شناسهٔ خبر: 67222017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حضور زاکانی در میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما/زاکانی: وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه دولت خواهد بود/ در مترو حجاب‌بان نداریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه دولت و وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - علیرضا زاکانی در برنامه " میزگرد فرهنگی" شبکه دو سیما اظهار داشت: فرهنگ اولویت اولویت قطعی است گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است. در فرهنگ، تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است لذا آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت است و وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود.

آزادی در چارچوب قانون پذیرفته شده است

وی بیان داشت: در حوزه اجتماع، شعار انقلاب اسلامی؛ آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است که در کلان جمهوری اسلامی باید متکفل آزادی و استقلال باشد و در کنار آن عدالت، معنویت، پیشرفت و رفاه را به جامعه عرضه کند.

زاکانی ادامه داد: در حوزه آزادی که هم در اصل ۳ تکلیف دولت را معلوم کرده و هم در اصل ۹ تعارض آن را با استقلال و تمایت ارضی بیان کرده تصریح دارد که کسی حق ندارد به عنوان استقلال و تمامیت ارضی، متعرض آزادی شود و آزادی در چارچوب قانون پذیرفته شده است و در اصل ۸ که امر به معروف و نهی از منکر است، به اعتقاد بنده مهمترین بخش اصل امر به معروف و نهی از منکر نظارت مردم به مسئولان و آزادی بازخواست کردن آن‌ها است که مورد غفلت قرار گرفته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در حوزه آزادی اولین کاری که خواهیم کرد این است که نهادسازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رای در کشور خواهیم داشت و در تمام سطوح امکانی را فراهم خواهیم کرد که مردم بتوانند با انتخاب یک هیئت منصفه‌ای از معتمدین محل خودشان اگر اتفاقی در محل می‌افتد بتوانند مسئولین را مورد بازخواست قرار دهند.

وی تاکید کرد: آزادی که ممکن است برخی به شیوه غربی توصیه کنند آن آزادی، آزادی مطلوب نیست. این مثل کسی است که در یک جای شلوغ یک فردی به او تنه می‌زند و مطمئنا بعدا جیب او را خواهد زد، این تنه زدنی است که پشت بند آن فساد اقتصادی و فساد‌های مختلف است و این چیزی است که دیگران می‌خواهند به ما القاء کنند وگرنه آزادی حقی است که انسان‌ها دارند و انقلاب اسلامی این آزادی را برای ما خلق کرده است.

تنوع قومی، مذهبی و دینی در کشور نقطه قوت ما است

زاکانی در رابطه با تنوع قومی، مذهبی و دینی داخل کشور نیز بیان داشت: قومیت‌های ما همه مانند دسته گلی هستند که در یک بوستان گل، یک طراوتی را به جامعه‌ی ما داده اند و همه نقطه قوت ما هستند. مذاهب و ادیان در کشور ما حق دارند و لذا در اصل ۱۲ قانون اساسی به صراحت نسبت به مذاهب، دین رسمی و مذهب رسمی را اعلام کرده است، مذاهب دیگر را هم بیان کرده و گفته است آن‌ها علاوه بر اینکه در حوزه شخصی کاملا مختار هستند در حوزه احکام قضایی نیز در همین خصوص باید به آن‌ها توجه شود و حتی اگر جایی غلبه دارند مؤلفه‌های مدیریت محلی را می‌توانند در دست بگیرند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با موضوع خانواده نیز اذعان داشت: خانواده مولد نقشش متفاوت از خانواده منفعل است. خانواده مولد می‌تواند در ابعاد مختلف فرزندان صالح و سرنوشت ساز را برای آینده داشته باشد. مدار خانه هم همسر است، هم مادر است و هم یک فعال اجتماعی است؛ نه در خانه او را محبوس می‌کنند و نه در جامعه حل و به عنوان یک ابزار از آن استفاده می‌کنند.

وی تاکید داشت: خانواده و دوستدار خانواده بودن و امکان گذاشتن برای اینکه خانواده کنش مندی و کنشگری کند یک اصل اساسی است که در دولت خدمت آن را پیگیری خواهیم کرد. نکته بعد ناظر به زنان و دختران است که ایجاد یک اتمسفر درست و یک فضای درست برای حضور، فعالیت، کنشگری و نوآوری آن‌ها باید مدنظر قرار گیرد و بخش عمده‌ای از حل مسائل کشور به دست آن‌ها می‌تواند رقم بخورد، دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند.

زاکانی افزود: در خصوص زنان سرپرست خانوار، ازدواج، قانون جمعیت و هم افزایی نقش خانواده و فعالیت‌های اجتماعی هم ما تکالیف و وظایفی داریم که در کاربرد‌های خودمان دنبال کردیم.

