یک مدیر دستگاه قضایی درباره رد صلاحیت علی لاریجانی گفت: ما تصور میکردیم که ایشان جزء تأیید صلاحیتها خواهد بود و برداشت ما از فرمایش آقا این بود، اما شورای نگهبان است دیگر! به هر حال ما باید تابع قانون باشیم و قانون، شورای نگهبان را در رأس قرار داده است.
به گزارش جماران، بخشهایی از گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین علی رازینی از مدیران باسابقه دستگاه قضایی را در ادامه میخوانید؛
در انتخابات دور قبل، مقام معظم رهبری درباره آقای لاریجانی فرمودند که باید ظلم به ایشان جبران شود ولی شورای نگهبان جبران نکرد!
ما تصور میکردیم که ایشان جزء تأیید صلاحیتها خواهد بود و برداشت ما از فرمایش آقا این بود، اما شورای نگهبان است دیگر! به هر حال ما باید تابع قانون باشیم و قانون، شورای نگهبان را در رأس قرار داده است. در یک دوره، مقام معظم رهبری مطابق حکم حکومتی دو نفر را به گردونه انتخابات اضافه کردند.
البته به حد کافی افرادی حضور دارند و برای ما این مقدار کفایت میکند. بحث ما با شورای نگهبان انتقاد شاگرد-استادی است؛ در این قضیه با توجه به اشاره حضرت آقا خوب بود که آقای لاریجانی هم جزء تأیید صلاحیتها باشند.
فعلاً بحث از این مرحلهها گذشته و وقت این سخن نیست. درباره افرادی که شورای نگهبان معرفی کرده باید نیمه پر لیوان را ببینیم، چون از بین افراد تأیید شده، سلیقههای مختلف حضور دارند. این برای مردم مغتنم است که هر گرایش سیاسی دارند به افراد دلخواه خود رأی دهند.
آیا ممکن است برخورد شورای نگبهان با آقایان لاریجانی و جهانگیری در مشارکت تأثیر بگذارد و مشارکت مردم را کم کند؟
در مشارکت تأثیر ندارد، چون اصلاحطلبان کاندیدای مناسب خود را در بین کاندیداها دارند؛ بنابراین، از این جهت مشکلی پیش نمیآید. مشکل، کمبود کاندید نیست بلکه مشکل در دو چیز است: یکی در نبود کاندید سلیقه خاص است که برخی میگویند همه افراد همفکر ما حذف شدند.
مشکل دیگر، زیاد بودن کاندیدای یک جریان است. ما از شورای محترم نگهبان این انتظار را داریم که مصلحتسنجی نکنند و قانون را اجرا کنند؛ اما اگر مصلحتسنجی کردند در یک طرف، یک نفر قرار میگیرد، اما در طرف دیگر ۵ نفر قرار میگیرد! خب آراء طرفی که ۵ نفر است تکه تکه میشود و این کار را مقداری دشوار میکند.
اینها مسائل داخلی است که به عنوان شاگرد و استاد، ممکن است مطالبی داشته باشیم و در وقت مناسب خدمت عزیزان میرسیم و عرض میکنیم. اما خوبی ترکیب فعلی این است که افراد متعدد از سلیقههای مختلف حضور دارند. بنابراین برای مردمی که کشور را دوست را دارند این امکان وجود دارد که فرد مورد علاقه خود را از بین کاندیداها بیابند و در انتخابات شرکت کنند.
دو مشکلی که فرمودید را بیشتر توضیح دهید.
یکی اینکه اگر از برخی سلایق هیچ کس تأیید نشود، صاحبان آن سلیقه میگویند ما به چه کسی رأی دهیم؟ در این دوره این مشکل وجود ندارد چون فردی که مورد علاقه دوستان اصلاحطلب است وجود دارد. اما مشکل این است که اگر از یک سلیقه، ۵ نفر تأیید شوند در آراء آن طرف تشتت حاصل میشود. اگر مصلحتسنجی نکنند یک بحث است و اگر مصلحتسنجی دارند، افراد باید به صورت متوازن تأیید شوند.
اگر از یک طرف یک نفر تأیید میشود، از طرف دیگر دو نفر تأیید شود. نه اینکه از یک طرف یک نفر تأیید شود و طرف دیگر ۵ نفر تأیید شود! اینها مسائل سلیقهای است.
واقعیت قضیه این است که از نظر قانونی، کار درست انجام شده و زمینه حضور حداکثری مردم فراهم شده است. امیدواریم انتخابات خوبی برگزار شود و رئیس جمهور بعدی همچنان که مد نظر آیتالله العظمی خامنهای است رئیس جمهور با رأی بالایی انتخاب شود. چون هر چه قدر رأی بالا باشد، در مذاکرات و برخورد با دشمنان قویتر هستیم. یعنی اگر حضور جدی و پرجمعیتی در انتخابات داشته باشیم، دشمنان چندخیز عقبتر میروند. من معتقدم که در این مرحله مردم ما با سلیقههای مختلف در انتخابات حضور جدی داشته باشند تا دشمن را بدون توپ، تانک، سلاح و موشک عقب برانیم.
ولی همچنان انتقاد حضرتعالی به شورای نگهبان باقی است.
ما سوال داریم و کسی نیستیم که انتقاد کنیم. ما سوال داریم و معتقدیم که اگر به نظر آقا توجه بیشتری میشد و آقای لاریجانی تأیید میشدند کار مناسبتری بود. یا مصلحتاندیشی نکنند یا اگر مصلحتاندیشی میکنند متوازن باشد. این شیوه که از اصلاحطلبان یک نفر بیاید و از اصولگرایان متعدد بیایند، خیلی قابل فهم نیست.
نظر شما