شناسهٔ خبر: 66792758 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بازخوانی سفرهای «شهید خدمت» به چهارمحال و بختیاری؛ از طرح‌های آب‌رسانی تا هدیه به بی‌بی گل

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از آغاز به کار دولت سیزدهم دو بار راهی استان‌ چهارمحال و بختیاری شد تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم این استان قرار بگیرد، در این گزارش مروری خواهیم داشت بر آنچه در این سفرها گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، با شروع دولت سیزدهم، سفرهای استانی و پیگیری میدانی مشکلات به عنوان یک اولویت مهم برای این دولت در نظر گرفته است و سفرهای استانی از همان ماه نخست آغاز به کار دولت شروع شد و شخص رئیس‌جمهور به صورت جهادی و میدانی پای کار حل مشکلات آمد.

نخستین سفر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به استان چهارمحال‌وبختیاری، در ماه خرداد سال ۱۴۰۱ انجام شد و رئیس‌جمهور در نوزدهمین روز از این ماه به بام ایران سفر کرد، او اعتقاد داشت نگاه به ظرفیت‌ها می‌تواند مشکلات این استان را حل کند و در تمام دیدارهایش در این سفر تاکید داشت که زیبنده این استان و مردم بسیار عزیز و غیور آن نیست که شاهد بیکاری و محرومیت و فقر در چهارمحال و بختیاری باشیم.

شهید آیت‌الله رئیسی معتقد بود پروژه‌های نیمه‌تمام در این استان مردم را رنج می‌دهد و مردم انتظار دارند پروژه‌ها و طرح‌ها به یک نتیجه‌ای برسد، بازدید از مناطق زلزله زده و روستا لبد یکی از دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق استان با هدف دیدار و گفت‌وگو با مردم از اهداف اصلی رئیس‌جمهور در این سفر بود.

بازخوانی سفرهای «شهید خدمت» به چهارمحال و بختیاری؛ از طرح‌های آب‌رسانی تا هدیه به بی‌بی گل

دستور برای به‌کارگیری همه ظرفیت کشتارگاه صنعتی جونقان

آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر اول از کشتارگاه صنعتی جونقان بازدید و شرایط فعالیت مجتمع را بررسی کرد.

مراحل ساخت کشتارگاه صنعتی جونقان از سال ۱۳۶۸ شروع شد و نهایتاً بعد از گذشته نزدیک به ۱۳ سال در سال ۱۳۸۱ تحویل داده شد، اما این پایان کار، اما و اگرهای فعالیت کشتارگاه یاد شده نبود، چون بعد از چهار بار برگزاری مزایده و فروش نرفتن این کشتارگاه در تاریخ دوازدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ توسط سازمان خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شد و تنها شرکت کننده این مجتمع را با پرداخت مبلغ ۱۵۹ میلیارد ریال مهرماه همان سال تحویل گرفت.

این کشتارگاه قرار بود بزرگترین کشتارگاه منطقه باشد که در آن روزانه ۲۰۰ رأس دام سنگین و ۲ هزار رأس دام سبک کشتار شوند و در بخش محصولات تبدیلی نیز پوست و بخش‌های دیگر این دام‌ها نیز تبدیل به چرم و کود شود.

پس از دستور آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه و پیگیری پرونده این واحد صنعتی، این کارخانه اسفند سال ۱۴۰۰ تحویل شرکت پشتیبانی امور دام شد.

کشتارگاه جونقان در آن زمان فقط ۱۰ درصد اسمی خود فعالیت می‌کرد و آیت‌الله رئیسی دستور داد تا همه تمهیدات لازم برای فعال کردن همه ظرفیت‌های کشتارگاه صنعتی جونقان فراهم شود.

