شناسهٔ خبر: 67460073 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چالش‌های تأمین منابع مالی تولید

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق ایران گفت: ۹۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز صنعت از طریق تسهیلات بانکی و ۹ درصد از طریق بازار سرمایه تأمین می‌شود و لیزینگ کمترین سهم را در تأمین مالی صنعت دارد.

صاحب‌خبر -
فرشید شکرخدایی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما افزود: در دیگر کشور‌ها برخلاف ایران، لیزینگ سهم بالایی در تأمین مالی و سرمایه گذاری برای توسعه صنایع دارد و سهم بانک‌ها اندک است.
 
وی گفت: در حالی بانک‌ها به عنوان مهمترین منبع تامین مالی توسعه صنعت در کشور به شمار می‌روند با چالش‌هایی از جمله تسهیلات تکلیفی و خرید اوراق دولتی مواجه هستند و همین موضوع باعث شده تا فضا برای تسهیلات دهی به فعالان اقتصادی محدود شود. 
 
شکرخدایی با بیان اینکه توسعه صنایع و رونق تولید نیازمند سرمایه گذاری‌های بزرگ است، گفت: دیوان سالاری بزرگ دولت و هزینه کرد منابع حاصل از درآمد‌های نفتی برای طرح‌های بزرگ پالایشگاهی که دولت‌ها فکر می‌کردند بخش خصوصی نمی‌تواند در آنها سرمایه گذاری کند، باعث شده تا منابع دولتی برای توسعه صنایع از بین برود و در حال حاضر، تنها بخش خصوصی است که باید توسعه صنعتی را پیش ببرد.
 
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق ایران، با بیان اینکه تورم حدود ۵۰ درصدی یکی از چالش‌هایی است که ریسک سرمایه گذاری را برای فعالان اقتصادی رقم زده است، افزود: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح‌های صنعتی نیاز به تامین مالی ارزان قیمت دارد تا در مقابل بازار‌های دیگری همچون طلا، مسکن و دلار و تورم ۵۰ درصدی با ریسک کمتری مواجه شود، اما فضای اقتصادی کشور در حال حاضر، امکان فراهم کردن این منابع برای بخش خصوصی و برنامه ریزی برای توسعه صنعت را با مشکل مواجه کرده است.
 
شکر خدایی راهکار تامین منابع ارزان قیمت برای توسعه صنعت را تسهیل سرمایه گذاری خارجی و ایجاد ثبات اقتصادی عنوان کرد و گفت: در صورت ایجاد ثبات در بازار‌های مالی و سرمایه ای، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند منابع مالی خود را به بخشی که مولدتر است هدایت کنند و در این صورت می‌توان سرمایه‌ها را در امر تولید به کار گرفت.
 
وی افزود: با کاهش ریسک‌های اقتصادی نیز، باید شرایطی فراهم کنیم که فضای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی جذاب شود و با تولید محصولات صادرات محور بتوان منابع مالی ارزان قیمت را برای توسعه صنعت فراهم کرد.
 
شکر خدایی گفت: در حال حاضر به طور میانگین حدود ۴۰ درصد صنایع در اقتصاد کشور فعال است و اگر نقدینگی و منابع ارزان قیمت به آنها تزریق شود، بخش قابل توجهی از صنایع فعال خواهد شد.
 
<div id="video-display-embed-code_11271370"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4272975/11271370?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما