شناسهٔ خبر: 67293813 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حمایت مسلمانان انگلیس از نامزدهای مستقل حامی فلسطین

حمایت احزاب عمده انگلیس از رژیم صهیونیستی و بی توجهی آنها به مسئله فلسطین به عامل مهمی برای حمایت حمایت مسلمانان انگلیس از نامزدهای مستقل حامی فلسطین در انتخابات این کشور تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، حمایت احزاب عمده انگلیس از رژیم صهیونیستی و بی توجهی آنها به مسئله فلسطین به عامل مهمی برای حمایت حمایت مسلمانان انگلیس از نامزدهای مستقل حامی فلسطین در انتخابات این کشور تبدیل شده است.

با افزایش حضور مسلمانان در انگلستان آنها به گروهی تأثیرگذار در انتخابات این کشور تبدیل شده‌اند که می‌توانند ده‌ها کرسی پارلمان را به دست آورند. این عامل نشان می‌دهد که چرا احزاب انگلیسی به ویژه حزب کارگر به این گروه علاقه‌مند هستند. حزبی که در زمان حکمرانی جرمی کوربین، رهبر سابق خود، موفق شد تا حد زیادی آراء مسلمانان را به خود اختصاص دهد. با این حال، در زمان رهبر جدید حزب، اوضاع بسیار تغییر کرده است.

مواضع حزب کارگر در قبال جنگ در نوار غزه، خشم جامعه مسلمانان انگلستان را برانگیخت؛ چرا که  این حزب ماه‌ها در کنار رژیم صهیونیستی ایستاد و چشم خود را بر جنایات آن بست. این حمایت سبب شد بیش از 20 نماینده پارلمان علاوه بر بیش از 100 نماینده این حزب در شهرداری‌ها استعفا دهند.

این خشم همچنین منجر به این شد که تعدادی از نامزدهای مسلمان که قبلاً متعلق به این حزب بودند، در انتخابات سراسری که در 4 جولای برگزار می‌شود به عنوان نامزدهای مستقل شرکت کنند و فلسطین را در مرکز دستور کار سیاسی خود قرار دهند.

مسلمانان گروهی مهم و تأثیرگذار در انتخابات انگلستان

بر اساس آخرین سرشماری انگلستان در سال 2021، تعداد مسلمانان در این کشور 3.9 میلیون نفر است. بنابراین 6.5 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و بر اساس همین سرشماری بیش از دو سوم این تعداد را جوانان و بالاتر تشکیل می‌دهند که باعث می‌شود بلوک رأی‌دهنده مسلمانان در انگلیس به حدود 2.9 میلیون نفر برسد.

بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط موسسه سورویشن (Survation)، 43 درصد از مسلمانان انگلستان به حزب کارگر رای خواهند داد که نشان‌دهنده کاهش قابل توجهی در مقایسه با سال‌های گذشته است. حزب کارگر در سال‌های قبل حدود 80 درصد آرای مسلمانان را به دست آورده بود. بر اساس همین نظرسنجی، حزب محافظه کار تنها از حمایت 6 درصدی مسلمانان برخوردار خواهد بود.

در انتخابات محلی که در آوریل گذشته برگزار شد، حزب کارگر 39 درصد از سهم خود را در مناطقی که مسلمانان بیش از 70 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، از دست داد.

بیشتر بخوانید:

شهرهای اصلی که رای مسلمانان در آن‌ها می تواند تعیین کننده باشد عبارتند از: بیرمنگام، لندن و منچستر، که شهرهایی با حضور گسترده مسلمانان هستند. تنها در شهر لندن، رای مسلمانان می تواند بیش از 20 کرسی را تعیین کند. شهر بیرمنگام که 30 درصد از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، دومین شهر بزرگ بریتانیا پس از لندن است.

سامح حبیب، سیاستمدار بریتانیایی فلسطینی‌تبار، در اعتراض به سیاست‌های حزب کارگر در مورد پرونده فلسطین، از حزب کارگر استعفا داد و برای شرکت در انتخابات پارلمانی به حزب کارگران به رهبری جرج گالووی، سیاستمدار بریتانیایی پیوست.

سامح حبیب در گفتگو با الجزیره تأکید کرد که این انتخابات مهمترین انتخابات پارلمانی است که در آن سیاست خارجی به شدت حضور دارد و تاثیر مستقیمی بر تصمیم رأی‌دهندگان دارد. وی حضور گسترده مسلمانان در کنار مواضع شرم آور احزاب محافظه کار و کارگر در قبال جنایت‌های کنونی در نوار غزه و نسل‌کشی مردم فلسطین را مهمترین دلیل این وضعیت توصیف کرد.

 

انتهای پیام

نظر شما