شناسهٔ خبر: 67398888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رأی آینده‌ساز/ همه پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شویم

درحالی کمتر از ۱۵ ساعت به ماراتن برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقیست که روز جمعه ۸ تیرماه روزی سرنوشت‌ساز برای ملت ایران است روزی که همه باید برپای صندوق‌های رای حاضر شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جمعه 8 تیرماه روزی بس سرنوشت ساز در تاریخ کشور است، روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آن هم در شرایط حساس منطقه و جهان و در حالی که مردم کشورمان در آستانه چهلمین روز پرکشیدن رئیس جمهور مردمی، پرکار، خستگی ناپذیر، متدین و انقلابی، دلتنگ رئیسی عزیز و همراهان گران قدرش هستند. دلتنگ شهدای خدمتی که همچون دیگر شهیدان نام و یادشان در تاریخ ایران عزیز با عزت و سرافرازی ثبت و ضبط شد.

جمعه در کنار هم، آینده کشورماه را می‌سازیم

فردا تک‌تک مردم خراسان جنوبی در گوشه اقصی نقاط این استان کویری با حضور خود در پای صندوق‌ها، رای به ایران سرافراز می‌دهند. هشتم تیرماه در حالی انتخابات  چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزاری می‌شود که لنز دوربین‌های داخلی و خارجی روی حوزه‌های رای‌گیری و صندوق‌های رای فوکوس کرده تا ببینند مردم با چه کیفیتی در این انتخابات شرکت می‌کنند و سرانجام نام چه کسی از داخل صندوق‌ها به عنوان پیروز بیرون خواهد آمد.

رهبر معظم انقلاب همواره پیش از برگزاری انتخابات مردم را به مشارکت حداکثری در این عرصه دعوت کرده‌اند که این نیز از ارزش‌های قابل توجه نظام ماست. مشارکت در انتخابات در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... تاثیرگذار است.

هرچه مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، تاثیرات آن نیز بیشتر خواهد بود. مشارکت در بحث امنیت کشور تاثیر بسیاری دارد، قطعا وقتی دشمنان و بدخواهان کشور و نظام ما می‌بینند مردم نسبت به سرنوشت کشور حساس هستند و برای پیشرفت و امنیت کشور در صحنه هستند، جرئت نخواهند کرد که به مرزهای ما دست‌درازی کنند. در حوزه اقتصادی نیز مشارکت در انتخابات تاثیر دارد.

حضور گسترده در انتخابات موجب مقبولیت و مشروعیت دولت و کشور خواهد شد و پشتوانه‌ای است که دولت بتواند برنامه‌های اقتصادی و سیاسی و برنامه‌های مختلف خود را در حوزه بین الملل پیگیری کند. برگزاری انتخابات پرشور قدرت چانه زنی کشور را در عرصه‌های بین‌المللی بالا می‌برد و این باعث خواهد شد دولت منتخب بهتر بتواند تامین منافع مردم و پیشبرد اهداف سیاست خارجی را پیگیری کند.

یکی از مهم‌ترین راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در زمینه انتخابات بر آن تاکید دارند فراهم شدن زمینه مشارکت حداکثری مردم است.

واقعیت این است که  مفهوم انتخابات در ایران و بسیاری دیگر از کشورها تابعی از معادله مشارکت سیاسی و اجتماعی خواهد بود. مشارکت انتخاباتی، نشانه‌هایی از نقش یابی جامعه، نهادهای سیاسی و گروه‌های رقیب را منعکس می‌سازد. هرگاه رقابت‌های انتخاباتی شکل گیرد، زمینه برای مشارکت سیاسی حتی جدال در روابط برخی از گروه‌های سیاسی و اجتماعی نزدیک به هم را به وجود آورده و اجتناب ناپذیر می‌سازد.

در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی می‌توان نشانه‌های پیوند مشارکت سیاسی را با رقابت‌های انتخاباتی حتی در درون اردوگاه اصولگرایان مشاهده کرد. در یک دوران تاریخی این‌گونه فکر می‌شد که اصولگرایی مجموعه به هم پیوسته و منسجمی است.

در حالی که هرگاه معادله قدرت پیش آید، زمینه اجتماعی برای رقابت‌های پرشدت به وجود می‌آید. اگرچه برخی از گروه‌های اجتماعی و شخصیت‌های اپوزیسیون به این موضوع اشاره دارند که انتخابات از پیش تعیین شده است، اما اگر معادله مشارکت و رقابت انتخاباتی در پیش گرفته شود،  ساخت اجتماعی در ایران می‌تواند اراده خود را بر گروه‌های ذی نفوذ تحمیل کند.

