شناسهٔ خبر: 67442129 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر؛ فرصتی برای ارتقای اخلاق اجتماعی

یک کارشناس مذهبی، مهمانی ۱۰ کیلومتری را فرصتی برای ارتقای اخلاق اجتماعی و انسجام ملی دانست.

صاحب‌خبر -

نیره آزادی مسؤول مجموعه مبلغان شهر تهران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر نه تنها نمادی از تقویت وحدت و همبستگی اسلامی است، بلکه نقطه عطفی در تاریخ اسلام است که پایه‌گذاری و حفظ وحدت امت اسلامی را تقویت می‌کند. این رویداد به عنوان نمادی از ولایت و انس مسلمانان با امامت و ولایت امام علی (ع) و به عنوان ستون اصلی اصالت دینی و فرهنگی اسلامی، به یادگار خواهد ماند.»

وی افزود: مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر که در مسیر خیابان امام علی (ع) تا میدان آزادی تهران برگزار شد، بار دیگر با حضور میلیون‌ها نفر از مردم ایران به جشنواره‌ای عظیم از عشق و ارادت به امام علی (ع) تبدیل شد. حضور پرشور مردم در این راهپیمایی باشکوه، جلوه‌ای از وحدت و همدلی ملت ایران در پاسداشت ارزش‌های دینی و انقلابی بود.

آزادی، اهمیت والای این روز و واقعه تاریخی غدیر خم را دلیل برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر دانست و در ادامه گفت: مردم ایران از پیر و جوان، زن و مرد، با نغمه‌های «یا علی» و «الله‌اکبر» و در دست داشتن پرچم‌های سبز و رنگی، عشق و ارادت خود به امام علی (ع) را به نمایش گذاشتند.

روز غدیر خم یکی از مهم‌ترین روزهای تاریخ اسلام است

وی با اشاره به اهمیت عید غدیر گفت: «عید بزرگ غدیر و آن واقع و اتفاق بزرگی که در این روز رخداد در واقع نصب ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام نبود، چون ولایت نصب‌شدنی نیست. ولایت مولا از هزاران سال پیش، شاید از قبل خلقت انسان در آسمان‌ها توسط خداوند نصب شده بود. پیغمبر اکرم صلوات‌الله‌علیه در روز غدیر خم مبلغ اولی بودند که خداوند معرفی جانشینی حضرت علی (ع) را سبب تکمیل رسالت ایشان دانستند؛ لذا عید غدیر درواقع معرفی جانشینی و رهبری امیرالمؤمنین بعد از پیامبر اکرم (ص) بوده است نه ولایت مولا.»
او ادامه داد: «حضرت علی (ع) ولی اول و آخر همه انسان‌ها است و عید غدیر جریان نصب رهبر حکومت اسلامی است؛ یعنی جریان دین مقدس اسلام که حاکمیت آن به دست قدیسی به نام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام سپرده می‌شود؛ این اهمیت عید غدیر است.»

کار رسانه‌ای پیامبر در روز عید غدیر

به گفته آزادی، کار رسانه‌ای پیامبر اسلام (ص) در روز عید غدیر یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین اقدامات ایشان در تاریخ اسلام محسوب می‌شود. این اقدام نه‌تنها به‌عنوان یک واقعه تاریخی، بلکه به‌عنوان یک درس و الگو برای جامعه اسلامی در ارتباط با تبلیغ و ابلاغ پیام‌های دینی و ارزش‌های اسلامی است.

این کارشناس مذهبی افزود: «پیامبر اکرم (ص) از زمان مناسب به نام حجة‌الوداع استفاده کردند، چون همه می‌دانستند که این آخرین حج پیغمبر است؛ لذا از تمام کشورها، ملیت‌ها، قومیت‌ها، بلاد، قوم و قبیله‌ها شرکت کرده بودند. دوم، از مکان مناسب یعنی " برکه غدیر خم " استفاده کردند.»

آزادی با اشاره به دیگر کارهای رسانه‌ای پیامبر (ص) برای تبلیغ غدیر خم گفت: «پیامبر اکرم برای رسانه‌ای کردن این جریان بزرگ از هنر استفاده کردند و آن اولین شعری بود که برای غدیر توسط "حسان بن ثابت" در این روز سروده شد.»

وی یکی دیگر از اقدامات رسانه‌ای پیامبر (ص) را استفاده از صنعت تکرار عنوان کرد و اظهار داشت: «برای اینکه این روز بزرگ و مهم در ذهن‌ها بماند پیغمبر اکرم (ص) این واقعه را سه روز تکرار کردند. به‌خاطر این موارد، غدیر بسیار بااهمیت است و این مراسم به یک جشن بزرگ تبدیل شد.»

ائمه اطهار (ع)، آغازگر جشن غدیر

آزادی، ائمه اطهار را آغازگر جشن غدیر عنوان کرد و گفت: «بعد واقعه غدیر، حضرات معصومین در شب عید غدیر یعنی در ایام سه روز غدیر جشن می‌گرفتند و مهمانی می‌دادند و مردم را دعوت می‌کردند. اتفاقاً خود امیرالمؤمنین علی (ع) یکبار یک غدیری که به جمعه افتاده بود همه را دعوت نمودند و خودشان سخنرانی کردند و شب همه را منزل امام حسن مجتبی (ع) بردند. زمانی که مهمان‌ها می‌خواستند خارج شوند حضرت امیر (ع) به همه هدایایی دادند.»

