شناسهٔ خبر: 67456092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شی: آماده توسعه روابط در قالب شراکت جامع راهبردی با استرالیا هستیم

ایسنا

رئیس‌جمهور چین در پیامی به فرماندار کل استرالیا گفت که اهمیت زیادی برای روابط چین-استرالیا قائل بوده و آماده همکاری برای توسعه روابط در قالب شراکت جامع راهبردی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، امروز (دوشنبه) گفت که اهمیت زیادی برای روابط چین-استرالیا قائل و آماده همکاری برای شراکتی کامل‌تر و پایدارتر با کانبرا است که مبتنی بر احترام و سودمندی دوجانبه باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که شی در پیامی به «سامانتا موستین» فرماندار کل استرالیا گفت: من اهمیت زیادی برای توسعه روابط چین-استرالیا قائل و آماده همکاری با طرف مقابل مبتنی بر اصول احترام و سودمندی دوجانبه به منظور تفاهم در عین حفظ تفاوت‌ها به منظور کمک به ایجاد روابطی کامل‌تر، پایدارتر و پرثمرتر در شراکت جامع راهبردی هستم تا فواید بیشتری را نصیب مردم دو کشور کند.

رئیس‌جمهور چین همچنین اشاره کرد که چین و استرالیا شرکایی مهم و بازیگرانی تعیین‌کننده در روند قطبی‌سازی جهانی هستند.

شی افزود که توسعه پایدار روابط پکن-کانبرا در راستای منافع بلندمدت دو کشور و مردم آن‌ها بوده و به صلح، ثبات و شکوفایی جهانی کمک می‌کند.

وزارت امور خارجه چین در ماه مارس گفته بود که چین و استرالیا توافق کرده‌اند گفت‌وگوها در بسیاری از حوزه‌ها را ازسر بگیرند و همکاری ارتقایافته در حوزه‌های دیپلماتیک، تجاری و علمی را پس از سرد شدن روابط میان آن‌ها از سال ۲۰۲۰، پیش ببرند.

چین در سال ۲۰۲۰ تعرفه‌های بالایی را بر برخی صادرات مهم استرالیا، از جمله گوشت اعمال کرد. همچنین واردات برخی کالاهای صادراتی مهم استرالیا را از جمله، زغال‌سنگ متوقف کرد. استرالیا نیز در پاسخ به این اقدامات به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده و مدعی شد که چین تعهدات بین‌المللی را با بالابردن ساختگی تعرفه‌های گمرکی نقض کرده است.

اما در فوریه ۲۰۲۳، وزرای تجارت استرالیا و چین اولین دیدار دوجانبه خود را پس از سال ۲۰۱۹ انجام دادند که نشان‌دهنده بهبود روابط آن‌ها بود. چین محدودیت‌های تجاری علیه واردات زغال‌سنگ استرالیا را لغو کرد و استرالیا نیز در آوریل ۲۰۲۳، روند شکایت علیه چین در سازمان تجارت جهانی را لغو کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما