شناسهٔ خبر: 67464387 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رجبی:

برخی بدون افتخار در مربیگری مردم را از تیم ملی دلزده نکنند

فارس

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: خداداد عزیزی یک هزارم افتخارات امیر قلعه‌نویی در مربیگری را داشت، چگونه حرف می‌زد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رضا رجبی درمورد، ساده‌انگاری گروه تیم ملی فوتبال کشورمان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، اظهار داشت: در همان جام ملت‌های آسیا با عملکرد تیم‌هایی مثل اردن متوجه شدم تیم‌ها خیلی به هم نزدیک شده‌اند. مثل دوران خولیو ولاسکو در تیم ملی والیبال، فوتبال فعلی دنیا هم نیاز به تحولاتی دارد و شور و هیجان زیادی در آن دیده نمی‌شود. دلیلش هم این است که همه مربیان به ویژه در کار دفاعی روی تیم‌های خود خیلی کار می‌کنند.

وی افزود: اگر دقت کنید در یک دهه اخیر کارشناسان زیادی گفته‌اند، هدف‌ یک تیم در ابتدا باید گل نخوردن باشد زیرا قطعا گل می‌زند. البته این فلسفه را به دلیل سلب جذابیت و شادابی فوتبال، خیلی درست نمی‌دانم. در کلاس پرو لیسانس هم به ما گفته شد فوتبال اکنون به سمت خوب دفاع کردن پیش می‌رود. در همین یورو هم می‌بینیم نسبت به قبل بازی‌ها کم‌گل تر شده است. ستارگان فوتبال هم محو این نگرش می‌شوند. مهارت‌های فردی بازیکنان بزرگ، اکنون مقداری افول کرده است.

افزایش سهمیه آسیا برای جام جهانی مانند شمشیر ۲ لبه است

بازیکن اسبق تیم ملی اضافه کرد: افزایش سهمیه آسیا برای جام جهانی می‌تواند مانند یک شمشیر ۲ لبه باشد. دیگر مانند جام جهانی ۱۹۷۸ نیست که فقط یک تیم از این قاره به جام جهانی برود. با وجود افزایش درآمدها از ۴۸ تیمی شدن این تورنمنت، کیفیت مسابقات خیلی پایین می‌آید. ۸/۵ تیم الان از آسیا به جام جهانی می‌روند و این کار را در ذهن بازیکنان مقداری راحت می‌کند اما از طرفی خیلی هم خطرناک است. رجبی افزود: وقتی با این باور وارد مسابقات شوید، ممکن است حریف را دست کم بگیرید و در آن زمان تیم‌های کم نام و نشان‌تر خطرساز شوند. بامداد امروز بازی اکوادور و مکزیک را دیدم. شور، علاقه و هیجان در تیم اکوادور برای صعود خودشان و حذف مکزیک موج می‌زد. بسیار هم با اقتدار کار کردند. در همین گروه ونزوئلا که شاید ضعیف‌تر از ۲ تیم دیگر باشد، با ۹ امتیاز صدرنشین شد. در آسیا هم همین شکل است. شاید برخی بگویند گروه ما نسبت به دیگران راحت‌تر است.

حریفان ما سبک متفاوتی دارند و آنهایی که می‌گویند گروه راحتی داریم از فوتبال دور هستند

وی افزود: امیر قلعه‌نویی حرف خوبی زد. افرادی چنین حرفی می‌زنند و کارشناسی می‌کنند که ضمن احترام به همگی سال‌ها است از فوتبال دور هستند و کار مربیگری نمی‌کنند. ایران در گروهی قرار گرفته که قهرمان آسیا در آن حضور دارد و چهار تیم با سبک‌‎های کاملا مختلف بازی می‌کنند. خود این موضوع شرایط را خیلی سخت می‌کند. حتی سبک بازی قطر و امارات به هم شبیه نیست. نمی‌توانیم کره شمالی و قرقیزستان را هم از پیش باخته بدانیم. پیروزی مقابل همین ۳ تیم قطر، ازبکستان و امارات هم سختی خودش را دارد و باید خیلی برنامه‌ریزی کنیم.

کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: دیگر صرف صعود به جام جهانی فایده ندارد. باید برنامه‌ریزی ما به شکلی باشد که تیم ملی مقتدرانه در جام جهانی شرکت کند و این موضوع فقط به امیر قلعه‌نویی و کادرفنی مرتبط نمی‌شود بلکه باید یک تشکیلات حواسشان جمع باشد. صعود ۸/۵ تیم نباید خیال فدراسیون و دست‌اندرکاران را راحت کند. تیم ما بازی‌های تدارکاتی ندارد و فقط به ۱۳-۱۲ بازیکن دلخوش هستیم. درحالیکه باید با برنامه‌ریزی، بیشتر از تیم ملی حمایت کنیم.

وقتی می‌گویید منتخب برازجان هم به جام جهانی می‌رود یعنی تیم ملی را تحقیر می‌کنید

رجبی گفت: اسم نمی‌آورم اما برای فردی که می‌گوید الان منتخب برازجان هم می‌تواند با ۸/۵ تیم شدن سهمیه آسیا به جام جهانی برود، واقعا متاسف هستم. دلیل این حرف چیست که هنوز بازی‌ها شروع نشده بخواهیم تا این اندازه تیم ملی را تحقیر کنیم. فوتبال خیلی نزدیک شده است. امیر قلعه‌نویی قرار نیست تا ابد در تیم ملی بماند و او هم رفتنی است اما حرمت نگه داشته و این تیم را کوچک نکنید.

خداداد چه کارنامه‌ موفقی در مربیگری دارد؟

وی درمورد اظهارات اخیر خداداد عزیزی در یک برنامه تلویزیونی علیه سرمربی و کادرفنی تیم ملی، توضیح داد: برای صدا و سیما تاسف می‌خورم که برنامه‌اش بیشتر مانند یک جوک و طنز است تا یک برنامه تحلیلی فوتبال. عزیزی یک گل به استرالیا زده و سال‌ها است نانش را می‌خورد. این همه آدم زحمتکش فوتبال به جایی نرسیدند. خود امیر قلعه‌نویی از او دعوت کرد به تیم ملی کمک کند. می‌گوید بخواهم از ۳ ماه حضور در تیم ملی حرف بزنم، باید شاهنامه بگویم. اگر حرفی داری بزن. از نزدیک شاهد هستم قلعه‌نویی همواره به بزرگ‌تر از خودش احترام گذاشته و محبت می‌کند. خداداد چه کارنامه‌ موفقی در مربیگری دارد؟ با این وجود سرمربی تیم ملی از روی محبت خواست او به تیم ملی کمک کند.

رجبی افزود: فوتبال ما به ناکجا آباد می‌رود. هنوز مسابقات شروع نشده، تخریب کادرفنی را آغاز کرده‌اند. قبل از جام ملت‌ها می‌گفتند تیم ملی باید جوان شود اما یک بازیکن جوان معرفی نکردند. یک نفر معرفی می‌کردید، سپس انتقاد می‌کردید. قلعه‌نویی از روی مردانگی‌اش خداداد را به تیم ملی آورد. مگر آندرانیک تیموریان از او کمتر است؟ فوتبالی خیلی هم بالاتر است اما بدون مشکل کارش را در تیم ملی انجام می‌دهد. بازیکن اسبق تیم ملی تصریح کرد: مگر قلعه‌نویی گفته من از اسپالتی یا ساوت‌گیت بالاتر هستم؟ خدا را شاهد می‌گیرم وقتی مربی استقلال هم بود پس از باخت به یک تیم، در شرایطی که خودم به عنوان دستیارش خیلی ناراحت بودم، در نشست خبری به سرمربی طرف مقابل با صلابت تبریک گفت. این آدم یک بار نیامد بگوید پرافتخارترین مربی لیگ هستم. حتی یک بار نیامد در عکس‌های قهرمانی بایستد. اگر عزیزی یک هزارم آمار قلعه‌نویی در مربیگری را داشت، چگونه حرف می‌زد؟

