شناسهٔ خبر: 67381301 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

حضور سازمان امور دانشجویان در بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی گفت: سازمان امور دانشجویان در بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ حضور خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان امور دانشجویان، مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت وهوشمندسازی سازمان امور دانشجویان گفت: این سازمان برای نخستین بار در نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ ۱۴۰۳) در محل غرفه سازمان فناوری اطلاعات ایران شرکت می‌کند.
وی افزود: هدف از شرکت در این رویداد، معرفی خدمات حوزه دانشجویی و مهم‌ترین دستاورد‌ها و پروژه‌های هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان است.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان گفت: این سازمان با توجه به ماموریت خود در راستای استقرار و تکمیل پایگاه جامع اطلاعات پایه مدارک و اطلاع تحصیلی دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی کشور، پس از طراحی و تدوین معماری مرجع چندلایه‌ای سازمانی متناسب با مسئولیت‌ها و وظایف، حول پنج محور اصلی نقشه راه هوشمندسازی سازمان را پیگیری می‌کند.
صالحی در تشریح محور‌های پنج‌گانه گفت: از جمله پروژه‌های اولویت دار در محور فناوری از میان ده‌ها پروژه در حال اجرا، پروژه سامانه جامع دانشجویان بین‌المللی است که به منظور توسعه سامانه جامع دانشجویان بین‌المللی و تکمیل پیاده‌سازی فرایند‌های این سامانه، به همراه بهبود قابلیت‌های سامانه در ایجاد ارتباط و اتصال مؤثر با دستگاه‌های مرتبط با موضوع و همچنین افزودن قابلیت‌های هوشمند در سامانه، در راستای ارتقای سطح هوشمندی سازمان، در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور یکی از چندین مگاپروژه‌های محور داده است که با هدف تجمیع، پالایش و یکپارچه‌سازی داده‌های تحصیلی از دانشگاه‌های کشور و ارائه خدمات استعلامی مرتبط مانند استعلام مدارک تحصیلی و ارائه گزارش‌ها و مدیریت متمرکز بهتر اطلاعات مرتبط با مدارک تحصیلی و اعتبارسنجی مدارک تحصیلی تعریف شده و در حال اجراست.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان گفت: در محور فرایندی برای بازمهندسی و ارتقای فرایند‌های چهار حوزه دانشجویان داخل، دانشجویان بین‌المللی، بورس و سلامت به منظور بهبود کیفیت ارائه خدمات و تعریف فرایند‌های جدید مورد نیاز در این سامانه‌ها، پروژه تکمیل و بازمهندسی فرایند‌های خدمات سازمان مد نظر قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: حفظ نیرو‌های پروژه‌ای، آموزش نیرو‌های فعلی و جذب نیرو‌های شایسته در سازمان به منظور ارتقای سطح هوشمندی سازمان، در قالب پروژه جذب و نگهداری و ارتقای سرمایه انسانی حول محور افراد از منظر حکمرانی در دسترس خواهد بود.
صالحی افزود: و در نهایت در محور حاکمیت داده، طراحی حکمرانی داده برای پروژه‌های سازمان، به ویژه پایگاه داده‌های کلیدی مانند پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی و استقرار اصول آن (مانند تعیین قوانین، نقش‌ها و دسترسی‌ها) از جمله اقداماتی است که به این مهم می‌پردازد.
وی ادامه داد: بدین ترتیب و با اجرای کامل همه پروژه‌های تعریف و آغاز شده در ارکان پنجگانه مورد اشاره، سازمان امور دانشجویان از مرحله الکترونیکی شدن گذر کرده و به ترتیب وارد مراحل دیجیتالی‌سازی و در نهایت هوشمندسازی می‌شود.
صالحی گفت: هوشمندسازی مرحله‌ای است که با تحلیل داده و شناخت مبتنی بر داده تصمیم‌گیری و ارائه خدمت صورت می‌گیرد، تفاوت اصلی بین دیجیتالی‌سازی و هوشمندسازی در سازمان در رویکرد و هدف آن‌ها است، هدف اصلی هوشمندسازی، بهبود و افزایش کیفیت خدمات و تجربه دانشجویان است، حال آن که هدف اصلی دیجیتالی‌سازی، تسهیل و سرعت‌بخشی به فرآیند‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت و کیفیت خدمات است.
وی ادامه داد: در راستای هوشمند‌سازی هم اینک پروژه دستیار هوشمند میز خدمت الکترونیکی (چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی مولد) پیاده‌سازی شده و در پورتال سازمان قابل بهره‌برداری است و روز به روز با یادگیری بیشتر خدمات ارائه شده به مراجعان را ارتقا می‌بخشد.
گفتنی است بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ ۹ الی ۱۲ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما