شناسهٔ خبر: 67282853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بیانیه جنبش حماس:

روز جهانی آوارگان یادآور مقاومت جانانه مردم فلسطین است

جنبش حماس در بیانیه ای روز جهانی آوارگان را یادآور مقاومت جانانه مردم فلسطین در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود را حق بدیهی آنان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به مناسبت 20 ژوئن روز جهانی آوارگان و پناهجویان بیانیه‌ای صادر کرد. 

در این بیانیه آمده است: همزمان با روز جهانی آوارگان و پناهجویان، عملیات طوفان الاقصی یکبار دیگر مسئله آوارگان فلسطینی را در برابر جهانیان زنده نمود و عادلانه و مشروع بودن خواسته آنان را نمایان ساخت و کسانی که قصد محو و نابود کردن آن را داشتند ناامید کرد. ما خواستار توانمندسازی ملت فلسطین برای دستیابی آنها به حقوق ملی، آزادی، استقلال، بازگشت به سرزمینشان و پایان یافتن اشغالگری هستیم.

روز جهانی آوارگان و پناهجویان در حالی فرارسیده است که اشغالگران صهیونیست همچنان به ارتکاب فجیع‌ترین جنایات و کشتار وحشیانه خود علیه عموم مردم فلسطین به ویژه آوارگان فلسطینی از نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی ادامه می‌دهند. آنها این اقدامات اسفناک را در جنایاتی مانند نازی‌ها و تهاجمی فاشیستی انجام می‌دهند که از بیش از 8 ماه گذشته همچنان ادامه دارد و تمام مولفه‌های اساسی زندگی انسانی آوارگان فلسطینی را نابود کرده‌اند. اشغالگران در این جنگ تمام اَشکال کشتار انتقامجویانه، بمباران‌های کور، گرسنگی، تشنگی و نسل‌کشی را علیه ملت فلسطین انجام داده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اردوگاه‌های آوارگان فلسطین در اراضی فلسطینی و خارج از آن یکی از آشکارترین شواهد تجسم یافته از نکبت مردم فلسطین و رنج‌ها و مصیبت‌های مداوم آنان از سال 1948 است، همان سالی که گروه‌های شبه نظامی صهیونیست بیش از 57 درصد از مردم فلسطین را از سرزمینشان اخراج کردند. این اردوگاه‌ها همچنین یکی از مهمترین شواهد زنده برای جنایات صهیونیستی علیه ملت فلسطین است اما در عین حال نمادی از پایداری بر اصول و مقدسات و مقابله با تمام تلاش‌های انجام شده برای نابودی حق بازگشت و محو حقوق مشروع ملت فلسطین است. 

حماس در ادامه این بیانیه اعلام کرد: ما در جنبش حماس همزمان با روز جهانی آوارگان و پناهجویان بر موارد ذیل تاکید داریم:

1- ما به تمام مردم آواره فلسطین در داخل و خارج از اراضی فلسطینی درود می‌فرستیم و نسبت به ایستادگی اسطوره‌ای آوارگان فلسطینی در نوار غزه در جریان نبرد ادامه‌دار طوفان الاقصی افتخار نموده و احساس سربلندی می‌کنیم. 

2- طوفان الاقصی با تمام قدرت و شجاعت تجسم حماسه قهرمانانه‌ای است ناشی از همبستگی ملت فلسطین در نوار غزه با مقاومت پیروز در هر وجب از خاک این سرزمین مقدس است. این نبرد مسئله آوارگان فلسطینی را یکبار دیگر در برابر دیدگان جهانی به عنوان مسئله‌ای عادلانه و مشروع زنده کرده و تمام تلاش‌های انجام شده توسط اشغالگران صهیونیست و حامیان آنها برای نابودی و محو آن را ناکام گذاشت و مسیر ملت فلسطین به سوی آزادی کامل و بازگشت را نزدیک‌تر کرد.

3- حق بازگشت تمام آوارگان ملت فلسطین به خانه‌های خود که به روز از آنها اخراج شده‌اند حقی مقدس بوده که از نسل‌های پیشین فلسطینی به ارث رسیده و قابل عقب نشینی و مذاکره نیست. 

4- ما تمام اقدامات صهیونیست‌ها که با حمایت دولت آمریکا برای پایان دادن به ماموریت آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و نابودی آن انجام می‌شود را محکوم می‌کنیم. ما مسئولیت مستقیم این سازمان در خصوص ضرورت ارائه خدمات مستمر به تمام آوارگان فلسطینی به ویژه نوار غزه تاکید می‌کنیم چرا که جنگ نسل‌کشی ارتکابی علیه غیرنظامیان بی‌دفاع و آوارگان و پناهجویان این منطقه همچنان ادامه دارد.

5- تمام آوارگان ملت فلسطین در داخل اراضی فلسطینی و خارج از آن را به تقویت وحدت و انسجام ملی و استحکام پیوندهای همکاری و هم افزایی در مواجهه با طرح‌های اشغالگران و پروژه‌های متجاوزانه آنها و باقی ماندن در اردوگاه‌ها به عنوان نماد مقاومت و وحدت و پایبندی به حقوق و اصول تا تحقق آزادی و بازگشت دعوت می‌کنیم.

6- سازمان ملل متحد، جامعه بین الملل، تمام کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی و نهادهای حقوقی و بشردوستانه را به مسئولیت پذیری در حمایت از حقوق آوارگان فلسطینی و توانمندسازی آنها برای برخورداری از زندگی عزتمندانه در سرزمین خود و حمایت از مقاومت و مبارزه آنها دعوت می‌کنیم.

 

انتهای پیام

نظر شما