شناسهٔ خبر: 67305047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم از دید پارلمان نشینان/ کابینه تازه نفس باید رفع چه چالش هایی از اقتصاد را در اولویت قرار دهد؟

بزرگترین مشکل کشور بعد از وجود تحریم‌ها، مشکل مباحث اقتصادی است که بر این اساس نمایندگان مجلس معتقدند که دولت باید علاوه بر اینکه بودجه عمرانی را از بودجه جاری جدا کند، بلکه باید نور اصلی را همچون خورشید به بخش تولید بتاباند.

صاحب‌خبر -

هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به بررسی راهکارهای اقتصادی پیش روی دولت چهاردهم برای برون رفت از چالش های اقتصاد ایران پرداختند. هادی قوامی در خصوص مسیر مطلوب دولت چهاردهم گفت: حتماً نگاه دولت چهاردهم باید به سمت مدیریت واقعیت‌های تلخ اقتصاد ایران برود؛ واقعیت‌های تلخی مثل بیکاری، تورم و توزیع ناعادلانه درآمدها و بالاخره باید یک کار بزرگی برای این برون رفت از این مشکلات در نظر گرفته شود.

وی در ادامه توضیح داد: حتماً باید از ظرفیت منابع خارجی و داخلی استفاده کرد تا بتوان سرمایه‌گذاری در تولیداتی که ویژگی‌های صادراتی دارند را انجام داده و بتوان محدودیت‌های ارزی را کاهش و فرصت‌های ارزآوری را افزایش داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد: باید دولت توجه خود را مثل نور خورشید به تولید بتاباند؛ این در حالی است که بودجه‌ها در سال‌های گذشته از مسیر اصلی‌اش خارج شده و من فکر می‌کنم باید در چهار سال پیش رو، یک اصلاح ساختاری در بودجه انجام شود.

قوامی در نهایت اشاره کرد: حداقل کار این است که سرنوشت بودجه‌ عمرانی را از بودجه‌ جاری جدا کرد؛ به خصوص اینکه در حال حاضر، بودجه‌ عمرانی فدای بودجه‌ جاری می‌شود. متاسفانه کشور دچار روزمرگی شده است.

دولت چهاردهم باید تکلیف خودرو را روشن کند

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: این که مسیر برنامه دولت آتی برای صنایع و معادن چیست، باید از دولت سوال شود؛ اما من معتقدم چند موضوع باید در اولویت دولت آینده باشد و در این مسیر، کمیسیون صنایع و معادن هم پیگیری می‌کند.

وی مهم‌ترین اولویت‌ها را اینگونه تشریح کرد: دولت چهاردهم باید به موضوع خودرو سر و سامان بدهند؛ چراکه این امر می‌تواند از طریق واردات خودرو، ارتقای کیفی خودروهای داخلی و یا پای کار آوردن خودروسازان داخلی مخصوصا خودروسازهای بزرگ باشد.

میرمحمدی در ادامه گفت: نکته دوم در بحث تجهیزات پزشکی است؛ به نحوی که دولت باید به طور ویژه بر روی این قسمت سرمایه‌گذاری کند؛ زیرا هم ارزآوری برای کشور خواهد داشت و هم وابستگی ما کم‌تر خواهد شد. در عین حال، تامین دارو و تجهیزات پزشکی، نیاز حیاتی ما بود که خیلی وقت‌ها دشمن به عنوان نقطه ضعف ما، روی آن دست می‌گذاشت.

وی تصریح کرد: بحث صادرات و واردات خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. بحث تامین به موقع ارز برای کارگاه‌ها و صنایع که بخشی از مواد اولیه‌اش را باید از خارج از کشور بیاورد باید در دستور کار باشد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: همچنین دولت چهاردهم باید بحث ارتقای کیفی محصولات خانگی که در داخل کشور تولید می‌شود را نیز مدنظر انجام داشته باشد.

وی در خصوص پتروشیمی‌ به عنوان یکی از صنایع مهم کشور اشاره کرد: در بحث پتروشیمی باید به گونه‌ای رفتار و مدیریت کنیم که ارزآوری به طور واقعی برای کشورمان رخ دهد، چون ماده اولیه پتروشیمی را خودمان تامین می‌کنیم.

این نماینده گفت: در بحث معدن از خام فروشی باید به قطع جلوگیری شود. دولت آتی باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشد که ما بتوانیم محصولات معدنی‌مان را با ارزش افزوده ارائه دهیم.

نظر شما