شناسهٔ خبر: 66893170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیش از ۲۰۰ قلاده سگ گله و نگهبان در اشکذر واکسینه می‌شوند

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر از مبارزه و پیشگیری از بیماری هاری به وسیله واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

بیش از ۲۰۰ قلاده سگ گله و نگهبان در اشکذر واکسینه می‌شوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، نیک بین، بیماری هاری را یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان عنوان کرد و گفت: هاری توسط ویروسی ایجاد می‌شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است که سگ‌ها، گربه‌ها و حیوانات وحشی مانند راسو‌ها، راکون‌ها وخفاش‌ها می‌توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.

وی افزود: بیماری در حیوان به دو فرم خاموش و خشمگین ظاهر می‌شود. در فرم خاموش حیوان فلج شده و گوشه گیر می‌شود، اما در فرم خشمگین حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات و انسان حمله ور می‌شود. حیوان هار علائمی از قبیل تغییر رفتار ناگهانی، ترشح شدید بزاق، عدم توانائی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را نشان می‌دهد.

نیک بین ادامه داد: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان ناقل عفونت هاری به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه (۱۰۰ درصد) کشنده است.

رئیس دامپزشکی اشکذر با تأکید بر اهمیت اقدامات پیشگیری در این بیماری بیان کرد: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و گله و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری است.

وی با بیان اینکه از مهمترین و مؤثرترین راه‌پیشگیری و کنترل این بیماری، مایه‌کوبی سالیانه سگ‌ها است، گفت: واکسیناسیون تمامی سگ‌های مشمول این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد که پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح بیش از ۲۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری در شهرستان اشکذرواکسینه شوند.

نیک بین خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به نگهداری سگ و گربه می‌کنند هرچه سریع‌تر، جهت پیشگیری از بیماری هاری و حفظ سلامت خود و اطرافیان نسبت به واکسیناسیون هاری حیوان خود اقدام کنند.

وی بیان داشت: با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری هاری از مردم در روستا‌ها خواهشمندیم برای واکسیناسیون سگ‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند و در صورتی که مورد گزش سگ قرار گرفتند سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم شست وشو، ضدعفونی، واکسن و سرم هاری تزریق شود.

نظر شما