شناسهٔ خبر: 67365265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واحد پلاکت انتقال خون بروجرد افتتاح شد

خرم آباد _ ایرنا _ مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: همزمان با عید ولایت و امامت غدیر واحد پلاکت فرزیس پایگاه انتقال خون شهید جوانمرد شهرستان بروجرد افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی سوری روز سه شنبه در حاشیه آیین افتتاح این واحد افزود: از ابتدای تاسیس انتقال خون لرستان تا سال گذشته تنها یک پایگاه در مرکز استان مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس بود، ولی از ابتدای دولت سیزدهم و اهتمام شهید جمهور آیت الله رئیسی بر رفع محرومیت ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان سه پایگاه انتقال خون استان مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس هستند.

وی افزود: مردم نوعدوست شهرستان بروجرد تاکنون می توانستند جهت اهدای خون به پایگاه انتقال خون این شهرستان مراجعه کنند که با پیگیری های انجام شده با راه اندازی واحد پلاکت فرزیس در این‌ پایگاه در کنار اهدای خون کامل در زمانی که بیماران نیازمند به پلاکت فرزیس هستند با استفاده از این دستگاه فرآورده پلاکت تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار بگیرد.

مدیر کل انتقال خون لرستان با اشاره به اینکه خون از گلبول قرمز، گلبول سفید وپلاکت تشکیل شده عنوان کرد: پلاکت فرزیس فرآیندی است که پلاکت را از خون کامل اهداکننده، جدا می کند ودر هربار اهدای پلاکت به روش فرزیس به اندازه ۵ تا ۶ واحد اهدای خون معمولی، پلاکت جمع آوری می شود.

وی بیان کرد: بدن انسان به سرعت پلاکت ها را جایگزین می کند، پس هر ۴۸ ساعت یکبار می توان پلاکت اهدا کرد اما کسی که اهدای خون کامل انجام دهد تا هشت هفته از اهدای پلاکت معاف است.

نظر شما