شناسهٔ خبر: 66796076 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

«اوپنهایمر هوش مصنوعی» از جا ماندن هوش انسان می‌گوید

پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی معتقد است که این فناوری به‌زودی از هوش انسانی فراتر خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

جفری‌ هینتون، دانشمند علوم کامپیوتر و یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی، می‌گوید شانس اینکه هوش‌ مصنوعی کنترل جهان را در دست بگیرد بسیار بالا است؛ او همچنین درباره‌ی اینکه انسان در توسعه‌ی هوش‌مصنوعی جوانب احتیاط را رعایت نکند، احساس نگرانی می‌کند.

به گزارش زومیت، هینتون در مصاحبه با بی‌بی‌سی مدعی شد که ایده‌ی پیشی گرفتن هوش‌ مصنوعی از هوش‌ انسانی امری اجتناب‌ناپذیر است. او می‌گوید تعداد بسیار کمی از کارشناسان در این مورد تردید دارند؛ اما اگر حدس کارشناسان درست باشد، چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

جفری هینتون در سال ۲۰۲۳ از سمت خود در گوگل استعفا داد و عنوان کرد که از تحقیقاتش در زمینه‌ی توسعه‌ی هوش‌ مصنوعی احساس پشیمانی می‌کند. او خود را اوپنهایمر صنعت هوش‌ مصنوعی می‌داند و نسبت به خطرات ناشی از این فناوری هشداری جدی داده است.

هینتون می‌گوید باید در مورد توسعه‌ی هوش‌ مصنوعی محتاط باشیم و این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

یکی دیگر از نگرانی‌های هینتون، کاربردهای نظامی است؛ هینتون در مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی گفت: «من نگران هستم که زمانی هوش‌های مصنوعی بتوانند به‌طور مستقل تصمیم بگیرند و مردم را بکشند.»

پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی همچنین نگران است این فناوری مشاغل عادی را تصاحب کند. هینتون می‌گوید با وجود هوش‌ مصنوعی، بهره‌وری افزایش می‌یابد اما دستاوردهای مالی به‌طور نامتناسب به جیب افراد ثروتمند می‌رود، نه کسانی که شغلشان توسط هوش مصنوعی تصاحب می‌شود.

نظر شما