شناسهٔ خبر: 67484130 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج پروژه راه از مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به گیلان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رشت- ایرنا- مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: این اداره کل ۱۵ مورد مصوبه سفر داشت که چهار مورد از این مصوبات به بهره برداری رسیده و پنج مورد از مصوبات نیز دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصداست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدرضا فلاحتگر شامگاه سه شنبه در جلسه شورای راه و شهرسازی استان گیلان در تشریح عملکرد سه ساله دولت سیزدهم اظهار کرد: درصورت تامین منابع مالی این پروژه ها چهار پروژه تا هفته دولت به بهره برداری می رسد و ۶ پروژه از مصوبات سفر نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰درصد دارند.

پنج پروژه راه از مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به گیلان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی کل اعتبارات مصوب شده برای این پروژه ها را سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار از محل مصوبات سفر و هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از سایر منابع استانی به این بخش تخصیص یافته است.

وی تعداد ثبت نامی ها در طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم را نیز ۱۱۰ هزار و ۲۳۷ نفر دانست و اضافه کرد: از این تعداد ۲۶ هزار و ۵۷۲ متقاضی دارای چهار شرط نهایی بودند و تعداد کسانی که افتتاح حساب تجمیعی داشتند نیز ۱۱ هزار و ۴۸۰ نفر است که هفت هزار و ۳۱ متقاضی تخصیص پروژه داده شده است.

فلاحتگر تصریح کرد: متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن آورده داشتند هم هفت هزار و ۴۹۰ نفر بودند و زمین ۱۲ هزار و ۳۳۰ نفر زمین تامین شد.

وی مساحت اراضی تامین شده برای نهضت ملی مسکن را ۱۶۶ هکتار اعلام کرد و افزود : ۹ هزار ۶۷۷ واحد نیز قرار داد سازنده دارند و واحدهای که مراحل احداث آنها آغاز شده نیز ۱۰ هزار و ۱۷۷ واحد است.

وی ادامه داد: سه هزار و ۸۲۷ واحد هم ۱۰ هزارو ۲۴۴ میلیارد ریال تسهیلات خود مالکی دریافت کردند و تعداد واحدهایی که با تجهیز کارگاه آغاز شده ۱۰ هزار و ۱۷۷ واحد است که از این تعداد هفت هزار ۶۷۷ واحد توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۲ هزار و ۵۰۰ واحد توسط نیروهای مسلح احداث می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان افزود: در نهضت ملی مسکن به ۳۳ هزار و ۳۶۴ نفر در دولت سیزدهم تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد و تعداد واحدهای دارای پروانه های صادره بخش خصوصی نیز ۷۱ هزار و ۷۵۵ واحد بوده است.

فلاحتگر اظهار کرد: دولت سیزدهم سه هزار و ۹۹۴ واحد از پروژه های مسکن مهر را با صرف ۱۱ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال اعتبار تکمیل و افتتاح کرد. تخصیص ۷۴ دستگاه آسانسور به ارزش ریالی ۴۰۰ میلیارد ریال، ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بند ب تبصره هشت جهت ساخت و ۹۴۷ تن قیر رایگان استان برای آسفالت معابر هم مساعدت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم به پروژه های مسکن مهر استان بود.

وی تصریح کرد: در حوزه باز آفرینی شهری نیز ۲۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۲۳ پروژه کمک به ساماندهی، بومی سازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکار آمد شهری اختصاص یافت و طی سه سال ۲ هزار و ۵۳۵ تن قیر رایگان به این حوزه تخصیص پیدا کرد. هزار و ۱۹ واحد نیز با اعتبار بالغ بر ۲ هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال از تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده شهری و ناکار آمد شهری بهره مند شدند.

وی افزود: در دولت سیزدهم هزار و ۹۱ واگذاری گروهی اراضی انجام شد و در بخش جوانی جمعیت نیز در یک بازه زمانی ۶ ماهه در مرحله اول به ۲۳۰ نفر زمین واگذار شد. هم اینک در بخش جوانی جمعیت ۲ هزار و ۷۰۰ نفر ثبت نام کرده اند که پس از پالایش هزار نفر به ۶۶۴ خانوار زمینی به ارزش ریالی ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال زمین تخصیص یافت.

فلاحتگر اضافه کرد: در واگذاری اراضی برای ساخت مسکن محرومین نیز باتوجه به مشکلاتی که در استان برای تهیه زمین وجود دارد توانستیم ۱۳ هزار و ۳۰۰ متر مربع زمین برای احداث ۳۵۱ واحد تهیه کنیم که توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی گیلان در استفاده از روش های نوین و صنعتی ساز در استان طی دولت سیزدهم توانست با استفاده از هیات علمی دانشگاهها عملیات اجرایی احداث سه هزار و ۸۱۵ واحد صنعتی ساز در استان را آغاز کند.

وی تصریح کرد: در کنترل بازار املاک و مستغلات نیز کل بنگاههای استان گیلان ۱۵ هزار و ۲۶۳ بنگاه است که از این تعداد ۱۴ هزار ۷۶۱ بنگاه دارای پروانه، ۴۰۳ پروانه منقضی شده و ۹۹ بنگاه بدون پروانه هستند که در دولت سیزدهم از ۱۱ هزار و ۲۰ واحد صنعتی با هماهنگی کارگروه استانی بازرسی انجام شدو برای هزار و ۴۲۹ بنگاه پرونده تعزیراتی و ۱۵۷ بنگاه نیز به دلایل مختلف پلمپ شدند.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان ادامه داد: در بخش املاک نیز طی سه سال گذشته ۳۷۳ هکتار اراضی ملی طبیعی شناسایی شدند، هزار و ۴۸۵ دفترچه تبدیل به اسناد تک برگی شد.

وی گفت: در عملکرد نظارت بر ساخت راهها در دولت سیزدهم هم بیش از ۳۰ پروژه در دست اجرا است که در هفت پروژه مهم راه اصلی فومن – پونل، فومن – سراوان، احداث راه اصلی سنگر – سیاهکل، بهسازی محور چمخاله – چاف، احداث تقاطع غیر همسطح کنار گر کلاچای، بهسازی محور کلاسرا – شفت، بهسازی محور آستانه – کیاشهر، احداث واریانت و پل کاگرود بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اضافه کرد: در ساخت راهها نیز در دولت سیزدهم وزارت راه ۲۳ کیلومتر از راه های استان را آسفالت و ۲ دستگاه پل به طول ۷۲۰ متر را با اعتبار سه هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال احداث کرد. در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز تعداد شتابنگارهای استان از ۱۰ دستگاه به ۵۰ دستگاه افزایش یافت.

فلاحتگر گفت: در بخش شناسایی حرایم گسل هم جهت استفاده در طرح های تفضیلی ازبین ۳۲ شهری که به عنوان پایلوت مورد تایید قرار گرفت شهرهای لاهیجان و رشت از استان گیلان در این طرح قرا گرفتند که توسط مرکز تحقیقات به شورای عالی شهرسازی و معماری جهت تایید نهایی و ابلاغ آن به استان ارسال شده است.

وی اظهار کرد: در پالایش ساختمانهای بلند مرتبه هم برنامه ریزی، بررسی و شناسایی ساختمانهای بلند مرتبه و ویژه در سطح استان از لحاظ ایمنی در کاربری و ارایه خدمات حین بحران با همکاری شهرداری و نظام مهندسی استان انجام شد که نتیجه آن شناسایی و بررسی هشت هزار ساختمان در سطح استان است که ۲۳۰ میلیارد ریال در طی سه سال به آن اختصاص یافت.

نظر شما