شناسهٔ خبر: 66960746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

امسال کسری بودجه نخواهیم داشت/ صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌زودی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بر اساس محاسبات، کسری بودجه نخواهیم داشت، گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، داود منظور، امروز (شنبه ۱۲ خرداد) در نشست خبری با عرض تسلیت به مناسب شهادت شهدای والامقام پرواز اردیبهشت و سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، اظهار کرد: به برکت خون این شهیدان عزیز، شاهد این باشیم شجره طیبه انقلاب اسلامی بتواند رشدی فراتر از آنچه تاکنون پشت سر گذاشته است، تجربه کند و خون شهدای خدمت تضمین کننده تداوم وسرعت گرفتن تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی خواهد بود.

استفاده از فکتورینگ در طرح‌های عمرانی

معاون رئیس جمهور در مورد اجرای سامانه فاکتورینگ و تامین مالی بخش تولید، بیان کرد: موضوع تامین مالی در اقتصاد پیش‌نیاز اصلی پیشرفت و رشد اقتصادی است و باید از روش‌های مختلف برای تامین مالی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از شیوه‌های تامین مالی در دستور کار دولت قرار دارد، ادامه داد: وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در سه سال گذشته تلاش کردند از همه شیوه‌های تامین مالی استفاده کنند. یکی از این موارد استفاده از اوراق گام بوده که در سال گذشته و امسال یکی از شیوه‌های مهم تامین مالی تولید است.

منظور بیان داشت: اوراق گام به تامین مالی کوتاه‌مدت در کشور کمک می‌کند. سال گذشته دستورالعمل استفاده از اوراق گام در شورای پول و اعتبار تصویب شد و امیدواریم بتوانیم از این ابزار برای رشد تولید و تقویت فعالیت‌های مولد اقتصادی استفاده بیشتری شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه موضوع فکتورینگ مربوط به مطالبات قراردادی است، تصریح کرد: در بین دستگاه‌های اقتصادی توافق شده و از این ابزار استفاده می‌شود که آیین‌نامه و دستورالعمل استفاده از فکتورینگ برای تامین مالی طرح‌های عمرانی اواخر سال گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب شد و استفاده از آن در طرح‌های عمرانی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه سامانه مربوط به استفاده از فکتورینگ را سال گذشته آماده کرد و مراحل آزمایشی به پایان رسیده که فکتورینگ به یک روش مفید و کاربردی در تامین مالی کشور تبدیل شود و امیدواریم بتوانیم آن را گسترش دهیم.

منظور در مورد سهم فرهنگ از بودجه، گفت: دولت سیزدهم به موضوع توسعه فرهنگ توجه ویژه داشته و در تنظیم و اجرای بودجه شاهد این مسئله هستیم. سال گذشته تبصره‌ای در بودجه آودریم تا یک از مصارف دستگاها،بانک‌ها و بخش‌های مختلف صرف امور فرهنگی شود، ولی به دلیل اینکه در قانون تنها اجازه این کار داده شده بود، به صورت محدود اجرا شد؛ اما امسال به صورت الزام‌آور آمده است تا سازمان‌ها و نهادها آن را اجرایی کنند و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای امور فرهنگی دیده شده است.

کسری بودجه نداریم

معاون رئیس جمهور در مورد سوالی در خصوص اینکه امسال کسری بودجه داریم و آیا منابع هدفمندی محقق می‌شود، پاسخ داد: بودجه دو بخش عمومی و بخش هدفمندی یارانه‌ها است. تلاش دولت این بود که منابع بودجه واقعی‌سازی و واقع‌بینانه شود و تلاش کردیم کسری بودجه پنهان نداشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: درآمدهای نفتی در بودجه را با توجه به میزان تحقق آن در نظر گرفتیم که نسبت به سال گذشته کاهش داشت و حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان دیده شد، همچنین درآمد حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی و دارایی‌های دولت را به نصف بودجه سال گذشته کاهش دادیم تا از منابع موهومی دوری کنیم.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۳ از درآمدهای غیر قابل تحقق و موهومی اجتناب شد و منابع بودجه مطمئن و پایدار است، گفت: بر اساس محاسبات ما امسال در بودجه عمومی دچار کسری نخواهیم شد؛ البته منابع بودجه پیش‌بینی است و باید شرایط را در نظر بگیریم.

