شناسهٔ خبر: 66798049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

یادداشت*

رویداد جام رسانه‌ای امید، ۳۶ ساعتِ سَرکاری

شاهرود_ نخستین رویداد جام رسانه امید، محلی برای انعکاس پیشرفت ایران به همت سازمان بسیج رسانه کشور در تهران در دو روز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

رویداد جام رسانه‌ای امید، ۳۶ ساعتِ سَرکاریبه گزارش خبرنگار بسیج، نخستین دوره جام رسانه‌ای امید به ابتکار و همت سازمان بسیج رسانه سال گذشته بصورت استانی در استان سمنان به همت سازمان بسیج رسانه و همکاری سایر نهاد‌های متولی استان برگزار شد.
در مسابقات استانی این جام رسانه‌ای ۲۹ تیم شرکت کردند که با برنامه ریزی دقیق از چندین کارخانه توسط تیم‌ها بازدید و تولید محتوا انجام و به عنوان پشتوانه‌ای برای حضور در مرحله نهایی استانی استفاده شد.
مرحله استانی این جام در استان سمنان به مدت یک روز با حضور صنعتگران و مسوولان صنعتی و فناوری استان برگزار و تیم‌ها اقدام به تولید محتوا و نشر نمودند که در اختتامیه اولین جام رسانه‌ای امید در استان سمنان با ابتکار سازمان بسیج رسانه به همه تیم‌ها لوح تقدیر تندیس یادبود و با هدایای نقدی و با توجه به کارکرد تیم ها از آن‌ها تقدیر شد.
این ذهنیت استانی در تیم‌های استان سمنان با حضور در اولین اختتامیه جام رسانه‌ای امید کشور در دانشگاه انقلاب اسلامی در ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار شد نیز وجود داشت که دست اندرکاران برگزاری این جام کشوری حتما لااقل از همه تیم‌های حاضر تقدیر و یادبود این جام را به تیم‌ها اهدا می‌کنند.
در روز اول این رویداد رسانه‌ای که با برخی ناهماهنگی‌ها نیز همراه بود که از یک همایش ملی بَعید به نظر می‌رسید، قریب به ۱۵ نفر سخنرانی انجام که بیشتر در خصوص پیشرفت‌های کشور و امید آفرینی در بخش خصوصی و نیمه دولتی و دولتی کشور بود و مرتضی کارآموزیان مسؤول سازمان بسیج رسانه در افتتاحیه این رویداد کشوری روایت جام رسانه امید با هدف امید آفرینی را تاکید و حضور منتخبین رویداد جام رسانه امید استان‌ها را عنوان کرد تا تمرین بزرگترین لیگ تولید و انتشار امیدبخش کشور و بی نظیر در دنیا با ارائه‌های محتوا امیدآفرین و تولید و انتشار محتوا اثربخش در پلتفرم‌ها و بخش‌های مختلف رسانه را اجرا نمایند و تاکید کرد که از برگزیدگان در ۱۷ مرداد روز خبرنگار تجلیل به عمل خواهد آمد.
اما در روز دوم رویداد که قرار بود ۶ مدیر شرکت فناور و تولید کننده سخن بگویند محصور به دو شرکت آن هم دولتی شد که یکی از این دو مدیرعامل، به علت تأخیر مسوولان، برای ارائه پیشرفت‌ها دو بار سخن گفت که در نوع خود جالب توجه بود.
در این روز نیز مرتضی کارآموزیان مسؤول سازمان بسیج رسانه به سخنرانی در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانده کل سپاه و رئیس سازمان بسیج مستضعفین پرداخت و با بیان اینکه ۲۷ استان جام رسانه‌ای امید را برگزار و ۲۶ هزار رسانه و انسان رسانه را با جام رسانه‌ای امید همراه کرده و تولید محتوا از پیشرفت‌های کشور انجام شده است، گفت: جام رسانه‌ای امید با کلید واژه رسانه امید و پیشرفت ایران انجام و ۱۷ شرکت و کارخانه حاضر و تولید محتوا انجام داده اند.
وی تاکید کرد: امیدآفرینی باید تبدیل کننده ذائقه مخاطبین از تهدید به فرصت محوری و خبر‌های خوش و تبیین دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی شود.
کارآموزیان درخواست کرد که این مسابقات برای تولید محتوا تداوم یابد تا در تولید و انتشار اثرگذار بتوانند گروه‌ها بهتر کار کنند.
اما با توجه به تمام مشکلات و مخاطراتی که همه گروه‌ها با آن در این اولین دوره آن هم در پایتخت بویژه سرعت پایین اینترنت که در این رویداد بسیار حائز اهمیت بود، داوری‌ها برگزار و از تیم‌های تولید محتوا و انتشار در سطح استان‌ها و خبرگزاری‌ها و بین المللی تجلیل به عمل آمد و همه گروه‌ها سردرگم شدند که چه شد که اول قرار بود داوری چند روز امتداد یابد، اما ظرف ۲۴ ساعت و با توجه به ۳۶ ساعته بودن جام داوری‌ها انجام و نفراتی معرفی شدند که باعث دلخوری کل استان‌ها و شرکت کنندکان شد که چرا اینگونه باید این برنامه اجرا شود؟!
اگر رسانه باید امید آفرین باشد اول باید امید در خود رسانه زنده باشد و برگزاری رقابت‌های سالم و درست درون سازمانی انجام و بعد امید در جامعه تداوم پیدا کند که با توجه به روند برگزاری این جام ناامیدی در گروه‌ها ریشه کرد و جالب اینکه برگزار کنندکان نیز توجهی بدان نداشته و فقط خواستند پُزی بدهند و اقتداری انجام و تمام...
رسانه سیاه لشکر نیست که برای اجرای هدفی مقدس برای آن استفاده شود و بعد هم هیچ...
باید دانست که امید از رسانه‌ای که سرلشکر سلامی آن را (در میدان نقش اول است و اعتراف می‌کنم آنچه شما انجام می‌دهید از ما بزرگتر است و شما در کنار ما قدرت اضافه می‌کند و شما می‌توانید روایت‌های دل انگیز بسازید و جامعه را روی خط تحرک و روحیه و نشاط قرار دهید.) با امیدی که شما دست اندرکاران در اولین رویداد جام رسانه امید ایجاد کردید بسیار فاصله دارد
چرا که برای ما این ۳۶ ساعت ماراتن سنگین خسته کننده چیزی جز سَرکار بودن و سیاهی لشکری نبود.
امیدوارم که واقعیت‌ها و حقایق دیده نشده در این رویداد را مسوولان برگزار و پشتیبانی کننده ببینند و بدانند رسانه در دورترین نقاط کشور هم اثرگذار است و نیاز نیست در تهران بیاید و از مدیران کشوری گفتگو گرفته و نشر دهد هر چند این مدیران، چون مدیر هستند دسترسی به آن‌ها برای گفتگو و گزارش سخت است، اما ما مدیران جهادی و کارآمد در استان‌ها و شهرستان‌ها بسیارند که در اعتلای کشور آن‌ها سهم ارزنده‌ای دارند و برای همین است که رهبری اقتصاد مقاومتی و مشارکت مردم در جهش تولید را تاکید دارند.

*علی عامری-فعال و کارشناس رسانه

نظر شما