شناسهٔ خبر: 66792924 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ایبنا گزارش می‌دهد؛

توسعه فرهنگ کتابخوانی؛ دغدغه فرهنگی رئیس‌جمهور شهید

رئیس جمهور شهید راه خدمت در راه اعتلای فرهنگ ازجمله توسعه کتابخانه‌های عمومی، دسترسی مردم به کتاب، افتتاح کتابخانه‌های مرکزی و توسعه کتابخانه‌های سیار قدم‌های ماندگار برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با فقدان شهادت‌گونه سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس دولت سیزدهم، بررسی عملکرد و رویکردهای وی، به بخش مهمی از برنامه‌های اصلی رسانه در تولید محتوا تبدیل شده است؛ بنابراین با محوریت «کتاب و کتابخوانی» و تمرکز بر سخنان وی در دیدار سالانه با کتابداران، تاکید می‌شود، رئیس جمهور شهید، بر امر توسعه فرهنگ مطالعه و ترویج کتابخوانی رویکرد عملگرایی داشتند؛ به‌ویژه اینکه در سفرهای استانی، افتتاح یا تخصیص اعتبار برای تجهیز و تکمیل طرح‌های عمرانی کتابخانه‌های نیمه‌تمام از مصادیق آن‌ها است.

۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ بود که رئیس جمهور شهید در مراسم پاسداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تالار وحدت، یکی از شاخص‌های مهم فرهنگ هر جامعه را مسئله کتاب و کتابخوانی معرفی کرد و گفت: «وزارت ارشاد گسترش کتابخانه‌های عمومی و دسترسی آسان به کتاب را دستور کار قرار بدهد.»

«شهید جمهور» در این مراسم تاکید کرد: «برخی تصورشان این است که کتابداری یک امری است که به چند نفر کاری را محول کنند، اسم کتاب‌ها را یاد بدهند، تا آن‌ها بتوانند این‌ها - کتاب‌ها - را در قفسه‌های خاص بگذارند، و موضوع‌بندی کنند؛ این‌طور نیست. کتابداری دانش بسیار مهم و قابل توجهی است.» در پی حضور رئیس جمهور شهید در مراسم روز کتاب کتابخوانی و کتابدار در سال ۱۴۰۱؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، پیشنهادهایی درباره تحقق راهکارهای دسترسی آسان به کتاب و حل مشکلات معیشتی کتابداران با کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه داد.

براساس دستور رئیس‌جمهور شهید در هفتم آذرماه سال گذشته، دستگاه‌های ذیربط ازجمله سازمان برنامه و بودجه، ملزم به همکاری برای رفع مشکلات کتابداران و همچنین دسترسی آسان به کتاب در سبد خانوار شدند؛ همچنین سازمان برنامه و بودجه موظف شد، نسبت به رفع موقتی مشکل معیشت کتابداران در چارچوب ضوابط، بودجه اعتباری لازم را اختصاص بدهد. بخش دیگری از دستور «شهید راه خدمت» به کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها اختصاص داشت. براساس همین دستور، سازمان برنامه و بودجه ملزم شد اعتبارات لازم را برای تکمیل کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها تخصیص دهد.

رئیس‌جمهور مردمی در بخش دیگری از دستور خود، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش را برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های این نهاد، ملزم به انعقاد تفاهم‌نامه با هدف استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های نهاد، دسترسی آسان به کتاب ازسوی دانش‌آموزان و ایجاد زنگ مطالعه در مدارس کرد. اقدامات لازم برای واگذاری کتابخانه‌های عمومی به ظرفیت‌های مردمی در قالب قراردادهای بلندمدت با هدف تحقق امر مردمی‌سازی و کاهش هزینه‌های دولت از دیگر دستورات رئیس‌جمهور در این زمینه بود.

