شناسهٔ خبر: 67285369 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی پوکو C65 بدانید

صاحب‌خبر -

امروز می‌خواهیم به بررسی مشخصات و ویژگی‌های گوشی اقتصادی شیائومی پوکو C65 بپردازیم. آیا گوشی Poco C65 از نظر عملکرد، صفحه‌نمایش، دوربین و باتری ارزش خرید دارد؟

برند پوکو همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به گوشی‌های اقتصادی بوده است. محصولات پوکو معمولا ترکیبی از قدرت پردازشی مناسب، باتری بزرگ و قیمت کم را ارائه مي‌دهند. یکی از محصولات اقتصادی پرطفدار پوکو در بازار ایران نیز مدل C65 است. پس بیایید گوشی پوکو C65 را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

بررسی پوکو C65 بررسی پوکو C65

پوکو C65 در دو مدل وارد بازار کشور شده است. مدل مجهز به ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی و ۶ گیگ رم حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. برای خرید مدل مجهز به ۲۵۶ گیگ حافظه و ۸ گیگ رم نیز باید تقریبا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه کنید. در این بازه قیمتی گزینه‌های زیادی از برندهای سامسونگ، موتورولا، آنر و البته خود شیائومی وجود دارند.

بررسی ویژگی ها و مشخصات شیائومی پوکو C65

بیایید ابتدا نگاهی به مشخصات فنی گوشی پوکو C65 داشته باشیم و سپس قسمت‌های مختلف گوشی را بررسی کنیم. در پایان نیز سعی می‌کنیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا Poco C65 ارزش خرید دارد یا خیر؟

فهرست کلی: با کلیک روی هر عنوان به بخش مرتبط هدایت می‌شوید.

  • مشخصات فنی
  • محتویات جعبه
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • باتری و سرعت شارژ
  • عملکرد و قدرت پردازشی
  • دوربین
  • جمع‌بندی

مشخصات فنی

گوشی Xiaomi Poco C65
ابعاد و وزن 168 در 78 در 8.1 میلی‌متر، 192 گرم، بدنه جلویی دستگاه از شیشه (گوریلا گلس)، بدنه پشتی و فریم میانی از پلاستیک
صفحه نمایش نمایشگر 6.74 اینچی LCD، رفرش‌ریت 90 هرتز، رزولوشن 720 در 1600 پیکسل، نسبت تصویر 20 به 9، تراکم 260 پیکسل در اینچ
پردازنده تراشه 12 نانومتری مدیاتک هلیو G85، هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی مالی G52 MC2
حافظه  6 گیگ رم در کنار 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه
نرم افزار اندروید 13، MIUI 14 for Poco
دوربین عقب
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلو دوربین 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت، شارژ 18 وات
سایر حسگر اثر انگشت در بدنه کناری

محتویات جعبه

شیائومی چندان در مورد حفاظت از محیط‌زیست صحبت نکرده است؛ اما درون جعبه پوکو هیچ پلاستیکی مشاهده نمی‌شود. اگر گوشی‌های میان‌رده شیائومی را بخرید، با گلس محافظ صفحه و قاب محافظ گوشی مواجه خواهید شد. هرچند که پس از بررسی جعبه پوکو C65 چیزی جز شارژر را نخواهید یافت.

بررسی پوکو C65 بررسی پوکو C65

مورد عجیب اینکه گوشی شیائومی از شارژر ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند؛ اما شرکت سازنده در اقدامی عجیب یک آداپتور ۱۰ وات را درون جعبه قرار داده است.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی پوکو C65

طراحی و کیفیت ساخت Poco C65 دقیقا مطابق با قیمت آن است. گوشی از پلاستیک ساخته شده و طراحی عجیبی ندارد. پوکو سعی کرده برای تمایز قسمت دوربین را کمی متفاوت طراحی کند. با همه اینها در همان نگاه اول مشخص است که با یک گوشی اقتصادی از خانواده پوکو طرف هستیم.

گوشی چینی گوشی چینی

بررسی پوکو C65 نشان می‌دهد که گوشی به‌خوبی در دست می‌نشیند و جاذب چربی یا اثر انگشت نیست. همچنین لبه‌های منحنی برای استفاده بلند‌مدت مناسب هستند. خوشبختانه برخلاف بسیاری از گوشی‌های اقتصادی، قسمت پشت باتری خالی نیست و فرو نمی‌رود.

به‌گفته شرکت سازنده نمایشگر با لایه‌ای از گوریلا گلس محافظت شده است؛ اما مدل آن مشخص نیست. به‌همین‌خاطر بهتر است حتما گلس محافظ را تهیه کنید. همچنین در لیست مشخصات گوشی تاییدیه IP برای مقاومت در برابر نفوذ آب دیده نمی‌شود. هرچند که این موارد چندان برای یک گوشی اقتصادی مهم نیستند.

گوشی چینی گوشی چینی

تنها مشکل طراحی پوکو C65 را شاید بتوان حاشیه‌های نسبتا زیاد اطراف نمایشگر دانست. البته وقتی شرکت‌های رقیب حاشیه‌ نمایشگر گوشی‌های میان‌رده خود را کاهش نمی‌دهند، نمی‌توان به پوکو در مورد یک گوشی ارزان خرده گرفت.

