شناسهٔ خبر: 67061737 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو هیئت علمی و فوق تخصص خون و سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دخانیات؛ موثرترین فاکتور مرتبط با سرطان

در حال حاضر متاسفانه شناخته شده‌ترین و موثرترین فاکتور خطر مرتبط با سرطان دخانیات است.

صاحب‌خبر -

دخانیات؛ موثرترین ریسک فاکتور مرتبط با سرطان/ مضرات قلیان، کمتر از سیگار نیست

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی عضو هیئت علمی و فوق تخصص خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: ما می‌دانیم که سرطان یک بیماری چند علتی است و یکی از موثرترین و شاید شایع‌ترین فاکتور‌های خطری که در هر جای دنیا و در همه انواع سرطان‌ها نقش دارد، مصرف دخانیات است.

دکتر محمد معینی گفت: خیلی از فاکتور‌های دیگر در ارتباط با بیماری‌های سرطان را شاید نتوان کنترل کرد؛ مثل فاکتور‌های ژنتیکی و یا محیطی که از جمله آن می‌توان به هوای ناسالم یا غذای نامناسب که مربوط به سبک زندگی افراد است اشاره کرد.

او افزود:اما در مورد مصرف سیگار و دخانیات، خوشبختانه کنترل آنها خیلی راحت‌تر است و هم به لحاظ صرفه‌جویی در اقتصاد خانواده، هم به لحاظ سلامت زندگی خود و هم اطرافیان می‌تواند حائز اهمیت زیادی باشد.

 استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت:در واقع می‌توان گفت هر فرد سیگاری، هم به خودش، هم به خانواده و هم اطرافیانش آسیب می‌زند، چون اطرافیانی که در کنار او زندگی می‌کنند از مضرات دود سیگار بی‌نصیب نیستند و اصطلاحا به عنوان سیگاری‌های دست دوم در معرض ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها و حتی بیماری‌های غیر سرطانی هستند. پس چقدر خوب است که افراد سیگاری با کمک گرفتن از دوستان خانواده و مشورت با پزشک اقدام به ترک سیگار کنند.

فوق تخصص خون و سرطان بالغین افزود:برخی افراد تصور می‌کنند که مصرف قلیان خطر کمتری نسبت به مصرف سیگار دارد که این هم تصور اشتباهی است و حتی در مواردی می‌توان گفت که مضرات قلیان خیلی بیشتر از سیگار است، چون یک سرقلیان که فرد استفاده می‌کند، معادل یک تا ۱۰ پاکت سیگار (بسته به اینکه تک نفره یا چند نفره استفاده شود) است.

 دکتر معینی در خصوص ارتباط آسیب ناشی از دخانیات با سرطان نیز گفت: این موضوع خیلی وابسته به زمان و شدت سیگار کشیدن است مثلاً فردی که یک پاکت سیگار را می‌کشد، نسبت به فردی که یک نخ سیگار می‌کشد قطعاً آسیب بیشتری به خود می‌زند؛ بنابراین ارتباط مستقیمی بین میزان مصرف سیگار و طول مدت مصرف آن با بحث سرطان‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مرتبط با سیگار سرطان ریه است افزود: امروزه بر اساس همین فاکتور خطر، برای آن غربالگری‌های تعیین شده است که طی آن افرادی که عمدتاً بیش از ۲۰ پاکت سیگار در سال مصرف می‌کنند چنانچه بالای ۵۵ سال سن داشته باشند (۵۵ سال تا ۷۵ سال) مشمول غربالگری برای سرطان ریه هستند.

او گفت:این موضوع نشانگر آن است که چقدر دخانیات می‌تواند آسیب‌زا باشد، لذا حتماً توصیه می‌شود اولاً افراد به سمت آن سوق پیدا نکنند و کسانی هم که در حال استفاده از آن هستند، با کمک اطرافیان و پزشک و البته با اراده قوی خود به سمت ترک سیگار حرکت کنند.

 

نظر شما