شناسهٔ خبر: 67084557 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تلاش بر سر مهار اختلاف نظرها با مکرون

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در جریان سفر پنج روزه خود به فرانسه  با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه در پاریس دیدار کرد.
بایدن در ابتدای حضور خود در فرانسه در مراسم هشتادمین سالگرد عملیات پیاده شدن نیروهای متفقین در نرماندی (D-Day) شرکت کرد. در روز ۶ ژوئن سال ۱۹۴۴، نیروهای متفقین در تلاش برای مقابله با آلمان نازی، در سواحل نرماندی پیاده شده بودند.
طبق اظهارات مقامات کاخ سفید در واشنگتن،‌ محور اصلی گفت‌و‌گوهای بایدن در دیدار با مکرون بر روی موضوعات مربوط به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، جنگ در نوار غزه، اجلاس گروه هفت که هفته آینده در ایتالیا برگزار می‌شود، تقویت ناتو و نیز سیاست‌های مربوط به هوش مصنوعی متمرکز بوده است.
به گفته کاخ الیزه، مکرون و بایدن روابط دوستانه و صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند و حضور پنج روزه رئیس جمهور ایالات متحده در فرانسه نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که او برای این دیدار با همتای فرانسوی خود قائل است.
در همین حال ماکس برگمان، یکی از مقامات پیشین وزارت خارجه ایالات متحده که تحقیقات مربوط به اروپا در مرکز "مطالعات استراتژیک و بین‌المللی" در آمریکا را هدایت می‌کند، اشاره می‌کند: «تنش در روابط فرانسه و ایالات متحده همیشه وجود داشته است. این به این خاطر است که فرانسوی‌ها اغلب در تلاش هستند اقدامات شجاعانه‌ای پیشنهاد دهند. ولی اگر ما در مقابل آن مقاومت کنیم،‌ باعث ایجاد بحث و تنش می‌شویم.»او در این مورد به پیشنهاد استقرار مربیان نظامی غربی توسط فرانسه در اوکراین اشاره کرده است. گفته شده در این زمینه این پرسش مطرح شده است که آیا اجرای این اقدام "واقعا مزایای عمده و ملموسی را برای اوکراین به همراه خواهد داشت یا منجر به افزایش خطرها خواهد شد."
برگمان در همین حال درباره مکرون می‌گوید که او کسی است "که مرزها را جابجا می‌کند و ایده‌آفرین است."امانوئل مکرون در اوایل سال جاری ضمن استقبال از تعهد دولت بایدن پیرامون حمایت از اوکراین تاکید کرد که "اروپا باید قادر باشد از منافع خود دفاع کند."
او همچنین تصریح کرد که "اروپا در صورت لزوم باید به تنهایی و بدون اتکا به ایالات متحده، برای دفاع از خود اقدام کند."
مکرون در همین حال همچنین به قدرت‌های غربی هشدار داده است که "هیچ گونه نشانه‌ای از ضعف در قبال روسیه از خود نشان ندهند."

 

برچسب‌ها:

نظر شما