خانواده محور جامعه است و نباید دغدغه داشته باشد/ ما برنامه‌های جدی داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما خانواده را محور جامعه و مهمترین سلول فعال جامعه می‌دانیم. خانواده نباید دغدغه داشته باشد و اصل ۲۹ می‌گوید، معیشت، سلامت و تامین اجتماعی آن بر عهده دولت است و ما برای این موضوع برنامه‌های بسیار جدی داریم؛ هم در حوزه معیشت، مسکن، سلامت، ورزش و تفریحات، اما موضوع اصلی و اساسی ما این است که خانواده محور است و بر اساس نقش ویژه‌ای که برای جامعه دارد می‌تواند بیشترین نقش و اساس را داشته باشد.

چرا مدارس دولتی ما نباید مانند دانشگاه‌های دولتی مورد اقبال خانواده‌ها قرار گیرد

وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه ما است و اصلاحاتی را لازم دارد؛ چرا نباید مدارس دولتی ما مثل دانشگاه‌های دولتی ما مورد اقبال خانواده‌ها قرار گیرند؛ رکن مهم در مدارس معلمان هستند؛ معلم منزلت، معیشت و توجه به جایگاه بزرگ و ارزشمند خود را طلب می‌کند. معلم نقش اساسی و تحول آفرین دارد که باید نسبت به آموزش و پرورش و ابعاد آن به بهترین نحو، تحول را دنبال کرد.

زاکانی گفت: آموزش عالی و علم و فناوری، رکن رکین و میان بری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است. امروز جایگاه بسیار خوبی داریم و اگر هم مسئله‌ای وجود دارد باید آن را رفع کرد و میدان را به نخبگان داد تا محور تحولات کشور شوند

اینترنت و فضای مجازی را یک موهبت می‌دانم

وی در رابطه با ظرفیت فضای مجازی و اینترنت نیز بیان کرد: فضای مجازی و اینترنت را یک موهبت می‌دانم. چنین ظرفیتی می‌تواند برای ما یک امکان بزرگی را خلق کند. ایجاد تسهیلات و توجه به تولید محتوا و امثالهم هم مورد توجه ما است.

زاکانی گفت: آموزش عالی و علم و فناوری، رکن رکین و میان بری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است. امروز جایگاه بسیار خوبی داریم و اگر هم مسئله‌ای وجود دارد باید آن را رفع کرد و میدان را به نخبگان داد تا محور تحولات کشور شوند

اینترنت و فضای مجازی را یک موهبت می‌دانم

وی در رابطه با ظرفیت فضای مجازی و اینترنت نیز بیان کرد: فضای مجازی و اینترنت را یک موهبت می‌دانم. چنین ظرفیتی می‌تواند برای ما یک امکان بزرگی را خلق کند. ایجاد تسهیلات و توجه به تولید محتوا و امثالهم هم مورد توجه ما است.

گردشگری را برای کشور یک رکن می‌دانیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه گردشگری نیز اظهار داشت: گردشگری را برای کشور یک رکن می‌دانیم، در سفری که به چین داشتیم تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم تا سالانه یک میلیون گردشگر چینی به تهران و از تهران به سایر نقاط کشور بیایند.

زاکانی در رابطه با هنر هم بیان داشت: هنر برای ما یک بستر مناسب هویت بخشی به این مقطع از تاریخ است و بهترین امکان برای انتقال و ماندگاری پیام است و از طرف دیگر رشددهنده است.

وی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار داشت: در هر سطحی از آسیب‌های اجتماعی اعم از معتادان متجاهر، کودکان کار و...، ما مکلف هستیم که خدمت گذار آن‌ها باشیم و آن‌ها را احیا کنیم و به جامعه برگردانیم لذا هم اکنون در حوزه معتاد متجاهر، کودکان سر چهارراه‌ها و ... ما کار‌های بسیار بزرگی کردیم.

باید به جوانان اعتماد کرد تا مسئولیت‌ها را به آنان سپرد

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم، گفت: مسئولین باید در درجه اول به این ظرفیت بزرگ اعتقاد و سپس به آن‌ها اعتماد کنند. مسئولین ما باید به گونه‌ای تربیت شوند که از این ظرفیت بزرگ به درستی استفاده کنند؛ به این معنی که به عنوان جوان گرایی نباید به فرد خامی مسئولیت دهد و از طرف دیگر کسی هم سعی کند اصلا این ظرفیت بزرگ را نبیند.

وی تاکید کرد: مسئولین باید امکان انتقال به سطوح بالاتر را برای جوانان را در مدارج گام به گام و دقیق دنبال کنند.

