شناسهٔ خبر: 67488473 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سمنان پاک از تب دانگ/ خطر ابتلا از طریق استان‌های همسایه وجود دارد

سمنان - ایرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: موردی از پشه عامل انتقال بیماری تب دانگی و یا بیمار مبتلا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه تا این لحظه گزارش نشد، اما خطر ابتلا از طریق استان‌های همسایه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ،تب دانگ(Dengue fever) یا تب استخوان‌شکن، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند. سالانه میلیون‌ها مورد از عفونت دانگ در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده است. کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز از ابتلا به این بیماری در امان نبوده‌اند.

از میان طغیان‌های اخیر تب دانگ یا دانگی در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد که مسافران به این کشورها باید در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

تخم پشه آندس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد. انتقال بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس است که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

علائم تب دانگ تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

سمنان پاک از تب دانگ/ خطر ابتلا از طریق استان‌های همسایه وجود دارد

خطر شیوع تب دانگی در ایران از طریق مسافران کشورهای خلیج فارس

سعید کساییان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری تب دانگی بیشتر در کشورهای حاشیه خلیج فارس شیوع دارد که مسافران ایرانی پس از مسافرت به امارات و بازگشت به داخل ایران به دلیل اینکه بررسی کامل نمی‌شوند، این بیماری را به داخل کشور منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی حشره‌شناسی است، افزود: طبق بررسی‌ها پشه خاص عامل بیماری تب دانگی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان تا این لحظه صید نشده است.

سمنان در معرض تب دانگ، پس از گیلان و مازندران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان با بیان اینکه مواردی از زاد و ولد پشه عامل تب دانگی در برخی مناطق کشور گزارش شده است، افزود: اکنون یک مورد این بیماری در گیلان ثبت شد، اگر در مازندران که همسایه گیلان است نیز این بیماری شیوع یابد، بدون شک به سمنان نیز منتقل خواهد شد.

به گفته کساییان، ویروس عامل تب دانگ از انسان بیمار به پشه منتقل شده و سپس از پشه آلوده به افراد سالم منتقل می شود، اما بیماری از انسان به انسان منتقل نمی شود و برای پیشگیری از انتقال بیماری به پشه و سپس به دیگران، باید از گزش بیماران توسط پشه‌ها جلوگیری شود و بیماران حتما در پشه‌بند استراحت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان ابراز کرد: تب، سر درد شدید، درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات، درد پشت چشم و بی اشتهایی و استفراغ از جمله علائم اولیه تب دانگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان، گرمسار و آرادان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس و بروز بیماری تب دانگی

برای کاهش جمعیت پشه‌ها باید مکان‌هایی که در آن این حشرات تولید مثل می‌کنند مانند لاستیک‌های مستعمل از بین برده شود. خودداری از بازنگهداشتن در مخازن نگهداری آب، خشک کردن آب‌های راکد اطراف منزل به دلیل اینکه آب‌های راکد بهترین مکان برای تجمع و تخم گذاری حشرات است، پوشاندن پنجره‌ها با توری‌های ریز برای ممانعت از ورود حشرات به منزل، خالی و تمیزکردن سطل آب زیر کولر و آب ظروف حمام پرندگان و حیوانات خانگی به صورت روزانه از روش‌های پیشگیری عنوان شده‌است.

نظر شما