جوان آنلاین: معصومه نصیری در کانال تلگرامی خود نوشت: پروپاگاندا گونهای ارتباط است که در آن اطلاعات هماهنگ و جهتدار برای اثرگذاری بر افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده میشود. پروپاگاندا برخلاف تهیه اطلاعات غیرجانبدارانه در اصلیترین معنای خود دادن اطلاعات با هدف نفوذ بر مخاطب است. در این راستا اغلب اوقات، واقعیتها به طور گزینشی بیان و بازنمایی میشوند تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند. روشهای رایج برای موفقیت پروپاگاندا عبارتند از:
- برچسبزدن: برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه.
- شعارهای فریبنده: دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلی.
- حمله شخصی: حملهکردن به شخصیت فرد، اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای ردکردن منطقی افکار و سخنان او.
- تکرار: تکرار بیوقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث میشود که کمکم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود.
- توسل به اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است.
- دروغ بزرگ: بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمیکند کسی آنقدر بیشرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد.
به دوقطبیها، به کلیدواژههای احساسات برانگیز به شعارهای بدونراهکار و به همه آنچه ذیل گفتمانهای مختلف انتخاباتی گفته میشود، دقت کنید.
پروپاگاندا چیست؟
روزنامه جوان
- حمله شخصی: حملهکردن به شخصیت فرد، اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای ردکردن منطقی افکار و سخنان او.
صاحبخبر -
∎
نظر شما