شناسهٔ خبر: 66945794 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان:

دوره آموزشي سواد سلامت و تغذيه سالم ويژه سفيران سلامت جامعه کار و توليد استان برگزار شد

صاحب‌خبر -
دوره آموزشي سواد سلامت و تغذيه سالم ويژه سفيران سلامت جامعه کار و توليد استان برگزار شد
خبرگزاری آریا_ دوره آموزشی سواد سلامت و تغذیه سالم به همّت معاونت اجتماعی اداره کل، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و با حضور جمعی از کارشناسان بهداشت حرفه ای و مسئولین کانون یاریگران کار و تولید  با تدریس کارشناس ارشد اِرگونومی کارشناس ارشد علوم تغذیه مرکزبهداشت سنندج در سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا از کردستان؛نسرین ویسانی مدیر اجتماعی اداره کل با تشریح برنامه های آموزشی در سطح کارگاه ها و کارخانجات تولیدی استان را مهم ارزیلابی کرد و افزود: هدف از آموزش این سفیران استفاده از پتانسیل کارشناسان بهداشت حرفه ای و بهگران در آموزشهای مورد نظر میباشد.
 مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار داشت: در این دوره در خصوص سواد سلامت اختلالات اِرگونومی و تغذیه سالم به عنوان یکی از موضوعات مهم برای ارتقای سطح سلامت کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی و صنعتی آموزش داده خواهد شد.
 در ادامه رامین مرادی مدرس دوره ارگونومی گفت: ارگونومی یا ارگونومیک علم طراحی محل کار است. یک فضای اداری ارگونومیک به گونه‌ای طراحی می‌شود که کارکنان راحت باشند و در معرض انواع آسیب‌دیدگی قرار نگیرند به بیانی دیگر ما می‌توانیم ارگونومی را به عنوان علمی برای طراحی محل کار به روشی کارآمدتر در به حداقل رساندن فشار، صدمات و حوادث تعریف کنیم.
 کارشناس ارشد ارگونومی مرکز بهداشت سنندج اظهار داشت: نشستن برای ساعت‌های طولانی، بدن را تحت فشار قرار می‌دهد و می‌تواند باعث اختلالات اسکلتی عضلانی (MSD) و سایر مشکلات شود.
وی عنوان کرد:بروز مداوم این مشکلات می‌تواند باعث بهره‌وری کم، افزایش غیبت، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های بهداشتی کارگران و کارمندان واحدهای تولیدی و کارگاهی شود.
مرادی افزود:تحقیقات نشان داده‌اند که برنامه‌های موثر و موفق برای اجرای اصول ارگونومی در محیط کار می‌توانند فراوانی بروز MSDها را کاهش دهند،  بنابراین، در نظر گرفتن اهمیت ارگونومی در محیط کار برای به حداقل رساندن خطرات با انجام کارشناسی‌های لازم بسیار مهم است.
در ادامه دوره آموزشی در بحث تغذیه سالم، الهام بازشاهی گفت:تغذیه سالم یکی از مهم ترین و شاید اساسی ترین راه های رسیدن به سلامت جسم و روان است.
بازشاهی اظهار داشت:داشتن تغذیه مناسب به طول عمر و سلامت جسمی و روحی افراد کمک زیادی می کند. علم تغذیه افراد را در رسیدن به یک تغذیه مناسب یاری می کن، در واقع تغذیه صحیح به معنای رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است.
کارشناس ارشد علوم تغذیه مرکز بهداشت سنندج افزود: تعادل و تنوع غذایی سبب می شود تمامی درشت مغذی ها و ریزمغذی های مورد نیاز جهت تأمین انرژی مصرفی جهت فعالیت های بدن، واکنش های شیمیایی و همچنین رشد و نمو و ترمیم بافت ها به میزان کافی در اختیار بدن قرار گیرد.
 وی همچنین یادآور شد: تغذیه مناسب به معنای حذف غذاهای مورد علاقه‌ و یا ایجاد محدودیت‌های غذایی نیست؛  بلکه در واقع باید یک برنامه غذایی مناسب داشت تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نماید.
 تغذیه مناسب می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های‌ قلبی و عروقی، سرطان‌ها و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین خلق و خو را بهبود بخشیده و به افزایش عمر کمک می‌کند.
گفتنی است در پایان این دوره برای فرگیران گواهینامه آموزشی صادر گردید.

نظر شما