وی ادامه داد: «آقا امام رضا (ع) هرکسی در ایام غدیر به منزلشان می‌آمد حتماً او را شام نگه می‌داشتند و زمانی که می‌خواستند بروند از پارچه‌های حریر گرفته تا انگشتر هدیه می‌دادند و می‌گفتند این را به بچه‌هایتان برسانید؛ بنابراین سابقه جشن و مهمانی برای عید غدیر به زمان ائمه اطهار برمی‌گردد که این اهمیت و بزرگی غدیر را می‌رساند. پیغمبر در طول دوران عمرشان فقط یک‌بار گفتند شاهدان به غایبان این پیام را برسانند آن هم واقعه غدیر بود.»

نمایش وحدت و وفاق بی‌نظیر مردم در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر

آزادی، مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر را یک اتفاق بسیار بزرگ خواند و افزود: «این مهمانی یک نقطه عطف برای ایجاد و تقویت روحیه همدلی و همبستگی است چرا که نقطه اشتراک همه مردم کشور ما و همه مردم دنیا امیرالمؤمنین علی (ع) است.»

وی تأکید کرد: «خیلی از افراد کشورهای دیگر مسلمان نیستند؛ اما بااین‌وجود حضرت علی (ع) را می‌شناسند و در کشور خودمان مردم زیادی هستند که نمی‌توانند مراسمی بگیرند؛ ولی وقتی که یک مهمانی بزرگ برای ولایت مولا امیرالمؤمنین و اعلام رهبری مولا ترتیب داده می‌شود همه مردم شرکت می‌کنند. شما اگر دقت کرده باشید هر ساله شادی مردم را می‌بینیم که با خوشحالی در این جشن شرکت می‌کنند، با خوشحالی از آنها پذیرایی می‌شود و با خوشحالی هدایا به آنها داده می‌شود؛ این مهمانی وفاق و همبستگی مردم را زیاد می‌کند، به همه مردم روحیه همدلی می‌دهد، شادی اجتماعی را تقویت می‌کند و باعث می‌شود که مردم همگی بر روی امیرالمؤمنین علی (ع) و بزرگی ایشان اتفاق‌نظر داشته باشند.»

نقش کلیدی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در گسترش پیام معنوی جشن غدیر

آزادی، نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را در گسترش پیام جشن غدیر بسیار مهم و قابل‌توجه خواند و بیان کرد: «نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در گسترش پیام جشن غدیر این است که اولاً از مدت‌ها پیش تبلیغ مهمانی ۱۰ کیلومتری در حال انجام بود؛ اما نکته مهم این است که پیام غدیر، پیام رهبریت حکومت اسلامی بعد از پیغمبر (ص) است و چون کشور ما به‌عنوان پایگاه شیعه در جهان شناخته می‌شود ما تا می‌توانیم باید در رابطه با این پیام در رسانه‌ها و فضای مجازی تبلیغات کنیم.»

وی تأکید کرد: «صحبت از جشن بزرگ غدیر صحبت از این است که برپایی این جشن چه تأثیری در برپایی دین یعنی ادامه پیدا کردن روند حکومت اسلامی در این دوره آخرالزمان خواهد داشت؛ مسلماً این جشن همه را تشویق می‌کند که در این مهمانی شرکت کنند و یک کاری برای امیرالمؤمنین (ع) انجام دهند؛ لذا رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ جشن غدیر به‌گونه‌ای همه مردم را پای‌کار امیرالمؤمنین می‌آورند و این خیلی اهمیت دارد.»

مهمانی ده‌کیلومتری فرصتی برای ارتقای اخلاق اجتماعی و انسجام ملی

به گفته آزادی، بهترین زمانی که انسان‌ها می‌توانند با همدیگر تعامل داشته باشند در همین تجمعات است. وقتی شما چنین مراسم بزرگی برپا می‌کنید قطعاً از همه افکار و اقشار در این مراسم شرکت می‌کنند و چون نوع تعاملات افراد در این جشن با مهربانی و خوش‌رویی است، این باعث می‌شود که ارتباط مردم با همدیگر به‌واسطه جشن مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام آنقدر اخلاق مدارانه باشد که بعداً اگر جایی این افراد همدیگر را ببینند بلافاصله یاد آن روز خوش جشن مولا می‌افتند که چقدر نسبت به هم محبت داشتند و این سطح اخلاق اجتماعی را در جامعه بالا می‌برد و باعث انسجام ملی می‌شود.

یاد و خاطره امیرالمؤمنین (ع) را در همه سطح شهر زنده کنیم

این کارشناس مذهبی با اشاره به راهکارهایی برای جذب هرچه بیشتر مردم به شرکت در این مراسم گفت: «ای‌کاش برای این مهمانی فقط به یک مسیر اکتفا نمی‌شد. یک زمانی مثلاً در خیابان‌های حوالی میدان شهدا و پیروزی از این جشن‌ها زیاد برگزار می‌شد؛ اما از وقتی که این مهمانی در یک جا انسجام پیدا کرده قسمت‌های دیگر سطح شهر خاموش شده است.»

وی تأکید کرد: «بهتر است این مسیر طولانی را به مسیرهای مختلف در مناطق مختلف پایتخت تقسیم کنند تا همه شهر رنگ و بوی امیرالمؤمنین را بگیرد نه فقط یک خیابان، چون خیلی‌ها هستند که شاید نتوانند راه دور بیایند یا ممکن است مسئله‌ای داشته باشند؛ اما وقتی هر کسی در منطقه و محله خودش چنین برنامه‌ای داشته باشد حتماً یاد و خاطره امیرالمؤمنین و عید غدیر در همه سطح شهر زنده خواهد شد و این خاطره به‌یادماندنی باعث همدلی و همبستگی بیشتر بین مردم می‌شود.»

نظر شما