مقام معظم رهبری محور اصلی تعیین معیارهای موثر در رقابت‌های انتخاباتی در ساخت اجتماعی و سیاسی ایران هستند. ایشان به این موضوع اشاره و توجه داشته‌اند که امنیت ملی و امنیت اجتماعی در فرایندهای رقابت انتخاباتی ظهور پیدا کرده و آثار خود را به عرصه‌های پیرامونی منتقل می‌کند. واقعیت آن است که مشارکت انتخاباتی در این دوره از رقابت‌ها به گونه‌ای است که زمینه برای همکاری‌های چند وجهی و رقابت‌های فراگیر را به وجود می‌آورد.

کمتر از 19 ساعت دیگر قاب دوربین همه رسانه‌های جهان روی صندوق‌های رأی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران زوم خواهند کرد تا ببینند ملت ایران چه تصمیمی برای 4 سال آینده رئیس جمهورشان، خواهند گرفت، برخی به تصور اینکه در انتخابات مجلس مشارکت پایین بوده، منتظر هستند که بار دیگر مردم با صندوق‌ها قهر کنند و مشارکت پایین صورت بگیرد مثل آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها که می‌دانند رئیس جمهور مقتدر به پشتوانه آرای ملتش در رینگ‌های مبارزه و مطالبه‌گری جهانی حاضر می‌شود و اگر من و تو پای صندوق نرویم، یعنی پشت رئیس جمهور و وکیلمان در نظام بی‍رحم بین الملل را خالی کرده‌ایم که صدالبته کم نیستند که در این آرزو دارند مانند سلطنت طلبان که خود منادی دیکتاتوری هستند و حال شده‌اند منادی دموکراسی که البته اینها گرگانی هستند در لباس میش، برخی هم مانند کشورهای مقتدر شرق و غرب چشم به راه عدم مشارکت هستند تا بتوانند به پشتوانه همین عدم مشارکت و کاهش اقتدار به بهانه حمایت از ما در نظام بین الملل باج بگیرند.

ایران عزیز ما این سرزمین کهن در کشاکش تاریخ همواره در بزنگاه‌ها سربلند بوده و هست و در مقابله با زیاده‌خواهی دشمنان ایرانیان رج به رج ایستاده و تا آخرین قطره خونشان از کیان خانه و خانواده خود دفاع کرده‌اند و امروز کسی جرئت ندارد به این خاک نگاه بد داشته باشد. هرچند مردم گله دارند و این گله به حق است اما قهر با صندوق رأی راه حل نبوده و نیست. باید آمد و با رأی خود تصمیم سازی و اعلام کنیم کدام دکترین را برای آینده ریاست جمهوری انتخاب خواهیم کرد، تفاوت نمی‌کند طرفدار کدام کاندیدا هستیم اما تفاوت می‌کند رأی بدهیم یا ندهیم زیرا اگر رأی ندهیم و فردای اعلام نتایج آنچه مطلوب ما نبود از صندوق‌ها خارج شد، حق گله‌مندی نخواهیم داشت زیرا در بزنگاه و زمان تصمیم گیری سکوت کردیم، قهر کردیم و در خانه نشستیم.

با تمام این اوصاف ملت ایران در طول تاریخ چهل وپنج سال انقلاب پای صندوق‌ها آمدند و معنی واقعی دموکراسی را به رخ جهانیان کشیدند و این بار هم همه سلایق خواهند آمد تا اعلام کنند در این مرزوبوم اگر اختلاف و گل‌هایی هم هست ما پشت وکیل ملت در میدان نزاع بین الملل را خالی نخواهیم کرد و تمام قد پای صندوق خواهیم آمد تا هر آن که مورد اعتماد ماست، انتخاب کنیم.

استاندار خراسان جنوبی در ستاد انتخابات با بیان اینکه 772 شعب اخذ رای در خراسان جنوبی برای برگزاری انتخابات آماده شده است افزود: از این تعداد 352 شهری، 420 روستایی، 404 شعبه ثابت و 368 سیار است.

جواد قناعت افزود: 15 هزار و 500 نفر دراستان اعضای مستقردر شعب اخذ رأی هستند.

وی از تشکیل 29 هیئت اجرایی انتخابات در سطح استان خبر داد و گفت: 11 هیئت اجرایی در مراکز شهرستان‌ها و 18 هیئت اجرایی در بخش‌های مستقل داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه 772 شعب اخذ رای در استان پیش‌بینی شده است افزود: از این تعداد 404 شعبه ثابت و 368 شعبه سیار است همچنین 352 شهری و 420 شعبه روستایی است.

وی گفت: نسبت به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی 6 شعبه در استان اضافه شد

قناعت درباره تعیین اعضای شعب بیان کرد: به طور میانگین برای هر شعبه اخذ رای 20 عامل اجرایی و ناظر داریم که در مجموع 15 هزار و 500 نفر اعضای شعب اخذ رای هستند که ساماندهی شده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی، تصریح کرد: همه موارد در سامانه جامع انتخابات ثبت شده و وزارت کشور و استانداری لحظه‌ای موارد را رصد می‌کنند.