منظور با اشاره به رشد ۲۳ درصدی بودجه عمومی در سال ۱۴۰۳ بیان داشت: رشد بودجه عمومی در سال‌های اخیر حدود ۳۵ درصد و در سال‌های گذشته حتی به ۴۰ درصد نیز رسیده بود و با رشد کمتر بودجه تلاش داریم از کسری جلوگیری کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: سهم منابع پایدار از قبیل مالیات‌ها، حقوق گمرکی، سود سهام شرکت‌های دولتی و منابع حاصل از فروش دارایی‌های دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش ۶۳ درصدی دارد، در حالی که در ابتدای دولت سیزدهم ۴۱ درصد بوده است.

وی در مورد بخش دوم بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا منابع آن به خوبی تامین شود تا موجب کسری نشود؛ البته عملکرد هدفمندی در سال گذشته بالغ بر ۹۰درصد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: دولت تلاش کرده وابستگی بودجه را از منابع ناپایدار کاهش دهد و به طرف تامین مالی از محل منابع پایدار حرکت کند. میزان کسری تراز عملیاتی در سال گذشته بالغ بر ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بوده، اما در بودجه امسال به کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و به سمت نزدیک به صفر حرکت می‌کنیم.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست

منظور در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سه سال اجرایی شود، به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد انجام شود. منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در قانون بودجه با همکاری مجلس منابع ان دیده شده تا این پرداخت‌ها بدون اختلال انجام شود؛ به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنطیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده و در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و از ابتدای اول امسال اجرایی و اعمال می‌شود.

منظور در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم، گفت: تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود و در حال برگزاری جلسات با تامین اجتماعی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای کنترل مصرف، تمرکز ما بر راهکارهای غیرقیمتی است، بیان کرد: دولت تلاش کرد تا با صرفه‌جویی مصارف انرژی، منابع درآمد بخش انرژی را افزایش دهد؛ در این زمینه از ظرفیت حساب بهینه سازی انرژی استفاده می‌کنیم و راه‌اندازی بازار بهینه سازی انرژی یکی از اقدامات است.

وی اضافه کرد: راهکارهای غیر قیمتی کمک می‌کند که در بخش مهمی از مصارف انرژی صرفه‌جویی شود. افزایش درآمد از این محل به تحقق منابع کمک خواهد کرد؛ برای نمونه سامانه‌ای طراحی شده تا نفت‌گاز براساس پیمایش به بخش حمل و نقل داده شود، اینها به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند و در مقابل میزان صادرات را افزایش خواهد داد.

۴۲۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسویه شد

منظور در مورد این سوال که دولت سیزدهم چه میزان اوراق فروخته و چقدر از بدهی دولت قبل را تسویه کرده است؟ گفت: انتشار اوراق یکی از روش‌های مطمئن و غیرتورمی، تامین مالی است، البته به صورت خالص ۴۲۲ هزار میلیارد تومان در سه سال اخیر برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده توسط دولت قبل را پرداخت کرده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید بر اینکه فقط در سال گذشته ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای اصل و سود اوراق دولت قبل پرداخت شده است، گفت: سهم خالص اوراق از منابع بودجه در سه سال پایانی دولت قبل ۱۴ درصد بود، اما در دولت سیزدهم به ۵.۵ درصد کاهش یافته است.

۵ مصوبه دولت برای حمایت از بورس

وی در بار مالی موافقت دولت با معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ و بورسی، گفت: بر اساس مصوب مجلس در بند س تبصره ۶ قانون بودجه، معافیت شرکت‌های بورس حذف شد که روند نزولی بورس را در پی داشت که دولت با آن مخالف بود و پیشنهاد دادیم تا این بند توسط مجلس اصلاح شود و نمایندگان آن را اصلاح کردند و امیدواریم اصلاحیه مجلس در شورای نگهبان تایید شود تا اعتماد مردم به بورس برگردد.

منظور با اشاره به اینکه معافیت ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم در قانون است و نباید در بودجه در مجلس حذف شود، تاکید کرد: رویکرد ما در نظام تقنین این است که قانون دائمی در بودجه اصلاح نشود، متاسفانه گاهی نمی‌توانیم معافیت دائمی را لغو کرد.

معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه دولت در هفته گذشته ۵ مصوبه برای حمایت از بورس تصویب کرد که به‌زودی اعلام می‌شود، تصریح کرد: هر گونه حمایتی که لازم باشد از بازار سرمایه انجام می‌دهیم تا مردم با اطمینان در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند و منابع لازم برای رشد تولید در بازار سرمایه فراهم شود.

وی بیان کرد: مالیاتی که در بودجه امسال درنظر گرفته‌ایم، بدون در نظر گرفتن موارد بند س تبصره ۶ قانون بودجه بوده و حذف این بند اثری در کاهش درآمد مالیاتی ندارد.

تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال جاری

منظور در ادامه از تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: هیات دولت در اردیبهشت امسال تصویب کرد که ۲۰ هزار میلیارد تومان را برای کالابرگ الکتریکی تامین کنیم تا دهک‌های مشمول ۱۱ قلم کالا را با قیمت سال گذشته خریداری کنند؛ بنابراین دولت علاقه‌مند است که حتماً این سیاست را انجام دهد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در جدول تبصره ۸ قانون بودجه (هدفمندی یارانه‌ها) موضوع کالابرگ پیش‌بینی شده و امیدواریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت اجرای آن را دارد، بتواند مرحله بعد را برنامه‌ریزی و اجرا کند. در سازمان برنامه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها کاملاً آمادگی داریم تا طرح کالابرگ الکترونیکی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۳.۳ هزار میلیارد ریال برای کالابرگ الکترونیکی تخصیص دادیم، ادامه داد: طرح کالابرگ الکترونیکی از نیمه دوم سال گذشته اجرا و در این سال نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای آن تخصص داده شد.

تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت عدالت

منظور در مورد حساب‌های پیشرفت و عدالت، اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه برای نخستین بار در فروردین ماه سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت عدالت تخصیص داد و به صورت اوراق نقدی به وزارت اقتصاد و دارایی ابلاغ کردیم که امیدواریم فرایندهای اجرایی آن در استان‌ها و دستگاه اجرایی انجام شود. این منابع با منابع بانکی تلفیق خواهد شد و برای حمایت از مشاغل خرد و متوسط صرف می‌شود

پرداخت پول گندمکاران طی دو روز آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت پول گندمکاران، گفت: کشاورزان تقریباً از نیمه دوم فروردین ماه گندم خود را به دولت تحویل می‌دهند و دولت هم مکلف است مبالغ آنها را پرداخت کند، این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در طول سال محقق می‌شود و این پرداخت‌ها باید در همین چند ماه اول سال انجام شود؛ بنابراین منابعی را تجهیز کردیم و مجوزهایی را گرفتیم و طی یکی، دو روز آینده مطالبات کشاورزان به ویژه گندمکاران پرداخت می‌شود.

سهم نفت در بودجه ۲۰ درصد است

منظور در ادامه با بیان اینکه متوسط قیمت نفت در بودجه امسال ۷۱ دلار در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این قیمت معقول است و از ابتدای سال تا کنون قیمت نفت را بالاتر از عدد بودجه معامله کرده‌ایم.

وی افزود: سهم ۵۸۰ هزار میلیارد تومانی نفت از کل بودجه حدود ۲۰ درصد است، در حالی که در سال‌های گذشته ای عدد بیشتر بود و از بودجه نفت‌زدایی کردیم؛ امیدوارم بتوانیم بدرآمدهای نفتی را برای طرح‌های توسعه‌ای دولت از طریق صندوق توسعه ملی هزینه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تامین مالی بخش تولید، گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کنند تا علاوه بر تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، جلوی اضافه برداشت بانک‌ها را بگیرند و به انضباط بودجه‌ای نیز کمک کند.

منظور بیان داشت: بانک مرکزی سیاست کنترل ترازنامه را برای کاهش نقدینگی و پایه پولی اجرا کرده و در نظر داریم که اعتبارات جدید همراستا این سیاست‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت شود.

