شناسهٔ خبر: 66858173 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک کارشناس خودرو در گفتگو با ایلنا:

تخصیص نادرست ارز منجر به افت تولید شده است

یک کارشناس خودرو در گفتگو با ایلنا: یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص رقم پیش بینی شده ی تولید خودرو گفت: طبیعتاً به رقم پیش بینی شده ۱.۵ میلیون نخواهیم رسید، چرا که مشکلات تامینی مواد اولیه همچنان وجود دارد و آن هم به دلیل مشکلات ارزی است.

صاحب‌خبر -

 حسین رحیمی نژاد، کارشناس حوزه صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افت ۲۱ درصدی تولید خودرو در فروردین ماه۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته گفت:این میزان افت تولید چندان قابل توجه نیست اما تعطیلات هفده روزه ی فروردین ماه امسال در مقایسه با تعطیلات سیزده روزه ی پارسال می تواند عامل این افت جزئی میزان تولیدات باشد.

او همچنین در خصوص رقم پیش بینی شده ی تولید خودرو گفت: طبیعتاً به رقم پیش بینی شده ۱.۵ میلیون تولید خودرو نخواهیم رسید چرا که مشکلات تامینی مواد اولیه همچنان وجود دارد و آن هم به دلیل مشکلات ارزی است.

رحیمی نژاد تصریح کرد: البته یک سری از قطعات خودروها از خارج از کشور وارد کشور می شوند که گاهی از سوی خود خودروسازان است و گاهی توسط قطعه سازها این قطعات وارد می شوند، از طرفی با توجه به مشکل ارزی که وجود دارد و تخصیص ارزی که قطره چکانی است تخصیص ها با تاخیر انجام می شود یا بسیار ناکافی هستند.

رحیمی نژاد در ادامه افزود: یک اتفاق ناخوشایندی  که امسال در سهمیه ارزی رخ داده است، سهم بسیار زیادی است که به دو شرکت واردکننده خودرو داده شده و از سوی دیگر دو شرکت ایران خودرو و سایپا با مشکل تامین ارز مواجه هستند که این مساله به تولید کنندگان آسیب رسانده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در واقع به جای اینکه ارز بیشتری به تولید کننده تخصیص داده شود به وارد کننده داده شده که این حرکت نادرست است و منجر به افت تولید شده است، در حال حاضر یکی از این  شرکتهای واردکننده حدودا ۲ میلیارد دلار و دیگری حدودا  ۱ میلیارد دلار ارز دارند، در صورتی که شرکت سایپا که یک تولید کننده است ۳۰۰ میلیون دلار ارز دارد که در مقایسه می توان گفت که یک وارد کننده تقریبا ۶ تا ۷ برابر سایپای خودروساز سهم ارز  و ۷ تا ۸ برابر ایران خودرو ارز دارد که بسیار اشتباه است و در نتیجه این بی انصافی در تخصیص ارز منجر به افت تولید و مشکلات دیگر در این بازار شده است.

انتهای پیام/

نظر شما