شناسهٔ خبر: 67123092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

گرمازدگی خطری در کمین

با ورود تابستان، هوای به شدت گرم و خشک و گاهی شرجی بیش ازپیش هرمزگان را در برمی‌گیرد وکسب و کارها بدون سیستم خنک کننده و همراه با قطعی‌های برق دچاراخلال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا هرمزگان؛ افرادمسن، کودکان، نوزادان و زنان باردارازافرادی هستند که بیشتر درمعرض خطرگرمازدگی قراردارند و باید ازقرار گرفتن درمحیط‌های به شدت گرم و در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنند.

دکترشهرام خانی با اشاره به اینکه گرمازدگی موقعیتی حاد وتهدیدکننده زندگی است، گفت: دراین حالت سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن، به دلیل قرارگرفتن طولانی‌مدت درهوای گرم یا تولید بیش‌ازحد گرما در بدن یا وجود هر دوحالت، از کار می‌افتد.

خانی افزود: گرمازدگی شدید یک وضعیت اورژانسی است که عدم درمان آن می‌تواند به تشنج، کما و حتی مرگ منجر شود.

این پزشک عمومی با اشاره به این نکته که افرادی که درهوای گرم ورزش می‌کنند، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای همچنین مستعد حمله گرمایی (گرمازدگی شدید) هستند، ابزارمی‌کند: احساس خفگی، درد عضلانی، ازحال رفتن، خستگی غیرعادی، سرگیجه و منگی، افزایش درجه حرارت بدن، سردرد شدید، حالت تهوع و استفراغ علائم هشداردهنده گرمازدگی هستند و باید به این علائم توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه گرمازدگی یک‌ فوریت پزشکی است، اظهارمی کند: اگردیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و یا هر چه سریع‌تر او را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی برسانید.

این پزشک عمومی نخستین اقدام درمواجهه با گرمازدگی را کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد می داند ومی افزاید: بسیاری از کودکان ساعت‌های طولانی درهوای گرم بدون این‌که استراحتی داشته باشند یا خودشان را خنک کنند یا آب کافی بنوشند، مشغول بازی کردن هستند، افراد مسن هم معمولاً نسبت به افزایش دمای محیط اطرافشان حساس و آگاه نیستند و نمی‌توانند به‌ موقع به دمای بالا عکس‌العمل نشان بدهند، بنابراین سالمندانی که در مکان‌های خیلی گرم زندگی می‌کنند و در خانه خود پنکه یا کولر ندارند، در معرض گرمازدگی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: با مشاهده فرد گرمازده، اگر هوشیار است به او مایعات خنک بدهید، از پنکه برای خنک کردن بدن استفاده کنید، با شروع لرز، سرد کردن بدن را متوقف کنید و با اورژانس تماس بگیرید و روی فرد گرمازده آب خنک بپاشید واز ریختن آب سرد پرهیز نماییدو وی را به مکان خنک منتقل کنید.

نظر شما