وی همچنین تصریح کرد: سازمان مالیاتی و ستادهای تسهیل کمک می‌کنند تا بنگاه‌هایی که در پرداخت مالیات مشکل دارند با بخشودگی جرائم و دادن فرصت تنفس و اقدامات حمایتی دیگر، بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

معاون رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام بانکی گفت: نظام بانکی نیاز به تنظیم‌گری موثر دارد و بانک مرکزی از ابزارهای مختلفی برای اصلاح نظام بانکی استفاده کرده است. در قانون برنامه هفتم اختیارات بیشتری برای اصلاح نظام بانکی در اختیار بانک مرکزی قرار داده شده و هدفگذاری شده تا ناترازی بانک‌ها در پایان برنامه هفتم به ۲۰ درصد میزان فعلی برسد.

منظور اضافه کرد: در قانون پیش‌بینی شده تا سامانه املاک و مستغلات و همچنین سامانه سهامداری بانک‌ها راه‌اندازی شود تا منابع بانکی در دارایی‌های منجمد قرار نگیرد. اختیارات ویژه در قانون جدید بانک‌مرکزی و برنامه هفتم دیده شده تا ناترازی نظام بانکی کشور به‌تدریج رفع شود.

۷ هزار میلیارد تومان منابع در هوش مصنوعی و کوآنتومی

وی با اعلام کرد: امسال ۷ هزار میلیارد تومان منابع برای نخستین بار در نظر برای سرمایه گذاری ایجادی جدید به ویژه در حوزه هوش مصنوعی، میکروالکرتونیک و کوآنتومی درنظر گرفته شده است.

اصلاح ساختار بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اصلاح ساختار بودجه، بیان داشت: اصلاح ساختار بودجه همواره از مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که دولت سیزدهم به‌طور جدی در این موضوع وارد کرده و سندی در شورای عالی هماهنگی سران قوا تدوین شده که امیدواریم با ابلاغ آن گام‌های مهمی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته شود، البته اصلاح ساختار بودجه در قانون برنامه هفتم دیده شده است.

منظور گفت: یکی از اقدامات مهم در اصلاح ساختار بودجه اصلاح مواد ۱۸۱ و ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس در خصوص تصویب دو مرحله شدن بودجه است که نیز گامی مهم در جهت حرکت به سمت کسری بودجه کمتر است؛ همچنین برخی اقدامات دیگر در زمینه اصلاح ساختار بودجه، افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه و کاهش کسری تراز عملیاتی است.

کاهش شکاف درآمدی در دولت سیزدهم

وی در خصوص اقدامات حمایتی از اقشار ضعیف در دولت سیزدهم، بیان کرد: رئیس جمهور شهید همواره دغدغه داشتند که فقر مطلق به صفر برسد و در سه سال گذشته در این جهت اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام دادند. با اقدامات دولت سیزدهم ضریب جینی از ۰.۴ در ابتدای دولت به ۰.۳۸۵ در سال گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: فقط در سال ۱۴۰۱ کمک‌های معیشتی نقدی بین ۶ تا ۸ برابر شد؛ بنابراین تمام دغدغه باید این باشد که با بازتوزیع مناسب و پیوند زدن نظام مالیاتی به نظام حمایتی بتوانیم رفاه عمومی را در جامعه عادلانه تقسیم کنیم؛ درصدد هستیم تا با دریافت مالیات از قشر بیش برخوردار و با بازتوزیع منابع از اقشار ضعیف جامعه حمایت شود تا به سمت تحقق عدالت اجتماعی حرکت کنیم.

منظور تاکید کرد: منابع بودجه عمومی نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۲.۷ درصد بود که در سال ۹۵ این میزان به ۱۹ درصد رسید، اما بعد از سال ۹۵ به تدریج کاهش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۲ این نسبت به ۹.۸ درصد رسیده و برای افزایش این نسبت باید تلاش کنیم، البته بخشی از این کاهش به دلیل کاهش هزینه‌های دولت بوده است

وی ادامه داد:. در کشورهای پیشرفته سهم دولت در تولید ناخالص داخلی بالاتر از ۲۵ درصد است. ما به عنوان دولت مشتاق هستیم بتوانیم منابع مطمئن و پایدار برای دولت فراهم کنیم تا دولت بتواند در بخش‌های مختلف خدمات بهتری را انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان تاکید کرد: امیدواریم دولت چهاردهم نیز فرآیندهای تحولی دولت مردمی را ادامه دهد تا شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد و بهبود معیشت مردم باشیم.

نظر شما