شناسهٔ خبر: 66797669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خراسان شمالی ؛

امضای قرارداد خشک کردن پیله در کلاته بهار راز وجرگلان

خبرگزاری صدا و سیما

مدیر عامل شرکت صنعت آفرینان امداد کشور در سفر به شهرستان رازو جرگلان قرار داد خشک کردن پیله‌تر بین کمیته امداد خراسان شمالی با این شرکت را امضاء کرد.

صاحب‌خبر -

امضای قرارداد خشک کردن پیله در کلاته بهار راز وجرگلان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: به‌موجب این قرارداد پیله‌تر خریداری شده توسط این شرکت در کارگاه پیله خشک کنی روستای کلاته بهار خشک می‌شود و برای ابریشم کشتی به استان گیلان و سومعه سرا ارسال می‌شود.
مجید الهی راد گفت: احداث کارگاه پیله خشک کنی در این منطقه از مصوبات سفر رهبری به استان در سال ۹۲ است که راه اندازی آن و تکمیل زنجیره تولید توانسته کمک شایانی به نوغانداران باشد.
خودکفایی نیازمندان دغدغه رئیس‌جمهور شهید
مدیرکل کمیته امداد استان در ادامه با اشاره به اینکه تولید و ایجاد فرصت شغلی برای نیازمندان از دغدغه‌های رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی بود، گفت: به مدت چهار سال است که کمیته امداد برای ارتقای صنعت نوغانداری در شهرستان‌های مختلف استان به ویژه رازو جرگلان و مانه و سملقان تلاش‌های مؤثری انجام داده است.
وی افزود: از اسفند ماه سال گذشته در ۱۲ نقطه از استان کلاس‌های آموزشی برای ۶۷۰ نفر از مددجویان فعال در صنعت نوغانداری برگزار شده و علاوه بر آن دستگاه رطوبت سنج دراختیار آنها قرار گرفته است.
پیش بینی تولید ۳۰ تن پلیه‌تر توسط مددجویان
مدیر کل کمیته امداد استان بابیان اینکه امسال هزارو ۵۳۰ جعبه تخم نوغان در اختیار مددجویان زیر پوشش این نهاد قرار گرفته؛ گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳۰ تن پیله‌تر تولید شود.
الهی راد همچنین به تولید کنندگان اطمینان داد که پیله‌تر به صورت تضمینی ازسوی شرکت صنعت آفرینان امداد کشور خریدار شود تا از بابت فروش محصول دغدغه‌ای نداشته باشند.
خراسان شمالی در تولید پیله‌تر کرم ابریشم در کشور رتبه سوم و در بهره وری رتبه اول را دارد، میانگین تولید پیله‌تر ابریشم در خراسان شمالی ۴۲.۵ کیلوگرم و میانگین کشوری ۳۷.۵ است که استان در این زمینه پنج کیلوگرم از متوسط کشور بالاتر است.
سه هزار و ۸۱۲ نفر از اهالی خراسان شمالی در نوغان داری مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما