شناسهٔ خبر: 66797748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کدام پرنده بالگرد رئیس جمهور را پیدا کرد؟

برخلاف اظهارات رئیس سازمان هلال احمر که گفته بود هیچ کشور خارجی در عملیات جست و جو کمک نکرده، در اطلاعیه ستاد کل جانب انصاف رعایت و از همکاری ترکیه در عملیات جست و جو به طور ویژه تشکر شده است.

صاحب‌خبر -

در پی ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان در آذربایجان شرقی، پهپاد آکینجی ترکیه به منطقه آمده و ساعاتی را به عملیات جست و جو پرداخت و سپس به ترکیه بازگشت.

به گزارش عصرایران، بعد از پیدا شدن لاشه بالگرد، رئیس جمعیت هلال احمر ایران در گفت و گو با صدا و سیما صراحتاً گفت: هیچ کمک خارجی نداشتیم؛ این‌هایی می‌گویند کمک خارجی انجام شده، در حد شایعه بود. «پهپاد جمعیت هلال احمر» برای اولین بار لاشه بالگرد را رویت کرد.

در حالی که کولیوند گفته بود پهپاد هلال احمر بالگرد را پیدا کرده است، ترک‌ها نیز از آن سو، تصریح کردند که پهپاد بایراکتار آکینجی ترکیه بود که توانست مختصات دقیق محل سقوط را بیابد.

سلجوق بایراکتار، رئیس هیات مدیره شرکت بایکار (تولید کننده پهپاد) در این باره گفت: ابتدا یک فروند پهپاد آکینجی مسلح که در حال اجرای ماموریت دیگری بود به سمت ایران پرواز کرد اما باعدم موافقت طرف ایرانی یک پهپاد غیرمسلح دیگر به ایران اعزام شد و در منطقه‌ای صعب العبور و با پرواز از درون دره‌ها موفق به اجرای ماموریت شد. به دلیل دور بودن محل پرواز، برای اجرای عملیات از ماهواره‌های تُرکست نیز استفاده شد.

همچنین شبکه TRTترکیه نیز با انتشار این اینفوگرافی مراحل عملیات آکینجی را چنین توضیح داد:

ساعت ۲۰ - درخواست ایران از ترکیه برای اعزام پهپاد دید در شب
۲۲:۲۰ - موافقت رئیس جمهور ترکیه برای پرواز خارجی پهپاد
۲۳:۳۰ - حرکت پهپاد آکینجی به سمت ایران
۰۰:۴۵ - رسیدن پهپاد به منطقه و آغاز عملیات جست و جو
۰۲:۳۶ - یافتن محل سقوط بالگرد و اعلام مختصات محل به طرف ایرانی
۴۵:۰۶ - بازگشت بعد از عملیات موفقیت‌آمیز

اما در نهایت ستاد کل نیروهای مسح جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای ماجرا را چنین روایت کرد که در زمان حادثه پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» - که قادر به تشخیص نقاطِ زیر ابرهای فشرده است - برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند بودند و فاصله‌ای طولانی با محل سقوط بالگرد داشتند.

در اطلاعیه آمده است: در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت.

نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و «پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح» که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

البته برخلاف اظهارات رئیس سازمان هلال احمر که گفته بود هیچ کشور خارجی در عملیات جست و جو کمک نکرده، در اطلاعیه ستاد کل جانب انصاف رعایت و از همکاری ترکیه در عملیات جست و جو به طور ویژه تشکر شده است.

نظر شما