بازخوانی سفرهای «شهید خدمت» به چهارمحال و بختیاری؛ از طرح‌های آب‌رسانی تا هدیه به بی‌بی گل

استقبال بی‌نظیر مردم در سفر دوم

سفر دوم آیت‌الله رئیسی به استان یک سال بعد یعنی در بیست‌وپنجم آبان و با استقبال عجیب و پرشور مردم رقم خورد، جمعیت استقبال‌کنندگان در مراسم استقبال به حدی بود که اتومبیل حامل آیت‌الله رئیسی بارها مجبور به توقف در میان خیل عظیم مردم شد.

این سفر اما بیشتر به افتتاح طرح‌ها مختلف سپری شد، برخی از این طرح‌ها بعد از سال‌ها بهره‌برداری می‌شد و برخی نیز از مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به چهارمحال‌وبختیاری بود.

بازخوانی سفرهای «شهید خدمت» به چهارمحال و بختیاری؛ از طرح‌های آب‌رسانی تا هدیه به بی‌بی گل


اجرای طرح آب‌رسانی به نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری در سفر دوم

در بخش آب‌رسانی و برق‌رسانی ۱۵ طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت که رئیس‌جمهور به صورت نمادین از این طرح‌ها بهره‌برداری کرد.

از جمله مهمترین طرح‌های دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور طرح آب‌رسانی برای نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری و سد باباحیدر بود.

سد باباحیدر پس از ۱۴ سال در این سفر آبگیری شد و خط انتقال آب‌رسانی آن نیز فعال شد و بخشی از انتظارات و مطالبات مردم به ویژه در شهرستان فارسان برآورده شود.

از مهمترین و حیاتی‌ترین طرح‌های استان، طرح آب‌رسانی قمر بنی‌هاشم (ع) به نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری بود که پس از تجهیز تصفیه‌خانه‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی در سفر دور دوم رئیس‌جمهور در استان به سرانجام رسید.

بازخوانی سفرهای «شهید خدمت» به چهارمحال و بختیاری؛ از طرح‌های آب‌رسانی تا هدیه به بی‌بی گل

اهتمام برای حل مشکلات عشایر

در ادامه برنامه‌های سفر هیئت دولت در دور دوم آیت‌الله رئیسی به دیدار جمعی از سران و نمایندگان عشایر استان رفتند و اهتمام دولت برای رسیدگی به مشکلات و رفع نیازهای عشایر کشور مورد تاکید قرار دادند و گفتند: «عشایر را به لحاظ نقش‌آفرینی همه اعضای خانواده در فرآیند تولید، مولدترین بخش از جمعیت کشور هستند، رفع مشکلات ایل‌راه‌ها، ایجاد فرصت‌های شغلی متناسب برای جوانان عشایر، رسیدگی به مشکلاتی که در گذشته در زمینه اعطای زمین برای چرای دام به عشایر اختصاص پیدا کرده اما مورد کاربری‌های دیگری قرار گرفته است، ایجاد همراه‌سرا برای خانواده‌های عشایری که نیاز به مراجعه به بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و کمک به تقویت تولیدات عشایری مورد توجه دولت مردمی است و پیگیری خواهد شد.»

بازخوانی سفرهای «شهید خدمت» به چهارمحال و بختیاری؛ از طرح‌های آب‌رسانی تا هدیه به بی‌بی گل

خانه بی بی گل هدیه رئیس جمهور شهید

بی‌بی گل سلیمانی که در سفر نخست رئیس‌جمهور زمانی که آیت‌الله رئیسی با خودرو در حال بازگشت از بازفت بود، نامه‌ای را به آیت‌الله رئیسی داد و درخواست کرد در صورت امکان به صورت ویژه به مشکلات او رسیدگی شود.

البته رئیس‌جمهور شهید آن روز حواسش به دخترک معلول پیرزن هم بود و دستور داد تمام هزینه‌های درمانی این دختر توسط مسئولان ذیربط تأمین شود.

خانه بی بی گل بعد از یک سال ساخته شد و او در سفر دوم رئیس جمهور بار دیگر برای تشکر به استقبال رئیسی رفت و با خوشحالی گفت هم خانه او و هم ۳۷ همسایه او در روستا ساخته شده است.

نظر شما