شناسهٔ خبر: 67004711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

فرمانده پیشین سنتکام: آمریکا در مذاکره با طالبان بدترین اشتباه‌ها را کرد

صاحب‌خبر -
ژنرال فرانک مکنزی، در زمان مذاکرات با طالبان در دوحه و خروج آشفته سربازان آمریکا از افغانستان فرماندهی سنتکام را برعهده داشت.
مکنزی در گفتگو با برنامه «رو در رو با ملت» شبکه سی‌بی‌اس گفت توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان «دولت افغانستان را نابود کرد.»
او افزود که در توافقنامه دوحه بخصوص با مشخص کردن «جدول زمانی» خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، طالبان «دیدند که بدون توجه به پیامدها، مشتاق خروج هستیم» و آمریکا اقداماتی را که طالبان هم باید انجام می‌داد، دنبال نکرد.
به عقیده او، دو رئيس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و جو بایدن «اهداف سیاسی خروج از افغانستان بدون توجه به پیامدهایش» دنبال کردند.
کتاب خاطرات فرانک مکنزی با عنوان «نقطه ذوب؛ فرمانده عالی و جنگ در قرن ۲۱» قرار است در آخر ماه نشر شود و او به ماموریت سه ساله خود در فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ پرداخته است. او در این کتاب آورده که در مورد خروج سربازان آمریکا از افغانستان با تصمیم رئيس‌جمهور به‌شدت مخالف بوده است و حتی می‌خواسته که استعفا بدهد.
او در برنامه تلویزیون سی‌بی‌اس گفت «ژنرال‌ها برای تفاوت‌های دیدگاه [با رئيس جمهور آمریکا] در سیاست‌گذاری نباید استعفا بدهند» بنابر این فکر کرده که استعفا کار درستی نیست. او گفت دونالد ترامپ در ترور (شهید) قاسم سلیمانی تصمیم درستی گرفت در حالیکه در مورد خروج نیروها از افغانستان «تصمیم درستی نگرفتیم». بخش‌ عمده کتاب در مورد مذاکرات صلح آمریکا و طالبان و خروج سربازان آمریکا از افغانستان و نحوه مقابله آمریکا با تهدیدهای نظامی ایران و داعش است.
مکنزی در مقدمه کتاب نوشته است که او در سنتکام برخی از «مهمترین و جنجالی‌ترین» عملیات‌ها در تاریخ معاصر آمریکا از جمله کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و دو رهبر داعش در عراق و خروج سربازان آمریکا از افغانستان را برعهده داشت. او همچنین نوشته که فرماندهی سنتکام را با این اعتقاد پذیرفت که بازدارندگی ایران باید از نو تعریف شود و در این مورد زیاد فکر کرده است که با در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی حتی برای اقدام نظامی علیه منافع آمریکا در منطقه برنامه‌ریزی نشود. مکنزی، ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا بود که در سال ۲۰۲۲ پس از پایان ماموریتش در سنتکام بازنشسته شد. مذاکرات ۱۸ ماهه میان زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا و نمایندگان طالبان در دوحه قطر به امضای «توافقنامه آوردن صلح به افغانستان» میان خلیلزاد و عبدالغنی برادر در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ شد که براساس آن آمریکا باید نیروهایش را کاملا از افغانستان خارج می‌کرد.

نظر شما