شناسهٔ خبر: 67413400 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

یادداشت تمارا برو، تحلیلگر لبنانی؛

نگرانی غرب و شرق از ائتلاف روسیه و کره شمالی

کره جنوبی با توجه به خصومت با کره شمالی و غرب نیز به دلیل آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ که آن را تهدیدی برای خود می‌داند، از نزدیکی روسیه و کره شمالی نگران هستند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سفر اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کره شمالی با توجه به اهمیت آن در صحنه بین المللی و امکان تحولات اوکراین و شبه جزیره کره مورد توجه جهانیان قرار گرفت.


پوتین 24 سال پس از نخستین سفر خود به پیونگ یانگ، به این کشور سفر و نشستی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برگزار کرد که به امضای توافقنامه مشارکت جامع راهبردی منجر شد؛ توافقنامه ای که شامل ارائه کمک متقابل در صورت تجاوز به هر یک از دو کشور است. رئیس‌جمهور روسیه نیز توسعه همکاری‌های فنی-نظامی با کره شمالی را طبق توافقنامه رد نکرد.

این دیدار چند روز پس از برگزاری کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس انجام شد که با توجه به حضور نیافتن روسیه و چین و تمایل نداشتن چند کشور به امضای بیانیه نهایی، شکست خورد


سفر رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ در حالی انجام شد که تحولات فزاینده ای در جبهه های اوکراین و شبه جزیره کره در حال رخ دادن است. درباره جنگ اوکراین، «گروه هفت» در نشست هفته گذشته خود در ایتالیا وامی به ارزش 50 میلیارد دلار به عنوان کمک نظامی به اوکراین با سوء استفاده از دارایی های بلوکه شده روسیه تصویب کرد.

 
این دیدار چند روز پس از برگزاری کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس انجام شد که با توجه به حضور نیافتن روسیه و چین و تمایل نداشتن چند کشور به امضای بیانیه نهایی، شکست خورد و ثابت کرد صلح اوکراین بدون مشارکت همه طرف‌ها محقق نمی‌شود و در حد بیانیه باقی می ماند.


به تازگی صحبت‌های زیادی درباره اشاعه هسته‌ای مطرح شده، ازجمله اظهارات ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه کشورهای عضو در حال بررسی قرار دادن کلاهک‌های اتمی بیشتر در صورت آمادگی رزمی برای مقابله با آنچه وی «تهدیدات فزاینده روسیه و چین» توصیف ‌کرد، است.


درباره جبهه کره شمالی که روابط پرتنشی با همسایگان خود کره جنوبی و ژاپن و نیز آمریکا دارد، در دوره اخیر شاهد اقدامات تحریک آمیز طرف های مختلف بود و کار به جایی رسید که سربازان کره شمالی از مرز میان دو کره عبور کردند  که ارتش کره جنوبی را به شلیک گلوله واداشت.


شکی نیست فشارهایی که مسکو از جانب واشنگتن، متحدانش و ناتو مواجه است، باعث شد پوتین به سمت کره شمالی سوق داده شود، جایی که دو کشور دشمنی مشترکی با غرب دارند. با توجه به روابط بزرگ اقتصادی و تجاری پکن با ایالات متحده و اروپا، کره شمالی تسلیحاتی در اختیار دارد که مسکو در جنگ خود علیه اوکراین به آن نیاز خواهد داشت.


سفر پوتین به کره شمالی نگرانی غرب را برانگیخت که انتظار داشتند مسکو کمک های نظامی بیشتری دریافت کند. غرب بر این باور است، کمک های نظامی کره شمالی به حفظ توانایی ارتش روسیه برای تداوم مقابله کمک می کند، موضوعی که ماه گذشته به وسیله لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بیان شد. در این میان گزارش ها حاکی از آن است روسیه هزاران کانتینر مهمات، سلاح و ده ها موشک بالستیک به دست آورده است.


درباره کره جنوبی، این کشور در ترس غرب از نزدیکی روسیه و کره شمالی به دلیل خصومت میان دو کره و نگرانی درباره آزمایش های موشکی کره شمالی که سئول آن را تهدیدی برای خود می داند، شریک است.

 
در مقابل، روسیه به کره شمالی کمک کرد ماهواره پرتاب کند که پس از چندین بار تلاش ناموفق قبلی کره شمالی، موفق به رسیدن به مدار شد. روسیه احتمالاً از کره شمالی با فناوری برای تقویت زرادخانه نظامی، با زیردریایی های اتمی و پرتاب ماهواره های بیشتر و نیز کمک های غذایی و انرژی، ساخت رآکتورهای هسته ای، واردات کارگران مهاجر از شمال روسیه و ... حمایت می کند.

غرب بر این باور است، کمک های نظامی کره شمالی به حفظ توانایی ارتش روسیه برای تداوم مقابله کمک می کند، موضوعی که ماه گذشته به وسیله لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بیان شد


نگرانی کره شمالی از احتمال بازگشت ترامپ

با وجود اظهارات سال گذشته مقام های کاخ سفید مبنی بر آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای دیدار بدون پیش شرط با کیم جونگ اون، رئیس جمهور آمریکا تلاشی برای دیدار با رهبر کره شمالی انجام نداد. با وجود این، برخلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که سال های 2018 و 2019 میلادی چندین بار با رهبر کره شمالی دیدار و درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی گفت و گو کرد، واشنگتن گام های عملی و جدی برای برگزاری دیدار دوجانبه برنداشت.


این احتمال وجود دارد در صورت بازگشت مجدد ترامپ به ریاست جمهوری، مذاکراتی را که با رهبر کره شمالی آغاز کرده بود، تکمیل کند؛ به ویژه پس از توافق اخیر درباره دفاع مشترک میان مسکو و پیونگ یانگ. 

ترامپ از روابط نسبتاً خوبی با رئیس جمهور روسیه برخوردار است و از پایان دادن به جنگ با اعمال فشار بر اوکراین حمایت می کند تا برخی سرزمین ها به روسیه واگذار شود.


در پشت لبخند رهبر کره شمالی که به ندرت لبخند می زند، ائتلاف نظامی بزرگ با روسیه وجود دارد که اگر آمریکا و متحدانش به اعمال فشار بر روسیه و پیونگ یانگ ادامه دهند، ممکن است دنیا را تغییر دهد. ممکن است اگر ترامپ بار دیگر به ریاست جمهوری آمریکا بازگردد، وضعیت تغییر کند.

 

نظر شما