شناسهٔ خبر: 66952155 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

جدال ارتشی ها و باغ گیاهشناسی

خانه دار شدن چند هزار ارتشی معطل چیست؟

تجمع اعتراضی نیرو‌های نظامی برای امور صنفی امری چندان معمول نیست، با این همه سال‌ها بلاتکلیفی چند هزار خانواده ارتشی  در مسیر خانه دارشدن، چندین مرتبه آن‌ها را ناچار کرد که برای پیگیری مسئله تجمعاتی را از جمله در بلوار ارتش و در خیابان خیام شمالی  برگزار کنند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

یک سرهنگ بازنشسته ارتش در گفتگو با آفتاب‌نیوز گفت: متاسفانه پیگیری امور صنفی برای ما نظامی‌ها سخت‌تر از دیگر اقشار است. حتی از گفتن نام خود نیز ابا داریم. چند هزار افسر ارتش طی سال‌ها مبالغی  از حقوقشان کسر می‌شد تا بلکم رویای خانه دار شدن ما محقق شود، این کسر حقوق و مبالغ  و واریز وجه برای برخی ۱۵ تا ۲۰ سال نیز طول کشید، در سال ۹۸ و حتی ۱۴۰۱ نیز وجوه دیگری از ما دریافت شد، در نهایت مقرر شد تا در زمین‌های ارتش واقع در ضلع شمالی باغ گیاهشناسی (چیتگر) برای ما خانه ساخته شود، که به پهنه طبیعت مشهور است، قریب ۵ هزار واحد قرار شد برای ۱۶ هزار سهامدار پروژه خانه سازی ساخته شود، اما این پروژه با دست اندازی و مخالفت برخی از جمله مدیریت باغ گیاه شناسی مواجه شده است.

حامد حقیقی از دیگر متقاضیان ساخت خانه در پروژه خانه سازی پهنه طبیعت به آفتاب‌نیوز گفت: مشکلات این پروژه را خود امیر موسوی و دیگر فرماندهان دلسوزانه پیگیری فرمودند، حتی در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور شهید مطرح شد و ایشان در اینباره قول مساعد دادند، در حالی که پس از سال‌ها چشم انتظاری عملیات این پروژه توسط بنیاد تعاون ارتش شروع شد، یک موسسه خاص به جانبداری از باغ گیاهشناسی شکایت کرد، ظاهر قضیه دغدغه‌های محیط زیستی است.

خانه دار شدن چند هزار ارتشی معطل چیست؟

وی افزود: مثلاً می‌گویند برج‌های که در ضلع شمالی هستند روی باغ سایه می‌اندازند در حالیکه هیچ جسم شمالی نمیتواند بر ضلع جنوبی خود سایه بیاندازد. همچنین مدعی شدند که این خانه‌ها جلوی باد را می‌گیرند، در حالی که باد تهران اصولاً اغلب از مسیر  غرب و جنوب غرب می‌وزد، در ثانی ما در شمال تهران اصلاً کوه داریم. شعبه ۳۷ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تمامی مجوز‌ها را بررسی و در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ به نفع ساخت و ساز ارتش صدور رای کرده، ضمناً کارشناسان این دیوان تمامی دلایل باغ را مردود دانسته و به بی ضرر بودن ساخت و ساز ارتش در پهنه طبیعت تاکید نموده اند. مالکان تاکنون چندین اجتماع بزرگ در مخالفت با امتناع ارتش از اجرای قرارداد فی مابین صورت داده اند که از آن جمله می‌توان به تجمع چندهزارنفری مقابل سالن الماس در بلوار نیروی زمینی مورخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ و نیز تجمع ۲۷ اردیبهشت مقابل ستاد کل نیرو‌های مسلح اشاره نمود. در رای قضایی، خوشبختانه کارشناسان بیت مقام معظم رهبری نیز نظر دلسوزانه و بسیار خوبی به مسئله داشته اند که منجر به صدور دستور رهبری مبنی بر عدم توقف ساخت و ساز در آن موقعیت گردیده است.

یکی دیگر از اعضای پروژه خانه سازی طبیعت به آفتاب‌نیوز گفت: در برخی پیگیری‌های بچه‌های ما، آن‌ها مدعی بودند که رفت و آمد‌های مسئولین به باغ گیاهشناسی وجود دارد و این خانه‌ها اگر به باغ مشرف باشد مشکل امنیتی ایجاد می‌کند، این ادعا خیلی عجیب به نظر می آید، در حالی که نسبتاً دور هم هستیم، سال‌ها است که منتظر خانه دار شدن هستیم.

آفتاب نیوز مدارک مختلف از جمله آراء قضایی را دریافت کرده، اما مستقلاً قادر به تایید یا تکذیب تمام گفته‌های مصاحبه کنندگان نیست، این رسانه همچنین آمادگی دارد، نظرات طرف دیگر ماجرا یعنی مدیریت باغ گیاه شناسی و دیگر معارضین احتمالی را نیز بازتاب دهد. با این همه مشفقانه امیدوار است مسئله صنفی نیرو‌های دلاور ارتش که جان و جوانی خود را برای این کشور گذاشته‌اند با اهتمام مسئولین امر هر چه زودتر برطرف شود.

این متقاضیان پیشتر نیز در کارزاری آنلاین با ۵۲۰۰ امضا خواسته‌های تجمع کنندگان را رسانه‌ای کرده بودند.  

همچنین کارشناسان باغ گیاهشناسی نیز در جلسات اخذ مجوز ساخت و ساز حضور داشته و تاییدیه داده اند.

البته ایراداتی که مدت‌ها بعد از اخذ مجوز توسط کارشناسان باغ گیاهشناسی ابراز گردیده، شامل مواردی مانند مزاحمت برج‌های شمالی در سایه اندازی، کاهش آب و ممانعت از وزش باد شمال به جنوب می‌باشد.

باغ گیاهشناسی به عنوان معارض، بار‌ها مواردی مثل کاهش آب چاه ها، قطع شیب هیدرولیک؛ عدم ورود نزولات آسمانی به منابع آب‌های زیرزمینی را مطرح کرده است.

مثلا در مورد کاهش دبی چاه ها، در یک کیلومتری باغ گیاهشناسی، دریاچه چیتگر را داریم که صدهاهزار مترمکعب آب آن از چاه‌های منطقه تامین می‌شود. یا در مورد قطع شیب هیدرولیکی، این قطع شدگی قبلا توسط اتوبان شهید همدانی انجام شده که عمق کف آن، پایین‌تر از پی برج‌های پهنه D یا همان طبیعت هست، بنابراین اگر قرار بر جلوگیری از حرکت آب از بالادست به پایین دست باشد، بزرگراه شهید همدانی مانع از آن گردیده و نه پی برج ها. وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مالک باغ گیاهشناسی به بچه‌های ارتش سهیم در پروژه خانه سازی همجوار خود پیشنهاد زمین معوض داده که البته مورد پذیرش آن‌ها نیست، زیرا به گفته آن‌ها ارزش این زمین معوض بسیار کمتر از زمین‌های خود ارتش است. همچنین تغییر در نقشه اصلی نمی تواند استانداردهای معماری و شهرسازی و حفظ سرانه ها را کسب و حقوق مالکین را تضمین نماید.

نظر شما