اگر کمکی نمی‌کنید، اینگونه هم حرف نزنید

بازیکن اسبق تیم ملی عنوان کرد: در دوره کی‌روش هم امثال همین آدم هزار ایراد گرفتند و اکنون هم نوبت به قلعه‌نویی به عنوان پرافتخارترین مربی ایرانی رسیده.آنهایی که سعی دارند اینگونه علیه تیم ملی یک مملکت حرف بزنند، اصلا ایرانی نیستند. چند وقت است مدام می‌گوید می‌خواهم حرف بزنم. مگر می‌خواهد درمورد انرژی هسته‌ای یا جنگ صحبت کند؟! یک مدت در تیم ملی بود و به هر دلیلی رفت. صدا و سیما باید افرادی را به عنوان کارشناس بیاورد که به تیم ملی ایران کمک کنند. همه ما موظف هستیم کاری کنیم تا مردم خوشحال شوند. نه اینکه در تلویزیون مسخره بازی دربیاوریم.

رجبی افزود: امیدوارم این صحبت‌ها از روی حسادت نباشد زیرا حسد مانند یک خوره در جان انسان می‌افتد. اگر کمکی نمی‌کنید، اینگونه هم حرف نزنید. حرف زدن بلد نیستید، حرف نزدن هم بلد نیستید؟ هنوز یک بازی هم انجام نداده‌ایم با استفاده از تریبون صدا و سیما به این شکل به سرمربی تیم ملی حمله می‌کنند. در تمام رده‌های ملی بازی کرده و ۲ مدرک دکترا دارم. هر وقت به تلویزیون رفته‌ام هم بدون غرض حرف زده‌ام زیرا دوست دارم به جوانان این مملکت کمک شود.

وی ادامه داد: متاسفانه آسیب اجتماعی در مملکت ما زیاد است و باید با درست حرف زدن، جوانان را به سمت ورزش سوق بدهیم. باید همدیگر را دوست داشته باشیم و همه در کنار هم قرار بگیریم. در مربیگری که افتخاری ندارید اما نباید با صحبت‌های محاوره‌ای و سخیف، مردم را از فوتبال و تیم ملی زده کنید.

دلال‌ها قیمت بازیکن را بالا می‌برند اما نباید امثال آقایی‌پور و اسلامی را خراب کنیم

رجبی درمورد اینکه اکنون شرایط به شکلی شده که یک بازیکن جوان مثل محمد جواد آقایی‌پور یک فصل خوب بازی کردن به قیمتی حدود ۵۰ میلیارد تومان رسیده است و باشگاه‌ها با قیمت‌های عجیب و غریب دنبالش هستند و آیا چنین بازیکنی می‌تواند به یک مهره موثر برای تیم ملی تبدیل شود، اظهار داشت:‌ باید دید دلال این بازیکنان چه افرادی هستند. زیر و بم فوتبال را می‌دانم. مانند یک قلعه عقاب‌ها، فوتبال را تسخیر کرده که یک نفر بالای سر آن نشسته است. هم مدیرعاملان را می‌شناسد و هم بلد است با شیوه‌های غیرپاک از رسانه‌ها استفاده کند. همین افراد قیمت بازیکن را بالا می‌برند.

کاپیتان اسبق استقلال عنوان کرد: در زمان مدیریت مصطفی آجورلو ناگهان با ۷۰۰ میلیارد هزینه بازیکن، فوتبال را گران کردند. اطرافیان و اقوام او از این قضیه سودهای میلیاردی بردند. آقایی‌پور در طول یک فصل ۹ گل زده اما اگر رضا عنایتی و آرش برهانی بود، چه کار برایش می‌کردند. می‌گویند محمد حسین اسلامی هایجک شد. این بازیکن جوان را خراب نکنید. فوتبال ایران به ویژه این ۲ تیم، برای تقویت بازیکن بزرگ ملی‌پوش می‌خواهد. چرا هیچکس از حضور اوستون اورونوف و جلال الدین ماشاریپوف در پرسپولیس و استقلال انتقاد نمی‌کند؟رجبی افزود: این بازیکنان ستارگان تیم ملی ازبکستان هستند اما ببییند در ۱۰ سال اخیر چه نفراتی به ایران آمدند و رفتند. چه پول‌هایی بدهکار هستیم و چه قدر پرونده در ارکان قضایی فیفا داریم.

نظر شما