شناسهٔ خبر: 66794830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ایجاد موزه‌های خصوصی در استان کرمان را دنبال می‌کنیم

معاون میراث فرهنگی استان کرمان گفت: مردمی‌سازی میراث فرهنگی که از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی است و ایجاد موزه‌های خصوصی در استان کرمان را دنبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

محسن موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که در کنار توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی هم داشته باشیم، اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان برنامه‌‌های خوب و مفصلی در این حوزه دارند.

وی اشاره به اینکه میراث فرهنگی نقش عمده‌ای در آشنا کردن مردم با فرهنگ و تاریخ خودشان دارد، افزود: ما زمانی می‌توانیم پیشرفت و توسعه پایداری داشته باشیم که با گذشته خودمان آشنا باشیم، جایگاه خود را در تاریخ بدانیم و ریشه‌های خودمان را بشناسیم تا با این شناخت برای آینده آماده شویم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه آشنایی با پیشینه تاریخی سرزمین و کشورمان از نظر فرهنگی به ما اعتماد به نفس می‌دهد، ادامه داد: آشنایی با تاریخ کشورمان کمک می‌کند که بتوانیم پشتوانه خوبی برای رشد و پیشرفت کشور در همه زمینه‌ها و جنبه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه موزه‌ها در واقع پنجره‌ای رو به گذشته و تاریخ ما هستند، گفت: هر موزه جرقه‌ای است در ذهن بازدیدکنندگان برای اینکه تاریخ، فرهنگ و پیشینه سرزمین خود را بیشتر و بهتر بشناسند.

موحدی با اشاره به اینکه 29 اردیبهشت‌ماه همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی مراسم رونمایی از اشیا باستانی برگشتی از موزه ملی ایران در موزه باستان‌شناسی باغ هرندی کرمان را داشتیم، گفت: برخی از این آثار و اشیای تاریخی، آثار استردادی به کشور هستند.

وی با بیان اینکه این اشیا باستانی در حفاری‌های غیرمجاز دهه‌های هفتاد و هشتاد در منطقه تمدنی جیرفت به‌طور قاچاق از کشور خارج شده بودند، افزود: با پیگیری‌های حقوقی در عرصه بین‌الملل این اشیا به کشور بازگشتند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان در همه دوره‌های تاریخی صاحب تمدن بوده است و ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد، بیان کرد: کرمان جزو اولین نقاطی است که شهرنشینی در آن ایجاد شده و رونق گرفته است.

وی با بیان اینکه بالغ بر 30 موزه در استان کرمان داریم که حدود 20 موزه در تملک میراث فرهنگی و 10 موزه در تملک بخش خصوصی و دیگر نهادها است، گفت: مردمی‌سازی میراث فرهنگی که از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و در این راستا ایجاد موزه‌های خصوصی در استان کرمان را دنبال می‌کنیم.

موحدی با بیان اینکه تمام دوستداران تاریخ و فرهنگ و تمام کسانی که مجموعه‌های با ارزشی دارند می‌توانند در راه‌اندازی موزه‌های خصوصی مشارکت داشته باشند و مجوز بگیرند، ادامه داد: میراث فرهنگی استان کرمان نیز نسبت به ارائه طرح محتوایی متقاضیان را راهنمایی می‌کند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: هر موزه می‌تواند یک مکان آموزشی برای همه گردشگران، بازدیدکنندگان، دانش‌آموزان و همه اقشار جامعه است و می‌تواند در آنها ایجاد انگیزه کند که تاریخ خود را بهتر بشناسند.

انتهای پیام/511/

نظر شما