شناسهٔ خبر: 66876732 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستاورد‌های ۳۲ ماه خدمت در حوزه تجارت خارجی

خبرگزاری صدا و سیما

تجارت خارجی کشورمان در ۳۲ ماه خدمت آیت الله رئیسی (از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۳) بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بود.

صاحب‌خبر -

دستاورد‌های ۳۲ ماه خدمت در حوزه تجارت خارجی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دولت سیزدهم به ریاست جمهوری آیت الله رئیسی در طول ۳۲ ماه خدمت خود (از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۳) در حوزه تجارت خارجی کارنامه موفقی داشت. حجم تجارت خارجی کشورمان در مدت ۲ سال ۸ ماه از فعالیت دولت آیت الله رئیسی از حدود ۷۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۱۵۳ میلیارد دلار در پایان سال ۱۴۰۲ رسید. بررسی آمار گمرک نشان میدهد، در سال ۱۴۰۰ صادرات کشور با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ به ۴۸ میلیارد دلار و واردات هم با افزایش ۳۶ درصدی به بیش از ۵۳ میلیارد دلار رسیده است.

دستاورد‌های ۳۲ ماه خدمت در حوزه تجارت خارجی

صادرات کالا‌های غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ نیز با افزایش نزدیک ۱۰ درصدی نسبت به سال قبلش ۵۳ میلیارد دلار بوده و واردات کشور هم در این سال با افزایش ۱۳ درصدی ۵۹ میلیارد دلار ثبت شده است. همچنین در سال گذشته صادرات کشور با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی با افزایش ۵۸ درصدی به سال قبلش حدود ۸۷ میلیارد دلار و واردات با افزایش ۱۰ درصدی به بیش از ۶۶ میلیارد دلار رسیده است.

دستاورد‌های ۳۲ ماه خدمت در حوزه تجارت خارجی

آنچه آمار گمرک حکایت می‌کند، در ۳۲ ماه خدمت دولت رئیس جمهور شهید (شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳) نزدیک ۳۴۷ تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا از کشور صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه دولت دوازدهم (شهریور ۱۳۹۶ تا فروردین ۱۳۹۹) از نظر ارزش ۱۷/۱۹ درصد و از لحاظ وزن ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

دستاورد‌های ۳۲ ماه خدمت در حوزه تجارت خارجی


این موفقیت‌ها تنها به حوزه آمار و ارقام حجم تجارت خارجی محدود نمی‌شود، بلکه دولت رئیس جمهور شهید دستاورد‌هایی هم در پیوستن به برخی سازمان‌های اقتصادی بین المللی و امضای قرارداد‌های تجارت آزاد و ترجیحی با تعدادی از کشور‌های جهان داشت. از مهمترین موفقیت‌های دولت آیت الله رئیسی در پیوستن به سازمان‌های اقتصادی بین المللی، پیوستن کشورمان به سازمان همکاری‌های شانگهای بود که در شهریور ۱۴۰۰ و با حضور ایشان در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان کلید خورد، و در نهایت ۱۳ تیر ۱۴۰۲ عضویت رسمی و دائم کشورمان در این سازمان اعلام شد. پس از تحقق عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، پیوستن به گروه بریکس در دستور کار دولت آیت الله رئیسی قرار گرفت و شهریور ۱۴۰۲ درخواست عضویت ایران در این گروه پذیرفته شد و این عضویت دی ماه پارسال رسمیت یافت.

 

<div id="video-display-embed-code_11157694"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4244821/11157694?width=700&height=350"></script></div>


از دیگر موفقیت دولت رئیس جمهور شهید در حوزه تجارت خارجی، امضای نخستین توافقنامه تجارت آزاد همزمان کشورمان با پنج کشور، تحت عنوان اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی ۱۴۰۲ بود. بر اساس این توافقنامه تعرفه ۸۷ درصد کالا‌های تجاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر خواهد شد.

دستاورد‌های ۳۲ ماه خدمت در حوزه تجارت خارجی


در سفر اردیبهشت سال گذشته رئیس جمهور به سوریه توافقنامه تجارت آزاد با این کشور احیا شد. این توافقنامه اگرچه در سال ۸۹ بین مقامات ایران و سوریه امضا شده، اما به دلایلی غیرفعال بود.

<div id="video-display-embed-code_11157693"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4244821/11157693?width=700&height=300"></script></div>

 

امضای توافق تجارت ترجیحی با اندونزی در خرداد سال ۱۴۰۲، توافق تجارت ترجیحی با ازبکستان در بهمن ۱۴۰۲ و پیگیری مذاکرات تجارت آزاد با کشور‌های پاکستان، ونزوئلا و کوبا از دیگر تلاش‌های دولت آقای رئیسی برای توسعه تجارت کشور بود. در دولت سیزدهم تلاش‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشور‌های مختلف انجام شد ولی از منظر رئیس جمهور شهید این توافقات ابتدای کار است.


<div id="video-display-embed-code_11157695"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4244821/11157695?width=700&height=300"></script></div>

 

نظر شما