صفحه‌نمایش

شیائومی از یک پنل ۶.۷۴ اینچی با رزولوشن HD برای گوشی جدید خود استفاده کرده است. متاسفانه بررسی پوکو C65 نشان می‌دهد که رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل چندان مناسب نمایشگری با این ابعاد نیست. در واقع شما نباید انتظار تصاویری کاملا واضح با جزئیات بالا را داشته باشید.

در زمینه دقت رنگ پوکو عملکرد خوبی دارد و می‌تواند راضی‌کننده باشد. رفتن به قسمت تنظیمات شیائومی نیز امکان تنظیم دمای رنگ را فراهم می‌کند. هرچند در زمینه روشنایی نمایشگر به مشکل می‌خورید. در حالت دستی روشنایی نمایشگر از ۴۸۰ نیت فراتر نمی‌رود. در حالت خودکار نیز این میزان به ۶۰۷ نیت می‌رسد. بنابراین اگر بخواهید با پوکو C65 زیر نور آفتاب کار کنید، قطعا به مشکل خواهید خورد.

گوشی چینی گوشی چینیخوشبختانه پوکو رفرش‌ریت ۹۰ هرتز را به گوشی جدید خود آورده است. این ویژگی تاثیر بسیار زیادی روی تجربه کاربری دارد و باعث می‌شود که گشت‌وگذار در منوها روان به‌نظر بیاید. به‌طورکلی گوشی در اکثر مواقع رفرش‌ریت را روی ۹۰ هرتز نگه می‌دارد؛ اما در هنگام انجام بازی این میزان از ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود.

بررسی عمر باتری و سرعت شارژ پوکو C65

پوکو C65 به یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است؛ اما تراشه هلیو G85 چندان به‌خاطر مصرف پایین انرژی شهرت ندارد. ترکیب این دو نیز باعث می‌شود که پوکو C65 در بررسی باتری عملکردی متوسط از خود نشان دهد.

با یک بار شارژ شما می‌توانید تا ۱۵ ساعت و ۳۶ دقیقه به‌صورت آفلاین ویدیو تماشا کنید. همچنین اگر چندان اهل فیلم نیستید، پوکو می‌تواند تا ۱۱ ساعت شما را در هنگام وبگردی همراهی کند. متاسفانه عملکرد باتری گوشی در هنگام بازی کردن چندان جالب نیست؛ زیرا پس از ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه به شارژر نیاز خواهید داشت.

بررسی پوکو C65 بررسی پوکو C65

در گوشی‌های میان‌رده شیائومی سرعت شارژ ۶۷ و ۱۲۰ وات دیده می‌شود؛ اما پس از خرید پوکو C65 باید با سرعت شارژ ۱۸ وات کنار بیایید. اگر بخواهید گوشی را با شارژر ۱۰ وات درون جعبه شارژ کنید، پس از ۱۵ دقیقه تنها ۱۱ درصد از باتری پر خواهد شد. پس از ۳۰ دقیقه درصد باتری به ۲۲ می‌رسد و شارژ کامل نیز ۲ ساعت و ۳۵ دقیق طول خواهید کشید.

درست است که با یک گوشی اقتصادی طرف هستیم، اما این ارقام فاجعه‌وار هستند.  اگر چندان حوصله صبر کردن ندارید، بهتر است یک شارژ ۱۸ وات را خریداری کنید. شارژر جدید امکان شارژ کامل گوشی را در ۲ ساعت و ۹ دقیقه فراهم می‌کند. این میزان به سایر گوشی‌های اقتصادی نزدیک‌تر است.

عملکرد و قدرت پردازشی

پوکو C65 از اندروید 13 در کنار نسخه اختصاصی MIUI برای پوکو بهره می‌برد. هرچند که بررسی وب‌سایت رسمی شیائومی نشان می‌دهد که در آینده بسیار نزدیک آپدیت هایپر او اس برای پوکو C65 عرضه خواهد شد. این آپدیت علاوه بر تغییرات ظاهری باعث مدیریت بهتر منابع سخت‌افزاری خواهد شد.

به‌همین‌خاطر می‌توان انتظار داشت که کاربران پوکو C65 پس از بررسی هایپر او اس رضایت بیشتری داشته باشند. هرچند که آپدیت جدید سبب تغییرات انقلابی نخواهد شد. به‌عنوان مثال کاربران همچنان باید دنبال راه‌های حذف تبلیغات شیائومی باشند.

بررسی پوکو C65 بررسی پوکو C65

حالا نوبت به بررسی عملکرد گوشی می‌رسد. تراشه ۱۲ نانومتری هلیو G85 در سال ۲۰۲۰ نیز چندان نمایش درخشانی از خود نشان نمی‌داد. حالا نیز پس از گذشت چند سال نقاط ضعف بیشتر نمایان شده‌اند. شاید با خود بگویید که از یک گوشی اقتصادی نمی‌توان انتظار چندان زیادی داشت؛ اما به‌هر حال یک گوشی باید حداقل انتظارات را برآورده کند.

