شناسهٔ خبر: 67307363 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معطلی 27 ساله بزرگترین پروژه خدمات خودرویی شرق کشور

با گذشت 27 سال از زمان آغاز ساخت بزرگترین پروژه خدمات خودرویی شرق کشور، این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده است

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، یکی از مواردی که حل آن به صورت پیگیرانه در تحریریه قدس خراسان جریان دارد، پیگیری راه‌اندازی پروژه ساماندهی مجتمع‌های خدمات خودرویی مشهد با نام «کارشهر» یا «بساروج» است.

پروژه‌ای که ۲۷ سال پیش کلنگ آن زده شد اما نه تنها تاکنون این پروژه برای انتقال کسب و کارهای فعال در زمینه خودروهای سبک و سنگین از شهر مشهد به این مکان به افتتاح نرسیده بلکه با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند و عمده مشکل این پروژه تأمین انشعابات آب، برق، گاز و تلفن است.
مطابق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ۲۵ رده شغلی از جمله شغل‌های خدماتی در زمینه خودروهای سبک و سنگین شامل تعمیرکاران، صافکاران، نقاشان خودرو و سایر مشاغل مرتبط با خودرو جزو مشاغل مزاحم شهری شمرده می‌شوند که بایستی به خارج از شهر منتقل شوند اما به دلایل مختلف از جمله پایان نیافتن پروژه کارشهر که بیشتر با نام بساروج شناخته می‌شود در محلات مختلف مشهد شاهد حضور این واحدهای صنفی هستیم. 

تعریف پروژه بدون در نظر گرفتن منابع مالی

در گزارش قبلی این تحریریه با عنوان «کمای ۲۷ساله در بزرگ‌ترین پروژه خدمات خودرویی شرق کشور» منتشر شده در اوایل فروردین سال جاری، مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در توضیحات خود درباره این پروژه گفت: پروژه بساروج از طریق دفتر فنی استانداری در سال ۱۳۷۶ کلنگ خورد تا بیش از هزار و ۹۰۰ واحد خدمات خودرویی سبک و سنگین در این محل مستقر و ساماندهی شوند اما به دلیل مباحث حریم و محدوده و تأمین انشعابات آب، برق و گاز هنوز به بهره‌برداری نرسیده و مشمول سنوات شده است. حسن کلیدری در ادامه تشریح کرد: این واحدها دو بهره‌بردار دارد و شامل دو مجتمع به وسعت حدودی ۱۵۷ هکتار در منطقه ده‌غیبی مشهد و جاده قدیم نیشابور است. در این سال‌ها باید دفتر فنی استانداری بودجه تکمیل این مجتمع‌ها و الزامات آن را در برنامه‌های خود می‌دید که این اتفاق نیفتاده است. زمین‌های این پروژه ابتدا در محدوده شهری نبوده اما به مرور زمان این زمین‌ها به محدوده شهری اضافه و در حال حاضر بخشی از منطقه ۷ به شمار می‌رود و پس از تکمیل این مجتمع‌ها اولویت با انتقال مشاغل مزاحم در این منطقه است. 
وی در خصوص مشکلات اتصال انشعابات گاز، آب، برق و تلفن عنوان کرد: شرکت برق گفته است مجتمع باید حدود ۱۵ کیلومتر انشعاب ایجاد کند که هزینه این ۱۵ کیلومتر در حدود ۶۰ میلیارد تومان است و برای ایجاد انشعاب گاز نیاز به ایجاد ایستگاه تقلیل فشار گاز و ۴۰۰ متر زمین و سایر هزینه‌هاست و در کنار این موضوعات یک خط فشار قوی گاز هم از مجتمع رد شده که حدود ۱۰۰ واحد مجتمع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اقدام برای حل هر یک از این موارد هزینه‌های زیادی در بردارد.

دوراهی ویرانی یا آبادی!

در پایان سال گذشته و در صد و چهاردهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مشکلات این مجتمع خودرویی برای رسیدگی و دریافت بودجه در سطح ملی توسط دبیر این شورا مطرح و عنوان شد: در حال حاضر ۷۰۰ واحد آماده بهره‌برداری است و آغاز به کار آن‌ها می‌تواند سبب اشتغال دست‌کم ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و اثرگذاری بر

محیط کسب و کار استان شود اما معطلی پروژه موجب شده واحدهای ساخته شده آن در حال فرسایش و از بین رفتن باشند. 
در ادامه جلسه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی بر وجود منابع داخل استان برای حل مشکل تأکید کرد و قرار شد در راستای حل موضوعات این مجتمع بازدیدی داشته باشد تا هر چه زودتر این موضوع حل و فصل شود.

