شناسهٔ خبر: 67472196 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پیش‌بینی تابستانی داغ در کشور/ وضعیت بارش‌های تابستانی چگونه خواهد بود؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران گفت: پیش‌بینی‌های فصلی بیانگر این است که با تابستان گرم‌تر از حد نرمال مواجه خواهیم بود، از این‌رو انتظار داریم دمای هوا در طول تابستان به‌طور میانگین بین یک تا دو درجه گرم‌تر از حد معمول باشد.

صاحب‌خبر -

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در بعضی روزها و هفته‌ها شاهد بی‌هنجاری دما هستیم، اظهار کرد: به دنبال بی‌هنجاری دمایی ممکن است طی یک هفته یا یک روز مشخص از تابستان دمای هوا فراتر از حد نرمال باشد و حتی به صورت منطقه‌ای این دما بالاتر و پایین‌تر باشد.

وی افزود: خروجی مدل‌های عددی بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی که به طور عمده از طریق شبیه‌سازی آب‌وهوای فصلی انجام می‌شود، بیانگر این است که با تابستان گرم‌تر از حد نرمال مواجه خواهیم بود، از این‌رو انتظار داریم دمای هوا در طول تابستان به طور میانگین بین یک تا دو درجه گرم‌تر از حد معمول باشد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران درباره اینکه اوج گرمای تابستان از نیمه دوم تیر تا نیمه مرداد سال جاری است، تاکید کرد: بیشتر کشورهای جهان با تغییرات دمایی و بالاتر از نرمال مواجه هستند و اکنون در بیشتر مناطق جهان دمای قابل شهود بالاتر از نرم طبیعی است.

وظیفه در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بارندگی‌های فصل تابستان در کشور گفت: بر اساس اقلیم ایران، میزان بارش‌ها در تابستان زیاد نیست، از این‌رو طی سال جاری انتظار می‌رود، مشابه سال‌های معمول بارندگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بعضی مناطق محدود کشور به ویژه سواحل شمالی طی نیمه دوم تابستان به طور معمول میزان بارندگی مناسب است، اما اوایل تابستان تا پایان فصل گرما در جنوب شرق ایران به ویژه استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب شرق کرمان، ناشی از ورود جریانات شرقی و فعالیت پدیده موسون هند با رگبار و رعدوبرق پراکنده طی ساعات بعدازظهر مواجه خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران پیرامون اینکه از نیمه دوم تابستان با ورود به ماه مرداد با گذر امواج روی دریای خزر، گاهی شاهد تشکیل جریانات شمالی در شمال کشور خواهیم بود، عنوان کرد: وضعیت بارش‌ها در سواحل شمال کشور به‌طور معمول است، اما در سایر نقاط بارندگی‌ها در طول تابستان مناسب نیست، مگر اینکه فعالیت و جریانات به صورت رگبار، رعدوبرق و بارش پراکنده ایجاد شود، از این‌رو انتظار بارندگی در تابستان را نداریم.

وظیفه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بارش‌های مناسب بهاری سال جاری، جبران کمبود منابع آبی در بعضی نقاط کشور را در فصل تابستان خواهد کرد، افزود: در فصل بهار میزان بارندگی بعضی از استان‌ها همچون خوزستان، کردستان، یزد، کرمان، اصفهان، مازندران و گلستان نرمال بود و حتی بارش‌ها در کرمانشاه و ایلام بالاتر از حد طبیعی گزارش و ثبت شد، موضوع بارندگی‌ها و مباحث تقاضا و مصارف منابع آبی در این استان‌ها با بارش‌های نرمال بازگوکننده مسائل مختلف است، یعنی اگر در استانی به‌رغم بارش‌های بالاتر، درخواست و تقاضای منابع آبی در بخش کشاورزی و صنعت بیشتر از ظرفیت آن استان باشد، مسئله کمبود آب حل نخواهد شد، زیرا متقاضی بسیار است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی بهاری در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال بود، خاطرنشان کرد: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی بوده است، استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال‌وبختیاری به نسبت وضعیت بارندگی نرمال، بارندگی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود.

نظر شما