بررسی عملکرد پوکو C65 در تست گیک‌بنچ 6 شما را ناامید خواهد کرد. این گوشی در تست چند هسته‌ای امتیاز ۱۲۹۲ را کسب می‌کند که نسبت به گلکسی A14 و پوکو M5 بسیار پایین‌تر است. حتی ردمی نوت 8 از سال ۲۰۲۱ نیز عملکرد بهتری از این گوشی نشان می‌دهد.

بررسی پوکو C65 بررسی پوکو C65

در تست انتوتو v9 امتیاز ۲۴۲۸۸۵ را در مقابل شیائومی پوکو سی 65 مشاهده می‌کنیم. برای مقایسه بد نیست بدانید که گلکسی A55 به‌عنوان یک گوشی میان‌رده با توانایی اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف امتیاز ۶۳۵۵۹۸ را در این تست دریافت کرده است. این میزان برای گلکسی A15 نیز به ۳۱۶۹۶۷ می‌رسد.

به‌طورکلی باید گفت که پس از بررسی پوکو C65 متوجه عملکرد کند و ضعیف آن در استفاده روزمره خواهید شد. گوشی اقتصادی شیائومی حتی هنگام گشت‌و‌گذار در منوها با مشکل مواجه می‌شود و برای انجام کارهای مختلف باید صبوری به‌خرج دهید. تنها نکته مثبت را می‌توان نبود مشکل داغ شدن گوشی عنوان کرد.

بررسی دوربین شیائومی پوکو C65

دوربین اصلی

اگر قیمت نسبتا پایین گوشی را در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که دوربین پوکو C65 تصاویر خوبی را ثبت می‌کند. رنگ‌ها تا حد زیادی طبیعی هستند و جرئیات زیادی را می‌توان مشاهده کرد. هرچند که مشکل نویز به تصویر کلی آسیب می‌زند. تلاش نرم‌افزاری گوشی برای حذف آنها هم سبب می‌شود که تصویر نهایی کمی مصنوعی شود.

گوشی چینی گوشی چینی

از دیگر مشکلات دوربین اصلی می‌توان به کنتراست و گستره داینامیک اشاره کرد. هرچند فراموش نکنید که از یک گوشی اقتصادی انتظار چندان بالایی نباید داشت. اگر بخواهید در نور کم با این گوشی عکاسی کنید، حتما باید حالت شب فعال باشد. در این حالت تفاوت بین فاجعه و یک تصویر قابل استفاده را مشاهده خواهید کرد.

دوربین ماکرو

به‌طورکلی دوربین‌های ماکرو موجود در گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده کاربرد چندانی ندارند. هرچند که برخلاف انتظار دوربین ماکرو پوکو عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. جزئیات بالایی در تصاویر ثبت می‌شوند و رنگ‌ها نیز طبیعی هستند. همچنین کنتراست وضعیت مناسبی دارد.

دوربین سلفی

پس از خرید و بررسی پوکو C65، قطعا از کیفیت دوربین سلفی شگفت‌زده خواهید شد. حزئیات فوق‌العاده هستند و بافت صورت نیز عالی ثبت می‌شود. همچنین رنگ پوست و پس‌زمینه کاملا دقیق و طبیعی به‌نظر می‌رسند. کنتراست و گسترده داینامیک نیز وضعیت خوبی دارند.

بررسی پوکو C65 بررسی پوکو C65

متاسفانه همه این موارد فقط هنگام عکاسی در نور مناسب صدق می‌کنند. در هنگام شب تصاویر فوق‌العاده نرم و مملو از نویز خواهند شد.

جمع‌بندی

گوشی پوکو C65 از طراحی نسبتا خوبی بهره می‌برد و کیفیت ساخت مناسبی نیز دارد. همچنین می‌تواند از نظر دوربین و عمر باتری انتظار کاربران را از یک گوشی اقتصادی کاملا برآورد کند. کیفیت نمایشگر را نیز می‌توان خوب ارزیابی کرد. هرچند تمام نکات مثبت بررسی پوکو C65 به‌خاطر عملکرد ضعیف پردازنده رنگ می‌بازند.

متاسفانه گوشی شیائومی در استفاده روزمره به مشکل می‌خورد و کند است. بنابراین نباید انتظار اجرای برنامه‌های سنگین و یا بازی‌های مختلف را داشته باشید. اگر این گوشی را برای یک فرد سالمند می‌خواهید، مشکل خاصی ندارد. هرچند اگر جوان یا نوجوان هستید، بهتر است گزینه‌های دیگر را نیز بررسی کنید. در این بازه قیمتی می‌توانید نگاهی به گلکسی A15 و پوکو M5s داشته باشید. اگر هم کمی بودجه خود را افزایش دهید، ردمی نوت 13 4G می‌تواند گزینه خوبی باشد.

بیشتر بخوانید:
نکات مهمی که باید پیش از خرید پوکو X6 پرو بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A25 بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی ردمی نوت 13 4G بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A15 بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G بدانید

برچسب‌ها:

نظر شما