامه داد از بین رفتن مفهوم اعتماد مفرط و خودشیفتگی باعث ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر «حلقه آتش ایران» شد و در ادامه مسائل بسیار دردناکی را در زمینه جنگ رقم زد که از جمله آنها می‌توان به مشکل اسرای اسرائیلی، فرسایش نیروهای نظامی، افزایش بدبینی عمومی، افزایش هزینه‌های اقتصادی جنگ، فروپاشی مشروعیت کابینه و عدم رسیدن به راه حلی برای مشکل آوارگان سرزمین‌های شمالی در تقابل با حزب الله اشاره کرد.

این مرکز مطالعاتی می‌افزاید که رژیم صهیونیستی پیش از این تصور می‌کرد که برتری نظامی و سلطه اطلاعاتی گسترده‌ای در منطقه دارد و حماس تضعیف شده است، اما عملیات ۷ اکتبر ضعف اسرائیل را نشان داد.

وی با اشاره به شکل‌گیری مفهومی جدید در نتیجه شکست‌ها و ناتوانی‌های رژیم صهیونیستی، اولویت‌های زیر را برای تصمیم سازان تل‌آویو معرفی کرد:

- پایان دادن به جنگ غزه در حال حاضر ضروری است و تل‌آویو تمامی اهداف خود در خصوص از بین بردن زیرساخت‌های حماس را از دست داده است.

- مذاکرات برای بازگرداندن اسرای صهیونیست باید در اولویت فوری تل‌آویو قرار گیرد.

- تل‌آویو بعد از این دیگر نمی‌تواند هر موقع که دوست داشت جنگ را آغاز کند.

- باید نیروهای عربی و بین‌المللی را به جای ارتش اسرائیل به غزه ارسال کرد.

- آتش بس در شمال سرزمین‌های اشغالی بدون پایان دادن به جنگ در غزه ممکن نیست.

ملاحظات مرکز صهیونیستی در خصوص آتش بس

این کارشناس مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه تصریح کرد که بعید است حماس با امتیازی کمتر از پایان دادن کامل به جنگ و عقب نشینی کامل ارتش اسرائیل از غزه همراه با تضمین‌های بین المللی به آتش بس تن بدهد. هنوز برخی این واقعیت را نپذیرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد نتیجه‌ای که این واقعیت ایجاد می‌کند، این است که هیچ چاره‌ای غیر از پذیرش مطالبات حماس وجود ندارد.

حماس بعد از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از غزه کنترل مدنی و توانمندی‌های نظامی خود در غزه را به سرعت افزایش خواهد داد، چرا که تعداد جوانانی که بخواهند به عضویت این جنبش در آیند، کم نیستند. حماس به دنبال ترمیم تونل‌ها خواهد بود و کارگاه‌های تولید موشک‌ها را بازسازی کرده و فعالیت‌های خود در زمینه انتقال سلاح را نیز به شدت ادامه خواهد داد.

به اذعان این مرکز امنیتی رژیم صهیونیستی، تل‌آویو بعد از پایان جنگ غزه از کمترین مشروعیت بین المللی برای از سرگیری مجدد جنگ برخوردار نخواهد بود و نمی‌تواند عملیات خود در غزه را تکرار کند، این در حالی است که بعد از بازسازی سیستم نظامی حماس، هرگونه حمله به غزه با خسارت‌های سنگینی همراه خواهد بود.

این گزارش پیش‌بینی کرد که نیروهای بین المللی و عربی نیز تمایلی برای حضور در غزه نخواهند داشت. این مرکز، تشکیلات خودگردان فلسطین را بهترین جایگزین برای حاکمیت در غزه دانست و در عین حال موافقت این تشکیلات با این موضوع را بسیار بعید ارزیابی کرد.

بر اساس این گزارش، حماس در ازای آزادی اسرای زنده اسرائیلی، آزادی تمامی زندانیان فلسطینی را مطالبه خواهد کرد که تعداد آنها بالغ بر ۱۰ هزار نفر است. بازگشت این اسرا می‌تواند به کارناوالی برای اعلام پیروزی حماس و بقای آن در برابر شکست تل‌آویو منجر شود و افکار عمومی فلسطین را به صورت کامل به سمت این جریان سوق دهد.

نظر شما