شناسهٔ خبر: 67487898 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در مناظره پزشکیان و جلیلی مطرح شد؛

سهم «دانشگاه» از مناظره ۲ نامزد / از دولت در سایه تا دغدغه اخراج

در خلال صحبت‌های مطرح شده در اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می‌توان رویکرد نامزدها نسبت به علم و دانشگاه‌ها را یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دو شب گذشته اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با موضوع فرهنگی- سیاسی برگزار شد.

با وجود این‌که در این مناظره به طور مستقیم به موضوع دانشگاه و دانشگاهیان پرداخته نشد ولی در خلال صحبت‌های نامزدهای ریاست جمهوری می‌توان دیدگاه آن‌ها نسبت به دانشگاه، دانشگاهیان و موضوعات علمی را دید.

از حضور در دانشگاه‌ها تا پرتاب کاوشگر به ماه

سعید جلیلی در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع مطالبه‌گری مردم و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مردم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی‌رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم این بود که یک دولت سایه باشد، قدم به قدم مباحث را دنبال کند و مؤثر باشد و بر آن کار کند.

سهم «دانشگاه» از مناظره ۲ نامزد / از دولت در سایه تا دغدغه اخراج

وی همچنین درباره برخورد با اعتراضات، به حضور در میان مردم و دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل با آن‌ها صحبت کنیم وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و چالش صحبت می‌کردم به این نتیجه می‌رسیدیم که حرف‌های هم را متوجه می‌شویم حتی هرچند که نسبت به برخی از حرف‌های ما قانع نشوند. نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم. من در همان ایام نه فقط دانشجوها که در میان کارگران رفتم. به هپکو و یا آذراب رفتم کارگران می‌گفتند که چندین ماه از حقوق نگرفته‌اند.

آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم این بود که یک دولت سایه شود همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و مؤثر باشد و بر آن کار کند

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد مانند اتفاق‌های ۱۴۰۱. هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلساتی داشتم که حداقل ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامید و تا ۶ و یا ۷ ساعت هم ادامه داشت.

این نامزد ریاست جمهوری اظهار کرد: اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست بلکه باید گفت فلان جای کار خطاست و به جایی نمی‌رسد. باید به میان مردم رفت. در زمان ۱۴۰۱ در میان دانشجویان می‌رفتم. زمان آقای روحانی هم در دانشگاه‌ها حضور داشتم و سوالات آنها را پاسخ می‌دادم.

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به هدف‌گذار رشد هشت درصدی در برنامه هفتم توسعه و نقش دانشگاه‌ها در آن اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم رشد هشت درصدی آمده است، اینکه خود به خود اتفاق نمی‌افتد باید ریز شد در حوزه‌های مختلف آن را پیگیری کرد و باید مأموریت تعریف کرد حتی برای دانشگاه‌ها، به دانشگاه‌ها اعلام کنیم که در کنار تعیین استاد و درس و … در موضوع خاص کشور مثلاً ارزآوری نیز نقش ایفا کنند.

جلیلی در جای دیگر از صحبت‌های خود در مورد با اشاره به پر رونق کردن صنعت فضایی گفت: انشاالله ما برنامه داریم تا ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به کره ماه بفرستیم.

از اخراج دانشجویان تا حقوق ۴۰۰ دلاری اساتید

مسعود پزشکیان نیز در این مناظره در مورد برخورد با اعتراضات، به موضوع اخراج و تعلیق دانشجویان اشاره کرد و گفت: کلی دانشجو و استاد دانشگاه را تعلیق و اخراج کردند. هر جا خواستیم مردم حرف بزنند یا می‌گیریم یا اخراج می‌کنیم و بعد می‌گوئیم تو برای اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی.

سهم «دانشگاه» از مناظره ۲ نامزد / از دولت در سایه تا دغدغه اخراج

پزشکیان تصریح کرد: وقتی خلاف می‌کنم و به حرف مردم گوش نمی‌دهم و اخراج و تبعیدش می‌کنند ما مشکل پیدا می‌کنیم. ما باید به مردم اجازه دهیم صدای مردم شنیده شود. این ۶۰ درصد صدایشان شنیده شده؟ نه! ما اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم باید هوای همه مردم اعم از قومیت، هنرپیشه، ورزشکار، دانشگاهی، مناطق را داشته باشیم.

ابزار برای این که چگونه تصمیم بگیرید وجود دارد. این گونه نیست که من بگویم؛ شواهد و مستندات هم علمی و تجربی و هم مجموعه کارشناسان این راه بهتر از آن راه است. در موضوع مشخص نظر مجموعه کارشناسان و منابع و مستندات علمی به اضافه تجربه بین‌المللی می‌تواند ملاک عمل باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در این دولت از دانشگاه اخراج کردند، در دانشگاه تبریز بارها از وزیر پرسیدم چرا این بچه‌ها را به خاطر این اخراج کردید. در مدارسی که دختران را مسموم می‌کردند و رهبری فرمودند «پیگیری کنید و با مقصر برخورد شود» آنها آمده بودند که چرا این کار را می‌کنید آنها را دو سه ترم از دانشگاه به آن دانشگاه و یکسری را هم اخراج کردند. بعد فعالیت‌های دانشجو را گفتند باید اینگونه عمل کنید اگر این گونه عمل نکنید حق ندارید کار کنید. همین الان هم دارند این کار را می‌کنند. دانشجویان فردای مملکت و نخبگان ما هستند. حرف دارند، بشنوید نه اینکه اخراجش کنید یا به آن انگ بچسبانید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از صحبت‌های خود در مورد استفاده از نظرات کارشناسان مختلف و مستندات علمی برای برنامه‌ریزی گفت: از نظر علمی برای همه اینها تصمیم گرفته می‌شود. ابزار برای این که چگونه تصمیم بگیرید وجود دارد. این گونه نیست که من بگویم؛ شواهد و مستندات هم علمی و تجربی و هم مجموعه کارشناسان این راه بهتر از آن راه است. در موضوع مشخص نظر مجموعه کارشناسان و منابع و مستندات علمی به اضافه تجربه بین‌المللی می‌تواند ملاک عمل باشد.

وی همچنین درباره حقوق دانشگاهیان نیز گفت: با این تورمی که داریم پول ما بی‌ارزش شده است. استاد دانشگاه ما ۴۰۰ دلار حقوق می‌گیرد در حالی که بیرون منتش را می کشند و ۶ هزار دلار می‌دهند؛ ماشین ۲۰ هزار دلاری را صد هزار دلار می‌فروشیم. بعد می‌گوئیم می‌خواهیم رقابت کنیم. کدام استاد می‌ماند برای شما کار کند. در حالی که نمی‌تواند خانه کرایه کند. دانشجو، پزشک و کارمند و هنرمند و ورزشکارش هم اینگونه هستند.

نظر شما