در مترو حجاب بان نداریم/ قطع درختان را گردن من انداختند

زاکانی در پاسخ به سوال کارشناس میزگرد فرهنگی درباره حجاب بان‌ها و سامانه شفافیت شهرداری که چرا کمرنگ و غیرفعال شده است، گفت: ما در مترو حجاب بان نداریم. سامانه شفافیت هم کمرنگ و غیرفعال نشده. در شروع کار ما ۵۵ حکم قانونی بود که باید آن را شفاف می‌کردیم و الان ۳ و یا ۴ حکم قانونی مانده که شفاف نشده است که این موارد نیز در حال انجام است و نیاز به زمینه سازی دارد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: از شفافیت کاملا استقبال می‌کنیم و برخی از این موارد باقی مانده منع قانونی داشته است.

وی با اشاره به بحث حجاب بان‌ها نیز بیان داشت: این حرف، حرف نادرستی است. یک عده‌ای در حق ما ظلم کردند همان طور که راجع به قطع درخت و خیلی چیز‌های دیگر در حق بنده ظلم کردند؛ درختی که سال ۹۷ قطع شده بود را منتسب به بنده کردند و یا در مورد پارک قیطریه که نه یک درختی قطع شده و نه قرار است قطع شود.

زاکانی ادامه داد: ما حجاب بانی نداریم، در مترو دو دسته نگهبان داریم؛ یک دسته نگهبانان امنیتی هستند که اصلا عضو شهرداری نیستند، دسته دیگر نگهبانانی هستند که یگان انتظامات مترو هستد، لباس فرم دارند و وظیفه دارند که نظم و انضباط مترو را تامین کنند، مثلا نگذارند آقایان داخل واگن خانم‌ها شوند که این بخش انتظامات مربوط به مترو است.

وی افزود: در کنار این یکسری فعالیت‌های مردمی صورت می‌گیرد. ما از همین فعالیت مردمی استقبال کردیم که در ۷۰ ایستگاه کار ایجابی کردند، حتی دختر بنده هم از این اقدامات ایجابی انجام می‌داد، اما برخی از عناصر بودند که برای خودشان یک وجوهی را شکل داده بودند، یک لباس‌های خاصی را داشتند و آرمی بر روی لباس چسبانده بودند، که وقتی عکس آن‌ها را برای من آورند بنده گفتم این‌ها حق ندارند وارد مترو شوند، موضوعشان هم میدان انقلاب بود. من گفتم این‌ها حق ندارند وارد مترو شوند الا اینکه از طریق ایجابی وارو مترو شوند. یک عده‌ای علاقه دارند آن چه را که خود فکر می‌کنند به امثال ما منتسب کنند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: سر این موضوع برخی اعتراض کردند و ما گفتیم این حق و حقوقی است که باید از آن صیانت کنیم، مترو جایی نیست که یک عده بیایند و بخواهند خودمختاری راه بیندازند. روزانه یک میلیون و خرده‌ای در مترو تردد دارند و کوچکترین اتفاق منجر به یک مسئله ملی خواهد شد. مسیر ما مسیر کاملا شفافی است و نسبت به همه اعمال و رفتار خود پاسخگو هستیم.

مردم را در انتخاب و نظارت بر پروژه‌های شهرداری مشارکت دادیم

وی با بیان اینکه ما امکان حضور و ظهور مردم را در فعالیت‌های خود دنبال کردیم گفت: در این رابطه دو کار را انجام دادیم؛ سال ۱۴۰۱ طرحی را تحت عنوان " من شهردارم" مطرح کردیم؛ ما ۲ هزار و ۸۰ پروژه داشتیم که انتخاب این پروژه‌های کارشناسی شده را به مردم سپردیم، ۳۴۲ هزار نفر در این طرح شرکت کردند و به ما اعلام کردند که هزار و ۴۶۲ پروژه مورد خواست آن‌ها است،
 که ما عمده این پروژه‌ها را به اتمام رساندیم.

زاکانی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، هشت هزار میلیارد تومان امکاناتمان را وسط آوردیم و به مردم گفتیم که ما سه هزار و خرده‌ای پروژه داریم، شما خودتان به ما پیشنهاد بدهید که مردم به ۶۰۰ پروژه ما پیشنهاد دادند، پروژه‌های آن‌ها را کارشناسی کردیم و پروژه‌های کارشناسی خودمان را هم به رای آن‌ها گذاشتیم، سر جمع یک میلیون و سیصد و پنجاه و دو هزار نفر در این طرح شرکت کردند که این یعنی مشارکت مردمی، لذا چیزی را که دیگران شعار آن را می‌دهند بنده عمل کردم.

انتهای پیام/

نظر شما