شناسهٔ خبر: 67043931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات و اعتبارات بخش کشاورزی شهرستان فارسان جذب شد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۹۵۰  میلیارد ریال  تسهیلات و اعتبارات تملکی دارایی بخش کشاورزی در شهرستان فارسان جهت ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی و همچنین احداث زیرساخت‌های بخش کشاورزی جذب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حسین برزگر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری جونقان که با حضور استاندار، نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: از این میزان ۸۰۰ میلیارد ریال منابع تسهیلاتی تکلیفی برای بخش کشاورزی و واحدهای تولیدی و ۱۵۰ میلیارد ریال نیز منابع تملکی برای توسعه زیساختهای عمومی کشاورزی شهرستان بود.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی شهرسان فارسان یکی از بخش‌های فعال کشاورزی استان است، گفت: راه‌اندازی مجتمع قارچ جونقان و مجتمع‌های دامپروری در این شهرستان در اولویت قرار دارد.

برزگر اظهار داشت:هم‌اکنون برای راه‌اندازی مجتمع قارچ جونقان زیرساخت‌های لازم آماده شده است و اجرای شبکه برق در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، راه‌اندازی۶ مجتمع دامپروری یکی از موضوعات مهم دراین شهرستان است که هم‌اکنون مجتمع دامپروری گوجان در مرحله نهایی صدور مجوز قرار دارد و مجتمع دامپروری فیل آباد در ۱۴ هکتار، چلیچه در هشت هکتار، فاز یک جونقان غیر از مجتمع دام سنگین در ۲۱ هکتارو فاز دوم در ۱۴هکتار، مجتمع دام سبک گوشه در هشت هکتار و مجتمع دام پردنجان در ۹ هکتار در دست استعلام و امکان سنجی است.

برزگر از تخصیص آب برای مجتمع های دام و توسعه کشتارگاه جونقان خبر داد .

۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات و اعتبارات بخش کشاورزی شهرستان فارسان جذب شد

وی با اشاره به اینکه فارسان شهرستانی با مساحت کم و تراکم جمعیتی بالا و قطعات زمین زیاد است، گفت: بحث اختلافات اراضی یکی از چالش‌های اصلی مردم شهرستان در بخش کشاورزی ، مسکونی و حوزه خدمات این شهرستان است.

به گفته وی،هم‌اکنون رفع تداخلات پلاک ثبتی جونقان که یکی از بزرگترین پلاک‌‍‌های استان با ۱۳هزار هکتار بود، انجام شد و ۴۵۳ هکتار از این اراضی به نفع مردم تعیین تکلیف شد و مضاف بر اینکه یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر نیز در فرایند واگذاری‌ها برای توسعه طرح‌های کشاورزی در سال‌های مختلف تخصیص یافته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بحث پلاک‌های چلیچه و راستاب نیز در کمیسیون رفع تداخلات هفته جاری انجام شد و ۱۲۰ هکتار به نفع مردم واگذار شد.

وی گفت: با دستور استاندار هفته آینده نقشه تجمیعی اراضی این پلاک‌ها، به ثبت اسناد و املاک استان اعلام خواهد شد و پلاک باباحید در کارگروه شهرستان تکمیل شده است و منتظر تصمیم کمسین استان است

برزگر افزود: تعمیرات مرکز خرید گندم جونقان در دست اجراست و پارسال نیز ۲ هزار و ۵۰۰ تن گندم برای نخسیتن بار در مرکز جونقان خریداری شد.

به گفته وی، برای توسعه جاده گیشنگون به عنوان یک جاده ارتباطی مهم دراین شهرستان نیاز به قیر است که با اجرای این طرح رضایمتمندی مردم شهرستان فراهم خواهد شد.

راه‌اندازی نخستین کارخانه آب معدنی جمعیت هلال احمر در چهارمحال و بختیاری هدیه دولت سیزدهم به جمعیت

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید آب معدنی جمعیت هلال احمر کشور در شهر جونقان شهرستان فارسان چهارمحال و بختیاری گفت: این کارخانه در سفر هیات دولت به استان در قالب تفاهم‌نامه بین هلال احمر و استانداری در کمتر از هفت ماه احداث شد.

۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات و اعتبارات بخش کشاورزی شهرستان فارسان جذب شد

مسعود مثنوی افزود: کارخانه تولید آب معدنی جمعیت هلال احمر در جونقان در زمینی به مساحت هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده و در هر ساعت ۱۰ هزار بطری آب معدنی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که نخستین آب معدنی تولیدی این کارخانه برای سفرهای اربعین در اختیاز زائران قرار خواهد گرفت.

وی گفت: برای تکمیل پایگه امداد و نجات کوهستان در "ده چشمه" فارسان که یک پایگاه خیرساز است، ردیف و اعتبار ملی و استانی ندارد اما با دستور استاندار و پیگیری معاون عمرانی پارسال برای نخستین بار ردیف پروژه عمرانی برای تکمیل این طرح گرفته شد.

مثنوی اظهار داشت: ساختمان هلال احمر در جونقان که کانون فرهنگی و امدادی است و از محل منابع درآمدی استان احداث شده، ساخته شده ردیف اعتباری ملی و استانی نداشته و از محل اعتبارات و مصوبات سفر رییس جمهور به این طرح اعتبار اختصاص داده شده است که نیاز به اختصاص ردیف است.

به گفته وی، برای احداث این ساختمان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای عوارض و پروانه ساخت به شهرداری پرداخت شده که ۲ میلیارد ریال این میزان در فروردین ماه سالجاری پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال استان به بخش کشاورزی وابسته است که از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

نظر شما