قناعت ضمن قدردانی از هیئت نظارت و شورای نگهبان و همکاری آنها در مراحل مختلف انتخابات، گفت: در هر مرحله و حتی کوچکترین موارد انتخابات هیئت نظارت حضور دارد.

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های مهم، امنیت انتخابات است لذا در کنار ستاد انتخابات استان، ستاد امنیت انتخابات را هم داریم که جلسات آن به طور مرتب برگزار شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکل امنیتی خاصی در سطح استان تا این لحظه نداشته‌ایم.

وی از تشکیل کمیته‌های آموزش و پژوهش، سیاسی، حقوقی، فناوری، اطلاع رسانی و تبلیغات، حراست، مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات خبر داد و افزود: هیئت بازرسی با مسئولیت معاون عمرانی استاندار هم تشکیل و بر روند انتخابات نظارت انجام می‌شود.

قناعت به بُعد نظارتی قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: یکسری تخلفات در انتخابات مشخص شده که منجر به جرم است و مردم اگر قانون شکنییا جرمی مشاهده کردند، می‌توانند به دادگستری‌هایا هیئت نظارت مراجعه کنند و گزارش‌های خود را ارائه دهند.

وی با اشاره به اهمیت حضور رای اولی‌ها در انتخابات اظهار کرد: شور و حال خوبی در بین رای اولی‌ها در استان وجود دارد و امیدواریم پرشورتر از بقیه در ساعات اولیه رای‌گیری در شعب حضور داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در حوزه انتخابات اهمیت دارد آموزش‌های تخصصی است لذا نماینده فرماندار، کاربران دستگاه‌های احراز هویت، منشی‌ها، نیروهای حفاظتی، ناظران و بازرسی آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی با بیان اینکه جلسات ستاد انتخابات برگزار و در همه موارد بر انتخابات سالم تاکید شده، گفت: از دستگاه‌های خدمات رسان دعوت کردیم که گروه‌های عملیاتی آنها برای روز انتخابات آمادگی کامل داشته باشنددر صورت نیاز از تجهیزات و نیروی انسانی همه دستگاه‌ها در روز انتخابات استفاده می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت تامین زیرساخت‌های ارتباطی در انتخابات تصریح کرد: دستگاه احراز هویت داریم ولی صندوق‌ها تمام الکترونیک نیست، ارتباطات برای ما قابل اهمیت است تا برای استعلامات با مشکل مواجه نشویم.

قناعت گفت: دستگاه‌های خدمت رسان نباید در روز انتخابات کنده‌کاری در مسیر داشته باشند که منجر به قطع ارتباطات شودما ارتباطات تمامی شعب اخذ رای را به جز دو شعبه سیار کنترل کرده‌ایم لذا نگرانی بابت ارتباطات برای استعلامات نداریم.

وی گفت: در موضوع مشارکت، امنیت و سلامت انتخابات همه ما مسئولیت داریم، برای مشارکت خوب نیازمند تبلیغات هستیم که در ستادهای انتخاباتی باید هماهنگی‌های لازم برای تبلیغات با دستگاه‌های متولی انجام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های زیرکوه و قاینات در مجلس شورای اسلامی گفت: در تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری مشاهده کردیم که همه بزرگواران خواهان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بودند و به طور طبع کسی می‌تواند در این عرصه از حق ملت دفاع کند که پشتوانه و سرمایه اجتماعی قوی از آرا مردم داشته باشد.

اسحاقی بیان کرد: در واقع مشارکت بالای مردم در انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی و کشور ما اقتدار در عرصه بین‌المللی را به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در عرصه سیاست داخلی نیز همه نامزدها بر اتحاد و همبستگی داخلی تأکید داشتند که در این عرصه نیز مشارکت بالای مردم در انتخابات به واسطه آنکه نشان می‌دهد همه ما بر دوستی وطن اشتراک نظر داریم وحدت آفرین است.

اسحاقی گفت: همه نامزدها تأیید شده شورای محترم نگهبان هستند و رأی به هر کدام از آنها رأی به ایران و انقلاب و جمهوری اسلامی است.

وی اظهار داشت: باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که وقتی شخصی به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب می‌شود، رئیس جمهور همه ملت ایران و نه فقط هوادارانش خواهد بود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: به اعتقاد من مردم ایران با بصیرت و دارای هوش سیاسی بالا هستند و حتی اگر نامزدها با یکدیگر اجماع نداشته باشند خواهند توانست نامزد اصلح را با توجه به ملاک‌های بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تشخیص دهند.

انتهای پیام/254/.

نظر شما