به گزارش دفاعپرس از کرمانشاه، حجت الاسلام «سید علی ساداتی» امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان بااشاره به هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش اظهار داشت: هفتم تیرماه یادآور شهادت آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام ره) است که به دست منافقین کوردل در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و شهادت این شخصیت اثرگذار و ماندگار در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بنام روز قوه قضائیه نام گرفت.
وی افزود: خاصیت طبیعی شهادت، ایجاد برکت و تداوم و گشایش در حرکت به سمت تعالی و کمال است و اینکه خداوند متعال در قرآن کریم، شهید را زنده معرفی میکند و در عرف اسلامی و اصطلاح متشرعه به کشتهی راه خدا - شهید یعنی شاهد ،ناظر و حاضر گفته میشودبه این معناست که خون شهید ضایع نخواهد شد، شخصیت شهید که تبلور همان آرمانها و آرزوهای اوست از میان مردم رخت بر نخواهد بست این خاصیت شهادت است.
حجت الاسلام ساداتی بابیان اینکه شهدای هفتم تیر، از برترین شهدای انقلاب هستند ادامه داد: برای آن کسانی که این حقیقت را از بُن دندان درک کرده و تصدیق کردهاند، کشتهشدن در راه خدابههیج وجه ضایعه به حساب نمی آید بلکه یک افتخار و یک اقبال بزرگ است و آن را از خدا می طلبند، آن را بعنوان یک حاجت بزرگ در مناجات خود با خدا بیان می کنند و شهدای هفتم تیر از جملهی برترینهای این راه بودند که حقیقتاً جان برکف دست داشتند و آمادهی شهادت بودند، اگر به آنها خبر میرسید که در این راه شهید خواهند شد، نه فقط مرعوب و خائْف نمیشدند، بلکه خرسند میشدند و خبر شهادت برای آنها بشارت بود.
وی در ادامه به خصوصیات شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: در رأس همهی شهدای هفتم تیر شهید آیتاللَّه بهشتی بود که انسانی معتقد، موْمن، مخلص، صادق و جدی در کار بود، به آنچه می گفت معتقدبودو به آنچه معتقد بوددر عمل ملتزم بود، خطر را هم میشناخت و میدانست هر ساعتی بیم از دست دادن جان هست اما در عین حال بیمحاباء با نگاه به هدف» در این راه پیش میرفت و نمیهراسید.
ساداتی افزود: شهید بهشتی منطقی، پایبند به اصول و مبانی و یک اصولگرای به معنای حقیقی کلمه محسوب میشد، بر سر اصول با کسی ملاحظه نمیکردو بعضیها سعی میکردند با حیله و ترفند و روشهای متعارف و معمول او را جذب کنند یا از مواضع خود تنزل بدهند واو را وادار به مماشات کنند ولی او بر سرمواضع خود محکم ایستاده بود.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب در ادامه به برکات شهدای هفتم تیر اشاره کرد و گفت: اثر نقد و فوری این شهادت این بود که نظام اسلامی در آن واحد، هم خلوص بیشتری پیدا کرد، هم حقانیت او ثابت شد، و هم واقعیت او درجامعه استقرار پیدا کرد. خاصیت این شهادت اين بود که نقابها از چهرهها افتاد، منطق مستحکم جمهوری اسلامی و منطق امام بزرگوار تثبیت شد ونظام نوپای جمهوری اسلامی،آن روز استحکام پیدا کرد و توانست حرکت کند.
وی افزود: در آن شرائط دشوار در حالی که دشمن متجاوز بخش مهمی ازمنطقهی حساس خاک جمهوری اسلامی را در اشغال داشت، این شهادت تأثیر بسیار سازنده و عظیمی را بر انقلاب گذاشت، تا وقتی در قاموس و فرهنگ و منطق ما شهادت بر همین سطح از اعتبار وجود داشته باشد، بدانید هیچ قدرتی، چه قدرتهای مستکبر کنونی وچه بمراقب قویتر از اينها نخواهد توانست بر جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران فایق آید.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن عید غدیر بیان داشت: عید در نگاه نخست، یاد آور مناسبتهای شاد است و شادی و سروراولین رنگی است که از معنا و مفهوم عید در ذهنها متبادر میشود و اما وقتی به ماوقع اعیادیهمچون عید جمعه، فطر، قربان، غدیر،مبعث و حتی نوروز نگاه میکنیم میبینيم که شادی اعیاد نتیجه و ثمره رویداد مبارکی است که درآن روز عید رخ داده است.
وی افزود: عید علاوه بر معنای شادی ، از نظر لغوی معنای رجوع و بازگشت را هم دارد، عید آهنگ بازگشت را در ذهن و ضمیر انسان پژواک میدهد، همه اعیاد به نوعی نماد و نشانه بازگشت آدمی به اصالت و فطرت خویش است، عید آن روزی است که حقیقتی از عالم غیب و نشانهای از طرف خدا می آید تا بابی به سوی توحید به روی ما باز شود، بنایراین عید خلاصه در خوشحالی ظاهری و دنیایی نمیشود بلکه روزی عید است که در آن سودی واقعی نصیب حقیقت انسان شود سود واقعی انسان نیز جز در بندگی و طاعت الهی معنا پیدا نمیکند، وقتی انسان احساس میکند که وظیفه خود در رابطه با بندگی خدای متعال را به درستی انجام داده و خداوند آن را پذیرفته است نشاطی درونی در او بهوجود میآید که در ظاهر او نیز نمایان میشود.
خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب ادامه داد: عید قربان یادآور گذشتن از تعلقات اعتباری،محدود، موقت و مقید برای تعلق حقیقی، بینهایت، ابدی و مطلق یعنی خدای متعال است .
ساداتی تاکید کرد: خداوند در روز عرفه اول به زائران امام حسین (ع) مینگرد و سپس به حاجیان خود و روز عرفه؛ باب الورود عید قربان است به این دلیل است که قربانگاه اصلی کربلاست که در آن انسان از همه تعلقاتش گذشت و دامن تکانید که دیگر چیزی ندارد و آن دامن و جامه نیز قربانی شد.
انتهای پیام/
نظر شما