با گذشت سه ماه از آغاز سال و گزارش منتشره قبلی و جلسه برگزار شده، پیگیری این موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی برویم و آخرین اقدام‌ها در این باره را جویا شویم.

علی‌اکبر لبافی در ابتدا ضمن اشاره به تأثیرگذاری آغاز به کار این مجتمع بر فضای کسب و کار استان پس از دو دهه و ابراز نگرانی در مورد از بین رفتن ساختمان‌ها و سازه‌های ساخته شده در بساروج به دلیل به بهره‌برداری نرسیدن، عنوان می‌کند: در این مجتمع بخشی از واحدها آماده بهره‌برداری، برخی در حال ساخت و برای برخی هم اقدام به ساخت شده که فازهای مختلف دارد و اگر این دو مجتمع هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند کسانی هم که زمین خریداری کرده‌اند یا واحد نیمه‌کاره دارند، اقدام به ساخت و تکمیل خواهند کرد ضمن اینکه امروز شاهد هستیم برخی واحدهای ساخته شده در حال از بین رفتن و فرسایش هستند. وی در تکمیل توضیحات خود می‌گوید: این موضوع در شورای گفت‌وگو در حال پیگیری است و در روزهای اخیر جلسه در مورد حل مشکلات این مجموعه‌ها به ویژه در بخش ایجاد انشعابات برگزار شد که نتیجه آن یک توافق هشت‌بندی بود. 
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: براساس تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان دستگاه‌های خدمت‌رسان، سازمان برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاران این مجتمع‌ها قرار شد هر یک بخشی از کار را به سرانجام برسانند. در بخش واگذاری انشعابات تلفن مقرر شد مخابرات مشروط به وجود ۷۰۰ درخواست برای خط تلفن، تا درب مجتمع‌ها خدمت‌رسانی کند و نصب انشعاب در داخل مجتمع‌ها بر عهده سرمایه‌گذاران یا صاحبان واحدها باشد.

لبافی درباره حل مشکل اتصال انشعاب گاز به این مجتمع‌ها تشریح می‌کند: قرار شد متصدیان واحدها درخواست‌های خود را جمع‌بندی و به شرکت گاز استان ارائه دهند تا در ادامه این شرکت با شرکت ملی گاز ایران برای رایزنی و گفت‌وگو برای حل مشکلات و رفع موانع در مسیر انتقال گاز به این مجتمع‌ها اقدام کند و انشعاب گاز را به درب مجتمع‌های بساروج برساند.

وی در توضیح فرایند واگذاری برق به این مجتمع‌های خودرویی می‌گوید: شرکت برق قرار شد ۷۰درصد هزینه انتقال انشعاب برق را تأمین کند و ۳۰درصد باقیمانده هم توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأمین اعتبار شود که در این مورد مشکلاتی وجود دارد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی می‌افزاید: در ابتدا شرکت آب و فاضلاب در خصوص امکان واگذاری انشعاب آب به دلیل هزینه‌های بالا موافق نبود اما در ادامه قرار شد مشروط بر اینکه تأمین هزینه اجرای انشعابات و اجرای کار بر عهده واحدهای مجتمع خدمات خودرویی بساروج باشد، این خدمت‌رسانی انجام شود و باید گفت به صورت کلی چارچوب اجرای کارها بسته شده است.

لبافی ضمن اشاره به همراهی دستگاه‌های خدمت‌رسان برای حل مشکلات تکمیل بزرگ‌ترین مجتمع خدمات خودرویی شرق کشور می‌گوید: هر چند دستگاه‌های خدمت‌رسان اعلام آمادگی خوبی کرده‌اند اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گوید نمی‌تواند تأمین اعتبار کند در صورتی که در صد و چهاردهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی وقتی حل موضوع به صورت استانی مطرح شد باید در همان جا این مسئله اعلام می‌شد تا برای رفع این مشکل چاره‌ای می‌اندیشیدیم.

بنا به گفته کارشناسان با انجام اقدام‌های دستگاه‌های خدمت‌رسان، رسیدن انشعابات و تکمیل این پروژه‌ها دست‌کم یک سال زمان می‌برد. یعنی در این مدت زمان سرمایه‌گذارانی سرمایه خود را در مجتمع‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که هنوز نتیجه مناسب از این موضوع ندیده‌اند و می‌توان گفت «کارشهر» نمونه‌ای از پس‌زدگی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌هاست که تکمیل آن در سال جهش تولید با مشارکت مردم شاید بتواند بخشی از اعتماد از دست رفته را جبران کند و با همه مشکلات بر سر راه حل این موضوع چاره‌ای جز امیدواری نیست!

برچسب‌ها:

نظر شما