در ابتدای آذرماه سال گذشته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت، از دستور رئیس‌جمهور شهید برای اتمام همه طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی کتابخانه‌های سراسر کشور و تامین اعتبار ازسوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد. بنا به‌گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۵۰۰ طرح ناتمام در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد که از میان این طرح‌ها، حدود ۱۰۰ پروژه بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.‌ براساس مصوبات جلسه کارگروه کاغذ و نشر که ۲۰ اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه کتاب تهران با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، بر اتمام ۱۰۰ پروژه کتابخانه‌ای از میان ۳۱۵ طرح نیمه‌تمام در کشور تا پایان دولت سیزدهم تاکید شد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۱۷ آبان‌ماه سال گذشته و در آستانه هفته کتاب گفت: «با توجه به دستور رئیس جمهور و پیگیری وزیر محترم فرهنگ و با تصویب هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، موضوع ۱۵ درصد باقیمانده افزایش فوق‌العاده ویژه، که یکی از مطالبات همکارانمان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود، با رایزنی‌های متعدد و با همراهی دیوان محاسبات کشور و تأمین منابع لازم برای رفع بخشی از مشکلات معیشتی همکاران به سرانجام رسیده است.

لحاظ شدن ضرایب حقوقی مناطق جنگی و مناطق کمتربرخوردار برای کتابداران نیز در دوران رئیس جمهور شهید به نتیجه رسید. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد، براساس این دستور، کتابدارانی که در این مناطق هستند، با شرایط مشخص، ضرایب حقوقی‌شان تغییر می‌یابد. دستور رئیس جمهور برای پرداخت عیدی در قالب رفاهیات به کتابداران نیز بهمن‌ماه سال گذشته محقق شد، بر این اساس، به‌گفته رمضانی؛ پایان بهمن‌ماه به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه نوروز به کتابداران سراسر کشور یک پایه حقوق در قالب رفاهیات پرداخت شد.

حمایت رئیس‌جمهور برای توسعه فرهنگ کتابخوانی با هدف افزایش دسترسی به کتاب از طریق کتابخانه‌ها در طول دوره ریاست کوتاه مسئولیت سیدابراهیم رئیسی، کاملاً مشخص است. این مصداق‌ها را در حمایت و تخصیص اعتبار سفرهای استانی برای افتتاح کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها می‌توان دید. موضوع دیگری که رئیس جمهور شهید، مُهر حمایت از آن را باهدف دسترسی بیشتر مناطق محروم زدند؛ کتابخانه‌های سیار بود.‌ با دستور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و اسلامی، وزارت صمت مکلف شده است تا پایان دولت، ۲۰۰ دستگاه خودرو برای ایجاد کتابخانه‌های سیار به ناوگان کتابخانه سیار اضافه کند. از این ۲۰۰ خودرو، ۵ خودرو در مرحله واگذاری هستند. آخرین دیدار اهالی نهاد کتابخانه‌ها با رئیس جمهور شهید در غرفه نهاد کتابخانه‌های عممومی در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب بود؛ دیداری که در آن بار دیگر بر تحویل ۲۰۰ دستگاه خودرو از محل مسئولیت اجتماعی خودروسازان تاکید شد.

براساس سخنان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از تخصیص این خودروها، اولویت با مناطقی است که محرومیت بیشتری دارند؛ البته از استان‌ها هم نیز خواسته شده که از این طرح حمایت کنند و بخشی از نیاز به منابع را از منابع داخلی تامین کنند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز نسبت به تجهیز و تامین نیروی انسانی این کتابخانه‌ها، کمک خواهد کرد.


به‌گفته مسئولان فرهنگی، ازجمله دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در هیچ دولتی این میزان توجه به حوزه کتابخانه‌های عمومی سابقه نداشته است، توجه به عدالت فرهنگی آن قدر برای رئیس جمهور شهید مهم بود که در دهمین گفت‌وگوی خود با مردم نیز مجدد بر توجه به عدالت فرهنگی از طریق افتتاح کتابخانه در مناطق کم‌برخودار اشاره کرد.

نظر شما